Sverige – ett underskattat varumärke bland oss själva

Gästblogginlägg av Monika Wassén

Monika Wassén

När tänkte du senast tanken Åh, vad jag är stolt över att leva i Sverige? De borde du göra oftare. Det är dags att stärka vår självbild och ta ett stilla farväl av Jante. Låt mig berätta varför.

För ett år sedan träffade jag en universitetsstudent som skulle på utbyte till Silicon Valley. Jag undrade nyfiket vad han tänkte säga om han blev ombedd att berätta lite om Sverige. Han log, tittade lite frågande på mig och funderade en stund. ”Att det är ett litet land, att det är mörkt och kallt på vintern och att vi äter köttbullar. Nä, jag vet inte…” blev svaret.

Globaliseringen och den snabba tekniska utvecklingen har medfört en allt hårdare konkurrens för alla platser. Genom internet och sociala medier har alla fått en möjlighet att kommunicera globalt. I dag tävlar varje plats mot hela världen i jakten på nya invånare, studenter och företag. Platsens varumärke, dess rykte och image har därför blivit en allt viktigare tillgång. Kanske rent av den viktigaste.

Mest kreativa och innovativa landet

Vet du att Sverige idag rankas som det mest kreativa och det mest innovativa landet i världen? I världen. Vi har en stark tradition av nytänkande som resulterat i livsförändrande innovationer såsom mobiltelefoni, pacemaker, Skype och Spotify. För att bara nämna några. Sverige har flest globala storföretag per capita och är dessutom en av världens största musikexportörer och dataspelsproducenter.

Med endast 0,14% av världens befolkning har vårt land åstadkommit fantastiska framgångar. Varför känner så få till det? Varför är vi inte stoltare? Sverige har en potentiell säljkår som består av ca 10 miljoner invånare. Om inte vi själva känner en stolthet för vårt land och vår stad hur ska vi då kunna locka andra att välja att studera, jobba, investera just här?

I en värld präglad av hård konkurrens om talang och investeringar fyller vi alla en viktig roll som ambassadörer. Du påverkar landets varumärken med det du säger och gör. Tänk därför bortom köttbullarna och kylan och fundera på hur du kan göra skillnad nästa gång du ombeds att berätta om ditt land.

Monika Wassén
Kommunikationsstrateg och grundare av Wassén Communication
F.d. marknadsansvarig på Svenska institutet

Skicka en kommentar

Tips: Du kan använda dessa html-taggar: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

comment-discussion home camera files-empty envelop compass map bubbles4 stats-dots trophy cool Placebrander på facebook Placebrander på Instagram Placebrander på Twitter Placebrander på Linkedin dots-three-vertical snapchat-ghost chevron-right chevron-left
×