Swergie – co-branding med varumärket Sverige
Swergie såg dagens ljus under 2012 och fortsätter skapa uppmärksamhet världen över under 2013. Att produkter använder sig av varumärket Sverige i sin marknadsföring är ingen nyhet. IKEA är väl det mest framgångsrika exemplet där varuhusen har svenska flaggans färger, lekavdelningen heter Småland, produkterna är döpta efter svenska platser och svensk mat säljs i varuhusen. Även Absolut Vodka, Orrefors och en rad andra varumärken har sett vinsterna i att koppla samman sin produkt med varumärket Sverige.
Swergie, av Zoundindustries
Senast ut är hörlurskoncernen Zoundindustries som designar och säljer vad de själva kallar livsstilshörlurar. Med varumärken som Urbanears och Marshall Headphones har de förvandlat hörlurar till mode och skapat ett sug efter att köpa fler hörlurar i en mängd olika färger och former.
I augusti 2012 var det premiär för Swergie, ett modeevent som startade under Stockholm Fashion Week och kommer att turnera runt i världen i samband med flera Fashion Weeks. Den 16 januari arrangeras eventet i Berlin och därefter står städer som London, Tokyo, Shanghai och Paris på tur. Fenomen från Sverige används för att stärka produkterna – i Berlin deltar svenska artister som Icona Pop , Moneybrother och The Hives.