Den experimentella platsen vi vill vara en del av visionära platser som vågar testa sig fram
Vi vill vara en del av visionära platser som vågar testa sig fram, en av de stora trenderna 2022 är den experimentella platsen.
Vi vill vara en del av platser med visioner. Så länge visionerna finns och visualiseras på ett spännande sätt, är det helt okej att saker på din
plats är ofärdiga. Det bidrar med en kittlande känsla för både besökare och invånare att vara del av skapandet.
Illustrationer av Björn Öberg
Att alliera sig för framtiden
Allt fler platsmarknadsförare inser att de bör alliera sig med samhällsbyggnadsaktörer, landsbygdsutvecklare och stadsutvecklare. Att visa upp en bild av vartåt platsen vill är en outnyttjad resurs för många. Det handlar alltså inte enbart om att visa vad invånare och besökare kan uppleva idag, utan vilken plats de kan få vara en del av i framtiden.
Det gäller att skapa förväntan men också att hitta sätt att involvera. Vi ser nya metoder för medborgardialog och samskapande. Vi inspireras av de som vågar ta nya grepp.
Evenemang
Evenemang används av allt fler platser som verktyg för att lösa olika typer av samhällsutmaningar tillsammans med invånare och besökare – experimentellt och utforskande. En förutsättning för det är att evenemanget sätts i ett sammanhang och integreras med andra satsningar på
platsen. Ett gott exempel är Green Hack Gbg som är Göteborgs stads kanal för hållbara livsstilar där medskapande står i fokus.
Arkitektur
Inom arkitektur är det nu stort fokus på återbruk och trä, något som White Arkitekter tagit fasta på i utvecklingen av imponerande Sara kulturhus i Skellefteå. Att vara en experimentell plats handlar också om att i skapandet av det nya, hålla kvar en tydlig koppling till det platsspecifika och det historiska. Oskars Norelius som är arkitekt på White Arkitekter och är en av de som har ritat Sara kulturhus, spår att stadsutvecklare i framtiden både vill och behöver ta större hänsyn till platsens identitet.
Vi vill inte komma till helt sprillans nya platser utan själ. Vi vill känna en koppling till omgivningen. Vad är specifikt för just den här platsen och vad har den präglats av? Att ta hänsyn till platsens identitet kommer i framtiden vara helt avgörande för god platsutveckling.
Oskar Norelius, arkitekt och partner på White Arkitekter
Exempel
City of Herrenberg använde en digital tvilling av staden för att tillgängliggöra virtuell turism och att bjuda in invånare att bli en del av stadsplaneringen. Här kunde invånaren ta del av visualiseringar av framtidens stad och reagera på förslagen.
GRO36 är ett co-workingställe i Jönköping där Placebrander har kontor. I framtiden är det även en e-sportarena, relax, gym, hotel pods, restaurang och innovationslabb. Steg för steg tas i utvecklingen och såväl medlemmar som besökare får ta del av visioner och kliver rätt in i skapandet av framtidens mötesplats.
ArkDes projekt Street Moves är interaktiva byggsatser som förändrar hur vi använder stadens tillgångar. Med hjälp av byggsatsen kan kommuner eller invånare snabbt skapa plats för lek, utegym, odling, sociala knutpunkter eller annat som ger gatan liv.
Små platser har ofta mer att lära ut till stora platser än tvärtom. Små platser som gör det bra arbetar ofta smartare och mer innovativt, eftersom de måste det. De utgår från sina förutsättningar för att göra stora avtryck med begränsade medel.
Daniel Byström, destinationsdesigner och grundare Design Nation.
Vad innebär det här för dig?
Fall inte i den så kallade “copy-paste-fällan” där du gör som andra platser. Utgå från din plats unika tillgångar och våga testa er fram i både platsutveckling och platsmarknadsföring. Fundera på om det går att vrida på saker ni redan gör. Kan ni föra dialog med medborgarna på nya sätt eller kan ni ta hjälp av andra i utmaningar ni står inför. Fundera på hur visionerna på din plats kan visualiseras. Och, har du örnkoll på din plats identitet? Det är den allt utgår ifrån, så om du inte redan har gjort det, se till att formulera platsens själ.