Turismtrender 2011
Visit Sweden bevakar med hjälp av Kairos Future kontinuerligt förändrade beteenden bland världens turister. Här beskriver jag lite av det som händer för närvarande med lite egna reflektioner.
Bloggarna är de nya platsmarknadsförarna. Bilden av din plats byggs av många, och de som berättar om ett besök på din plats i en välbesök blogg påverkar bilden en hel del. För att ta kontroll över bilden bör du med andra ord hålla koll på vad som skrivs där ute.
Jakten på äkthet. Det äkta och unika är lyx för dagens resenärer. Academic Travel Abroad i Washington har arrangerat resor i 50 år och erbjuder nu “Authenticity – Travel Deeper” där man samarbetar med National Geographic Expeditions. Många bloggare skriver om jakten på det oförstörda, ställen som är ännu orörda av andra besökare. Autentiskt och äkta är dock inte detsamma som ogenomtänkt.
Enkelhet. Dagens turist är trött på alla ständiga val och eftersträvar ett enkelt resande. Ett bra exempel som inrymmer såväl äkthet som enkelhet är “Village where nothing ever happens” som jag skrivit om tidigare.
Golden Backpackers och resekarriär. Det här är äldre resenärer som aldrig hunnit med ett sabbatsår för att resa jorden runt, men som nu tar revansch och söker efter äventyr. Turisten gör inte längre karriär från tält till femstjärnigt hotell utan rör sig fram och tillbaka på skalan, vilket gör det svårare att segmentera marknaden utefter ålder, kön och inkomst. Det gör det mer intressant att segmentera utefter behov, begär och attityder.
Viljan att vara unik. Allt fler kan unna sig exklusiva varor och resor. Det gör att det blir mer spännande att sticka ut genom att kunna berätta om unika och annorlunda produkter och resmål. Hjälp kunden att få en spännande upplevelse att prata om på jobbet, i sitt Facebook-flöde och i sin blogg, och du attraherar med all säkerhet fler kunder.
Tidsbesparing. Vi är många som konkurrerar om människors tid. En trend i reseindustrin är verktyg för att hjälpa kunden med tidsbesparing och från onödig väntan och köer. Ett exempel är Disneyland Paris som under hösten 2010 lanserade en app som ger användaren förväntad väntetid på åkattraktionerna. Den har också en påminnelsefunktion som berättar när det är dags att gå på en inplanerad show.