Unga göteborgare sprider bilden av sin stad
Att platsvarumärken byggs inifrån är något Göteborg & Co har tagit fasta på i sin senaste storslagna kampanj ”This is Gothenburg”. Ett gäng unga göteborgare uppmanades att gå ut på stan med en kamera och visa upp sin vardag. Resultatet är tio kortfilmer som sprids med en internationell, färgstark och inspirerande touch.
Internationell kampanj
Göteborgarna som visar upp sin vardag är mellan 21 och 31 år och tycks vara utvalda med fingertoppskänsla för att visa upp en internationell plats. Innehållet görs på engelska för att nå en internationell publik. På sajten ger de också tips på sina favoritplatser i Göteborg. Samtidigt uppmanas alla göteborgare att sprida sin bild av Göteborg på #thisisgbg.
En äkta bild
– Med det här projektet vill vi visa unga människors bild av Göteborg. Det handlar om att ge en ärlig, osminkad och pluralistisk bild av staden. Innehåll skapat av dem som bor eller besöker en stad som sprids i sociala kanaler har hög trovärdighet och blir allt mer efterfrågat. Därför vill vi bjuda in göteborgare och andra att bidra, säger Camilla Nyman VD för Göteborg & Co.
Det är så mycket som är rätt med kampanjen: Det internationella, mångfalden, det digitala, det filmiska – och framförallt, användandet av invånarna för att sprida en äkta bild från platsen Göteborg.
Kampanjen är skapad tillsammans med Stendahls
Relaterad läsning
Placebrander Trendrapport 2014