Rys & Mys

Så lockar Varberg besökare under lågsäsong

Varberg skapar rysliga reseanledningar

När mörkret smyger sig på och halloween står runt hörnet erbjuder Varberg en upplevelse som både lockar och förtrollar. ”Rys och Mys” är ett samarbetsprojekt som under höstlovet förvandlar stadens kulturhistoriska miljöer till rysliga och mysiga äventyr. Med spännande ljusinstallationer, kreativa familjeaktiviteter och historiska berättelser har evenemanget blivit ett efterlängtat inslag och en ny reseanledning under hösten – som annars är lågsäsong för Varberg.

Trygghetsskapande och lekfulla inslag för hela familjen

När höstmörkret och kylan sveper in är det frestande att hålla sig inne. Men när Varberg under tio dagar förvandlas till en plats fylld av spännande och kostnadsfria aktiviteter ser både invånare och besökare till att vara på plats. Genom ljusinstallationer och interaktiva upplevelser har även Hallands kulturhistoriska museum och fästningens rika historia fått chansen att synliggöra sina unika miljöer på ett lekfullt sätt.

 

Det är en fantastisk möjlighet att visa upp Varbergs unika kulturarv i en annan skepnad. På så sätt kan både barn och vuxna kan lära sig samtidigt som de har roligt, berättar Magnus Thomson, destinationsutvecklare på Varbergs kommun.

Temat för årets Rys och Mys är “experimentet som gick fel” och aktiviteterna är många – gå på råttjakt och vinn fina priser, testa att dekryptera viktiga meddelanden med hjälp av en UV-lampa eller hoppa på det mekaniska tåget för en kuslig åktur. Här kan du inspireras av alla aktiviteter.

Från sommardestination till populärt besöksmål under hösten

Rys och Mys har snabbt etablerat sig som ett populärt evenemang och den omtyckta sommardestinationen har nu stärkts som besöksmål även under hösten. Evenemanget har inte bara lockat besökare från hela Sverige och gett stadens besöksnäring ett uppsving – det har också bidragit till en ökad trygghet och trivsel i stadskärnan. 

 

Rys och Mys har märkbart ökat antalet besökare till Varberg som destination. Det är ett stort gemensamt initiativ som skapar ringar på vattnet hos alla medverkande aktörer. Genom samverkan mellan staden och dess besöksmål kan vi skapa något större än vad varje aktör skulle kunna göra ensam. Restaurangerna får fler gäster och hotellen har skräddarsytt paket med rysligt inredda rum. Extra roligt är att även våra stora besöksmål utanför stadskärnan, så som Världsarvet Grimeton, Åkulla Bokskogar och Naturum Getterön med flera, numera väljer att vara engagerade i evenemanget, fortsätter Magnus Thomson.

 

Satsningen fortsätter och förväntas även i framtiden locka familjer till Varberg under årets mörkaste tid – när Halloween står runt hörnet och ljuset känns extra välkommet.

 

Läs mer om satsningen här.



Skicka en kommentar

Tips: Du kan använda dessa html-taggar: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

comment-discussion home camera files-empty envelop compass map bubbles4 stats-dots trophy cool Placebrander på facebook Placebrander på Instagram Placebrander på Twitter Placebrander på Linkedin dots-three-vertical snapchat-ghost chevron-right chevron-left
Logga in