Verktygslåda för platsvarumärket Helsinki

Helsingfors har gjort två saker som sticker ut lite extra. Det ena är att de har satt en modig och tydlig vision för sin plats. Det andra är att de skapat en varumärkesplattform med en grafisk identitet samt skapat en öppen verktygslåda.

Vision: att bli den mest funktionella staden i hela världen

Visionen är att bli den mest funktionella staden i hela världen. Den grafiska identiteten för Helsingfors behövde stämma överens med den utpekade riktningen. Den skapades och implementerades på rekordkort tid. Det tog sju månader – och det är verkligen snabbt, när man funderar på det stora maskineriet kring idé, produktion, förankring samt att i offentlig verksamhet byta mallar, skyltar och utseende på precis allt.

Vision och design i samklang

Logotypen är baserad på den mest välkända Helsingfors-symbolen som fanns att tillgå: ett fyrahundra år gammalt stadsvapen. Form kommer från stadsvapnet och med den skapades en form som är responsiv, identifierbar och lätt att känna igen oavsett vad den fylls med.

Förutom logotyp fick platsvarumärket ett eget teckensnitt och grafiska element som kompletterades med profilfärger och ett nytt bildspråk. ALLT det här förpackades i en digital verktygslåda som ligger publik.

Allt som behövs för att kommunicera Helsiniki

I verktygslådan finns allt som behövs för att kommunicera Helsingfors tillsammans med bakgrundsfakta och tydliga instruktioner. Vem som helst som ska kommunicera Helsinki kan enkelt hitta materialet som behövs. Det finns nedladdningsbara logotyper, instruktioner för hur den grafiska identiteten används i tryck och digitalt, hur skyltmaterial ska se ut och hur identiteten fungerar ihop med fotografier.

Det finns direktlänk för att köpa loss det specialgjorda teckensnittet och det finns länkar till Helsingfors två bildbanker. Den ena är helt öppen, det enda som krävs är att du berättar i vilket syfte du vill ladda ned en bild, den andra kräver registrering. Det finns gott om bilder att välja mellan.

Det här är en av de mest funktionella verktygslådan vi har stött på. Det blir lätt att göra rätt när man istället för att försöka hålla identiteten bakom lås och bom släpper ut den till alla som kan behöva kommunicera platsen. Ett platsvarumärke är ju som bekant något som ägs gemensamt av alla människor som bor och verkar på en plats.

Arbetet med det visuella platsvarumärket gjordes av byrån Werklig. Du kan läsa mer om deras arbete med design och implementering här.

Tips på fler verktygslådor

På vår medlemssida Placebrander Insikt har vi samlat 17 verktygslådor att inspireras av

Här kan du se fler internationella exempel och här hittar du Finlands egen verktygslåda

 

Skicka en kommentar

Tips: Du kan använda dessa html-taggar: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

comment-discussion home camera files-empty envelop compass map bubbles4 stats-dots trophy cool Placebrander på facebook Placebrander på Instagram Placebrander på Twitter Placebrander på Linkedin dots-three-vertical snapchat-ghost chevron-right chevron-left
Logga in