"Från jingel till soundscape – som att gå från slogan till strategi"

Vår nya platsstrateg har rötterna i musiken och bred erfarenhet av arbete med platsvarumärke

Vi hälsar Martin Roos välkommen till vårt team av duktiga platsstrateger

Du som följt med oss på Placebrander ett tag känner säkert igen vår nya kollega och platsstrateg Martin Roos. Han kommer närmast från Destination Eskilstuna och tillsammans med dem var han bland de allra första att anlita Placebrander för tio år sedan. Några år senare vann Eskilstuna Placebrander of the Year 2019. 

Martin Roos

Vi har återkommande haft med Martin i våra trendspaningar och i vintras var han med i juryn för Placebrander of the Year 2022. Det kan förstås också hända att du tycker att Martin är bekant eftersom han har en bakgrund inom musik – där det främst är åren som gitarrist och manager för Kent som gjort att vi svenskar känner igen honom. 

En platsvarumärkesresa tillsammans med Eskilstuna och en av Placebranders första kunder

Martin kommer närmast från en position som VD för Destination Eskilstuna. När Martin började arbeta med Eskilstuna för tio år sedan var ett av de första uppdragen att återskapa förtroende mellan ägarna i bolaget som då ägdes gemensamt av kommun och näringslivet. När det var gjort påbörjades arbetet med platsvarumärket Eskilstuna. 

Det var en ganska lång process men med bra förankring, delaktighet och bra djupanalyser. Martin berättar att de tog in Placebrander och Identx för att få hjälp kring vissa delar av platsvarumärkesresan. 

Bild från Evolution Eskilstuna 2015.

 

Placebrander of the Year 2019

Placebrander of the Year 2019 

Platsvarumärket Eskilstuna Evolution lanserades 2015 och sedan har man arbetat vidare med det konceptet. 2019 blev Eskilstuna Placebrander of the Year för sitt arbete med att vara The World Capital of Recycling. Martin har under åren på Eskilstuna lett ett destinationsbolag i stark förändring men även arbetat mycket operativt. Han beskriver det som en resa från ett traditionellt turistbyrå-tänk till en mer digital och modern approach. 

Stora evenemang har skapat möjligheter för Eskilstuna

Martin har en bakgrund med erfarenhet från evenemang och möten och att arbeta med just det passade bra ihop med visionen att göra Eskilstuna roligare för att skapa fler jobb och göra Eskilstuna mer attraktivt. Platsen har stått värd för stora arrangemang som Springpride, Folk & kultur, junior-EM i friidrott och Melodifestivalen.

Eskilstuna är ju ingen klassisk semesterort berättar Martin. Vi har Parken Zoo men det behövdes något mer och arbetet med evenemang har gett Eskilstuna fler ben att stå på.

 

Musikvetenskapen, Kent och skivbolagskarriären

Martin är fostrad i musikbranschen. Han har studerat förvaltning på LiU och musikvetenskap i Stockholm. I samma veva som flytten gick till Stockholm i början av nittiotalet fick Martin en praktikplats på Sonet grammofon AB. På den tiden var Sonet ett av Sveriges största independentbolag och man arbetade med starka artister, numer nittiotalsklassiker, som Army of Lovers, Stakka Bo, Nordman och Atomic Swing. 

Ungefär samtidigt som flytten till Stockholm började Martin spela gitarr i Kent. Bandet släppte sitt debutalbum 1995 och i samma veva började Martin på Sony Music. Han arbetade med att lansera svenska artister som Meja, DeDe och Brainpool utomlands. Flera av artisterna hade stora framgångar i Asien vilket gjorde att Martin frekvent var på resande fot och den här karriären passade honom bättre än att stå på scen och han lämnade Kent.

Ett eget managementbolag och sjutton nya år med Kent

Ett par år senare startade Martin eget managementbolag och den första stora klienten blev hans gamla band. Kent skulle släppa Isola, den första engelskspråkiga skivan och det blev ett samarbete som varade i sjutton år. Ett par år innan avskedsturnen började Martin på Destination Eskilstuna och valde, för hållbarhetens skull, att lägga sitt fokus på arbetet med platsvarumärkesresan.

Under Kent-åren hann Martin med en hel del annat. Han har arbetat som konsult på reklambyrå, varit jubileumsgeneral under Eskilstunas 350-årsjubileum, tagit fram ett arenakoncept och arbetat med flera konsultuppdrag för att, som han själv säger: hålla hjärnan igång. 

Trettio år senare är det dags för examen – och att arbeta med plats och ljud

Efter några års paus har suget att göra musik kommit tillbaka. Martin har dragit igång de egna musikprojekten Byråkrat och Fonolit och så har han återupptagit sina studier i just musik. 

Det gått trettio år sedan jag började läsa musik och i våras tog jag examen i Ljudproduktion och ljuddesign. Just nu skriver jag på min kandidat till musikvetare , säger Martin och berättar vidare om att musiken kan spela stor roll för hur en plats uppfattas.

 

Musik spelar större roll än man tror – man brukar prata om match eller mismatch och du märker sällan när den lirar, för då är den bara en del av upplevelsen. Som när du kommer in i en hotellobby med musik som funkar kontra känslan i kroppen som uppstår när musiken känns fel. Det gäller inte bara musik utan även olika typer av ljud som kan förstärka, förminska och förändra både upplevelser och beteenden. 

 

 

Ljudet är vår snabbaste sinne. Martin berättar att även om ljuset är snabbare så tar vi till oss ljud fortare. Ljudet kittlar vårt sinne snabbast och synintrycket kommer någon millisekund efteråt och det där måste vi har med oss när vi arbetar med platser.

Från jingel till soundscape – som att gå från slogan till strategi

Kombinationen ljud och plats är relativt outforskat. Det finns många saker man skulle kunna göra med kombinationen ljud och plats. Ljudidenteiteter och sonic brands har använts ganska länge av stora varumärken här syns en utveckling som kan liknas med den vi sett i arbetet med platsvarumärken.

Tidigare har man använt en ljudljingel tillsammans med ett visuellt varumärke. Nu jobbar man mer och mer med tonalitet, atmosfär och soundscape i kombination med varumärke. Martin jämför det med hur man i arbete med platsvarumärke gått från en traditionell slogan till att fokusera på helhetsupplevelse och strategi. Jingeln åker i papperskorgen tillsammans med alla slogans och istället fokuserar man på helheten.

Placebrander är bra på det jag tycker är roligt

Martin ser fram emot att arbeta med den strategiska platsutvecklingen på Placebrander.

Det som Placebrander är bra på är saker jag tycker är jättekul att arbeta med berättar han.

Det ska bli roligt att använda mina erfarenheter från utvecklingen av Eskilstuna till andra platser. Jag ser fram emot att arbeta med både stora och små platser men även mindre distrikt och olika besöksnäringsaktörer. Jag ser också fram emot att utveckla och utforska kopplingen mellan ljudvarumärke och plats. Det finns inte så många exempel, man har provat i Malmö och i Amsterdam men det känns som att marknaden är mer redo för det här nu.

 

Trail, mountainbike, ångbåt och drömmen om en led på Island

Trail, mountainbike, ångbåt och drömmen om en led på Island

På fritiden är Martin gärna ute i skog och mark. Han springer trail och cyklar MTB och tycker om att sticka iväg och vandra. Både Kebnekajse, Kilimanjaro och Helags finns bland favoriterna. Framöver finns isländska Laugavegur Trail och svenska Sarek bland platser Martin vill vandra på. Att musiken dessutom är en stor del av fritiden är förstås ingen överraskning. Nyligen har Martin producerat Gustaf Jonshult och gränsen mellan jobb och fritid kan ibland vara sömlös. 

Ett helt annat projekt som ligger Martin varmt om hjärtat är en gammal ångbåt som ligger i Torshälla kanal. Han har tagit bort den gamla ångmotorn och håller på att bygga om båten till eldrift. 

 

Vi är glada och stolta över att hälsa Martin välkommen till Placebrander!

Vill du kontakta Martin Roos eller någon annan av oss hittar du Placebranders kontaktuppgifter här.

 

Skicka en kommentar

Tips: Du kan använda dessa html-taggar: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

comment-discussion home camera files-empty envelop compass map bubbles4 stats-dots trophy cool Placebrander på facebook Placebrander på Instagram Placebrander på Twitter Placebrander på Linkedin dots-three-vertical snapchat-ghost chevron-right chevron-left
×