Martin är fostrad i musikbranschen. Han har studerat förvaltning på LiU och musikvetenskap i Stockholm. I samma veva som flytten gick till Stockholm i början av nittiotalet fick Martin en praktikplats på Sonet grammofon AB. På den tiden var Sonet ett av Sveriges största independentbolag och man arbetade med starka artister, numer nittiotalsklassiker, som Army of Lovers, Stakka Bo, Nordman och Atomic Swing.
Ungefär samtidigt som flytten till Stockholm började Martin spela gitarr i Kent. Bandet släppte sitt debutalbum 1995 och i samma veva började Martin på Sony Music. Han arbetade med att lansera svenska artister som Meja, DeDe och Brainpool utomlands. Flera av artisterna hade stora framgångar i Asien vilket gjorde att Martin frekvent var på resande fot och den här karriären passade honom bättre än att stå på scen och han lämnade Kent.
Ett eget managementbolag och sjutton nya år med Kent
Ett par år senare startade Martin eget managementbolag och den första stora klienten blev hans gamla band. Kent skulle släppa Isola, den första engelskspråkiga skivan och det blev ett samarbete som varade i sjutton år. Ett par år innan avskedsturnen började Martin på Destination Eskilstuna och valde, för hållbarhetens skull, att lägga sitt fokus på arbetet med platsvarumärkesresan.
Under Kent-åren hann Martin med en hel del annat. Han har arbetat som konsult på reklambyrå, varit jubileumsgeneral under Eskilstunas 350-årsjubileum, tagit fram ett arenakoncept och arbetat med flera konsultuppdrag för att, som han själv säger: hålla hjärnan igång.
Trettio år senare är det dags för examen – och att arbeta med plats och ljud
Efter några års paus har suget att göra musik kommit tillbaka. Martin har dragit igång de egna musikprojekten Byråkrat och Fonolit och så har han återupptagit sina studier i just musik.
Det gått trettio år sedan jag började läsa musik och i våras tog jag examen i Ljudproduktion och ljuddesign. Just nu skriver jag på min kandidat till musikvetare , säger Martin och berättar vidare om att musiken kan spela stor roll för hur en plats uppfattas.
Musik spelar större roll än man tror – man brukar prata om match eller mismatch och du märker sällan när den lirar, för då är den bara en del av upplevelsen. Som när du kommer in i en hotellobby med musik som funkar kontra känslan i kroppen som uppstår när musiken känns fel. Det gäller inte bara musik utan även olika typer av ljud som kan förstärka, förminska och förändra både upplevelser och beteenden.
Ljudet är vår snabbaste sinne. Martin berättar att även om ljuset är snabbare så tar vi till oss ljud fortare. Ljudet kittlar vårt sinne snabbast och synintrycket kommer någon millisekund efteråt och det där måste vi har med oss när vi arbetar med platser.
Från jingel till soundscape – som att gå från slogan till strategi
Kombinationen ljud och plats är relativt outforskat. Det finns många saker man skulle kunna göra med kombinationen ljud och plats. Ljudidenteiteter och sonic brands har använts ganska länge av stora varumärken här syns en utveckling som kan liknas med den vi sett i arbetet med platsvarumärken.
Tidigare har man använt en ljudljingel tillsammans med ett visuellt varumärke. Nu jobbar man mer och mer med tonalitet, atmosfär och soundscape i kombination med varumärke. Martin jämför det med hur man i arbete med platsvarumärke gått från en traditionell slogan till att fokusera på helhetsupplevelse och strategi. Jingeln åker i papperskorgen tillsammans med alla slogans och istället fokuserar man på helheten.
Placebrander är bra på det jag tycker är roligt
Martin ser fram emot att arbeta med den strategiska platsutvecklingen på Placebrander.
Det som Placebrander är bra på är saker jag tycker är jättekul att arbeta med berättar han.
Det ska bli roligt att använda mina erfarenheter från utvecklingen av Eskilstuna till andra platser. Jag ser fram emot att arbeta med både stora och små platser men även mindre distrikt och olika besöksnäringsaktörer. Jag ser också fram emot att utveckla och utforska kopplingen mellan ljudvarumärke och plats. Det finns inte så många exempel, man har provat i Malmö och i Amsterdam men det känns som att marknaden är mer redo för det här nu.