Vi saknar dig – prisbelönt kampanj från Jönköping
”Vi saknar dig” är en kampanj som ligger mig varmt om hjärtat och som jag var ansvarig för under min tid som marknadschef på Destination Jönköping. Med kampanjen ”Vi saknar dig” tog vi på Destination Jönköping hjälp av Jönköpingsborna för att hitta nya invånare till Jönköping. Här kan du se mer om den prisbelönta kampanjens genomförande och effekter. Kampanjen är planerad och genomförd i samarbete med byrån Kompago som numera heter Yellon.
Bakgrunden
Jönköpings arbetsgivare har ett ständigt behov av talanger. Sedan 2007 hade Destination Jönköping drivit projektet Welcome2work och på ett träget och konsekvent sätt varit ute och marknadsfört Jönköping som en plats att leva på. Vi ville ta ett nytt grepp och med full kraft göra en insats som satte ett avtryck runt om i landet – vi bestämde oss för att ta hjälp av Jönköpingsborna i jakten på nya talanger.
Steg 1: Efterlysningen
Vi började med att vända oss till Jönköpingsborna och fråga vem de saknar och vill ska flytta till Jönköping. Vi lovade att vi skulle göra allt vi kan för att få hit just den personen. Vi gick ut till Jönköpingsborna via stortavlor och annonsering på lokala nyhetssajter men också på nationella nyhetssajter där vi styrde annonssynligheten till att enbart omfatta personer i Jönköping. Vi styrde folk till visaknardig.se där de kunde skriva in sitt eget namn och namn och kontaktuppgifter till personen de saknar. Vi fick in flera hundra namn.
Steg 2: Bearbetningen
Nu började det roliga! För nu hade vi flera hundra namn, men inte enbart namn, utan flera hundra relationer. Istället för att låta Destination Jönköping vara avsändaren kunde vi låta personer med en koppling vara avsändare. Vi började med att skicka en liten Jönköpingslåda hem till alla saknade personer.
Därefter lät vi Jönköpingsborna skicka personliga hälsningar via stortavlor, radio NRJ och Youtube.
Steg 3: Det personliga mötet
Finalen på kampanjen blev att vi chartrade ett flygplan och bjöd in saknade personer till en heldag i Jönköping med gratis flyg, mat och en trevlig vistelse i Jönköping (här bör tilläggas att Destination Jönköping då hade uppdraget att marknadsföra den kommunägda flygplatsen). 50 saknade personer klev ombord på planet kl.09.00 en lördag och landade i ett strålande Jönköping en timme senare. De bussades ner på stan via ett nybyggt bostadsområde. På stan fick de luncha med arbetsgivare och lyssna på Renata Chlumska som bor i Jönköping. Därefter fick de egen tid på stan och kl.18.00 gick flyget hem igen.
Steg 4: Uppföljningen
Ett år efter genomförd kampanj ringde vi upp alla saknade personerna och frågade om de hade flyttat till Jönköping ännu. Hela 22% av de saknade personerna angav att de antingen bestämt sig för att flytta till Jönköping eller redan flyttat. Den absoluta majoriteten angav att våra aktiviteter och insatser påverkat deras flyttbeslut. Något som gav arbetsgivarna tillgång till mer kompetens och kommunen mer skatteintäkter. Projektet finansierades primärt av näringslivet. Totalt 40 arbetsgivare lade in en årlig peng i projektet.
Vi saknar dig, Jönköping from Placebrander on Vimeo.