Därför måste du lära känna din målgrupp
Visst är det svårt att köpa julklapp till någon du inte känner så bra? Kanske brukar du leka någon variant av julklappsleken med nära och kära – alla lägger in varsitt paket och därefter drar tävlingen igång. Många gånger är det några av deltagarna som inte känner sig helt nöjda med sina vinster när leken är slut. För att kunna ge en julklapp som verkligen uppskattas av mottagaren så behöver man känna personen och utgå från mottagarens behov och önskemål. Vad har det att göra med platsattraktion undrar du kanske. Mycket!
Placebrander gjorde nyligen en attitydundersökning för en liten kommun. Respondenterna var från hela södra Sverige, från Stockholmstrakten och söderut. 3% av respondenterna svarade 9 och 10 på en skala 0-10 på frågan om de skulle kunna tänka sig att flytta till kommunen. Vid en första anblick kanske 3% låter lite, men låt oss vända på det. I Södra Sverige bor det cirka 7 miljoner människor, vilket innebär att det är över 200 000 människor som säger att de skulle vilja flytta dit. Om man skulle locka 1% av dessa att faktiskt ta steget att flytta så skulle man ha en sällan skådad byggboom och öka invånarantalet med nästan en tredjedel. En stor andel av en smal målgrupp kan bli betydligt fler än en liten andel av alla.