Om att köpa julklappar och locka inflyttare

Därför måste du lära känna din målgrupp

Visst är det svårt att köpa julklapp till någon du inte känner så bra? Kanske brukar du leka någon variant av julklappsleken med nära och kära – alla lägger in varsitt paket och därefter drar tävlingen igång. Många gånger är det några av deltagarna som inte känner sig helt nöjda med sina vinster när leken är slut. För att kunna ge en julklapp som verkligen uppskattas av mottagaren så behöver man känna personen och utgå från mottagarens behov och önskemål. Vad har det att göra med platsattraktion undrar du kanske. Mycket!

Placebrander gjorde nyligen en attitydundersökning för en liten kommun. Respondenterna var från hela södra Sverige, från Stockholmstrakten och söderut. 3% av respondenterna svarade 9 och 10 på en skala 0-10 på frågan om de skulle kunna tänka sig att flytta till kommunen. Vid en första anblick kanske 3% låter lite, men låt oss vända på det. I Södra Sverige bor det cirka 7 miljoner människor, vilket innebär att det är över 200 000 människor som säger att de skulle vilja flytta dit. Om man skulle locka 1% av dessa att faktiskt ta steget att flytta så skulle man ha en sällan skådad byggboom och öka invånarantalet med nästan en tredjedel. En stor andel av en smal målgrupp kan bli betydligt fler än en liten andel av alla. 

Tre steg för att nå ut i bruset

1. Välj en tydlig målgrupp

Känns det svårt att välja en tydligt definierad målgrupp? Känns det för snävt? För kommuner och många andra offentliga aktörer så är det ofta ovant att arbeta med spetsiga målgrupper. Men precis på samma sätt som att alla julklappar inte passar alla mottagare, så kan inte heller en plats vara attraktiv för precis alla människor.

Den som försöker nå alla når sällan någon. Börja med att definiera vem du vill nå. Har ni fantastisk natur för unga friluftsentusiaster? Eller ett starkt kulturliv som lockar kreativa själar? Bygg vidare på det. Att välja målgrupp innebär inte att du utesluter andra, utan att du fokuserar dina resurser där de ger bäst resultat. Allt blir enklare när du vet vem du ska prata med: budskap, argument och val av kanaler. Det blir också enklare att följa upp effekten.

2. Förstå din målgrupps behov och drivkrafter

Precis som en riktigt bra julklapp kräver att du känner mottagaren, kräver platsattraktion att du förstår målgruppens vardag och önskemål. Vad längtar de efter? Vad saknar de där de bor nu? För att lära känna din målgrupp räcker det inte med att gissa vad du tror att de vill ha, de behöver få frågan. Använd enkäter, genomför intervjuer och analysera resultatet för att landa in i viktiga insikter som kan ligga till grund för framtida beslut. Se därefter till att formulera en tydlig beskrivning av målgruppen, gärna så detaljerat att du nästan kan måla upp en bild av en människa framför dig.

3. Formulera budskap och erbjudanden som möter målgruppens behov

Att känna sin målgrupp är bara början – nästa steg är att kommunicera på ett sätt som känns relevant och engagerande för just dem. Fundera över hur er plats styrkor kan omvandlas till något konkret för målgruppen och formulera sedan ett starkt budskap och ett tydligt erbjudande. Se över era kanalval och säkerställ att både tonalitet, bildval och framtida kampanjer speglar deras drömmar och behov.

När ni har landat i vad ni vill kommunicera är det också viktigt att vara konsekvent. Fortsätt att befästa era budskap och se till att det ni säger genomsyrar allt ni gör. Igenkänning är grunden i att befästa en position i målgruppens medvetande.

Goda exempel och eldsjälar

Att arbeta med prioriterade målgrupper förenklar det vardagliga arbetet och gör det lättare att nå ut i bruset. Ju tydligare man profilerar sig desto lättare är det att attrahera såväl besökare som inflyttare. Tusentals ungdomar är sugna på att flytta till Åre och hundratals gör det varje år. Andra platser har inte någon Åreskuta att locka med, men hittar då i stället sina signaturer. Hultsfredsfestivalen skapades av lokala eldsjälar och lockade tusentals musikintresserade ungdomar att vilja besöka Hultsfred. Några valde till och med flytta dit tack vare platsens tydliga musikprofil. En annan plats med smal, men väldigt tydlig attraktion, är Skärblacka som sedan 70-talet har varit Skandinaviens reggaecentrum. Trots att orten bara har 4000 invånare så gästar många internationella reggaeband Skärblacka när de är i Skandinavien.

Många av de mest framgångsrika satsningarna drivs av engagerade människor som brinner för sin plats. Vilka eldsjälar finns där du bor och hur kan de få stöd och vara med i utvecklingen av just er plats?

Skicka en kommentar

Tips: Du kan använda dessa html-taggar: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

comment-discussion home camera files-empty envelop compass map bubbles4 stats-dots trophy cool Placebrander på facebook Placebrander på Instagram Placebrander på Twitter Placebrander på Linkedin dots-three-vertical snapchat-ghost chevron-right chevron-left
Logga in