Volvo tar hjälp av Swedish House Mafia och skandinavisk natur
När Swedish House Mafias ”Leave the world behind” nu släpps i ny tappning är det Volvo som står bakom i en storslagen varumärkesbyggande insats. Släppet av den nya musikvideon sker globalt på samtliga av Volvos marknader. Den fyra minuter långa musikfilmen visades den 17 maj 2013 i reklampausen mitt i Let’s Dance utan konkurrens av någon annan reklam. Därtill kördes filmen på skärmar på Stureplan under fredagkvällen.
I musikvideon drar Volvo nytta av den skandinaviska storslagna naturen och det enormt starka varumärket som Swedish House Mafia skapat under extremt kort tid. Förutom kopplingen till säkerhet är alltså kopplingen till Skandinavien betydelsefull i Volvos varumärkesarbete.
Kampanjen är skapad av Volvo Personbilar Sverige i samarbete med TV4, Mindshare och Forsman&Bodenfors. Själva bilen exponeras inte särskilt mycket i musikvideon eller på sajten http://leavetheworldbehind.com, men det behövs inte, de bygger längtan efter en livsstil och de lyckas imponerande bra.