Wallandereffekten

NN_slider_images_wallander_1

Turisterna som vallfärdar till Ystad för att gå i Wallanders fotspår är många. I samband med att Wallanderfilmerna blev populära var skåningarna snabba med att ta vara på intresset kring filmerna och böckerna. En hel turistindustri har sedan dess skapats kring fenomenet och turistsverige har kastat imponerande blickar på den lilla staden på Skånes sydkust. Det som gör detta till ett extra bra exempel är att de kunnat visa vad satsningen genererat i pengar. På tre år kunde man se en ökning av antalet besökare med 11,5% och en ökning av antalet gästnätter med 400 000. Man har kunnat visa att satsningen gett tillbaka 653 MKR till kommunen. Under arbetets gång har man sneglat på vad Kommissarie Morse gjort för Oxfordshire i England, vad Strisser på Samsø gjort för danska Samsø. Man har också tittat på Trollywood och norrländska Vittula.

Kommentarer

Placebrander Platsmarknadsföring genom film och tv » Placebrander

17 mars 2014 11:54

[…] hur fördelaktigt det är för en plats att synas i TV eller på film. Då nämndes bland annat hur Wallander-filmerna har fått turister att vallfärda till […]

Skicka en kommentar

Tips: Du kan använda dessa html-taggar: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

comment-discussion home camera files-empty envelop compass map bubbles4 stats-dots trophy cool Placebrander på facebook Placebrander på Instagram Placebrander på Twitter Placebrander på Linkedin dots-three-vertical snapchat-ghost chevron-right chevron-left
×