Wisslaren kickstartar @visitsweden på Instagram
30 juni 2014 hade @visitsweden på Instagram bara några enstaka följare och ingen aktivitet. Den 1 juli 2014 tog super-Instagrammaren Christoffer Collin, mer känd som @wisslaren, över kontot. Han var först ut när Visit Sweden, måhända något sent, blev aktiva på Instagram med sitt övergripande konto.
Med sina i skrivande stund 665,000 följare har Christoffer Collin (@wisslaren) starkt inflytande och redan efter tre veckors aktivitet har @visitsweden närmare 10,000 följare.
Wisslaren styr @visitsweden under tre månader
Wisslaren har ansvar för kontot under de tre första månaderna. Hans uppdrag är att dela sina egna bilder men också att välja ut de bilder han gillar bäst på taggen #visitsweden eller #swedishmoments.
Syftet är givetvis att sprida en positiv bild av Sverige för att generera ökad turism – och att våga låta invånarna själva sprida bilden, precis som Visit Sweden gjort med @sweden på Twitter. Detta är något flera svenska kommuner (med inspiration från @sweden på Twitter) gjort under lång tid på Instagram. Först ut var Jönköping, som redan under 2012 delade ut @jkpg till invånarna.
Med en framgångsrik proffsinstagrammare som Wisslaren vid rodret den första tiden har Visit Sweden skapat de allra bästa förutsättningarna att nå ut nationellt och internationellt – snabbt, effektivt och kraftfullt. Det blir spännande att se vilka som tar vid efter Wisslaren för att visa upp det mångfacetterade Sverige.
Relaterad läsning
Här är de mest framgångsrika svenska kommunerna på Instagram, mars 2014
Hon styr New York på Instagram