#48timmarhosgrannen – ett samarbete mellan konkurrenter
Fem goda grannar som tipsar om varandra
Vad händer om man samarbetar med och tipsar om sina konkurrenter? Under 2020 och 2021 har fem destinationer använt sina egna kanaler för att tipsa om attraktioner hos varandra. Örebrokompaniet, Visit Västerås, Visit Linköping, Norrköpings kommun och Visit Karlstad bestämde sig för att hjälpas åt för att få fart på besöksnäringen efter pandemin.
Från 24 timmar hos grannen till 48
Målet med kampanjen var att få invånarna att besöka varandras destinationer. Kampanjen skulle öka antalet besök, generera gästnätter och öka kännedomen om destinationernas utbud hos målgruppen. Nyfiken på grannen startade sommaren 2020 med uppmaningen att spendera ett dygn, #24timmarhosgranne och under hösten påbörjades en uppföljning som fick bromsas eftersom smittspridningen ökade. Sommaren 2021 gick det att köra igen och nu blev det #48timmarhosgrannen.
Destinationerna hjälptes åt för att nå målen
Målgruppen har nåddes via sociala medier och alla destinationer i projektet skapade särskilda landningssidor för sina grannar på den egna sajten. Intresset blev stort och webbsidan om Västerås var den tredje mest besökta på Örebros webbplats under sommaren 2020. Liknande resultat har setts hos de andra destinationerna. Räckvidd och engagemang i sociala medier visar höga siffror och flera hotell berättar att de märkt av fler besökare från grannorterna.
Nyfiken på grannen har valts ut av vår jury som en av fem finalister i Placebrander of the Year 2022. Vem som vinner får vi veta i samband med Placebranders Day i Skellefteå i januari.