Placebrander of the Year: finalister 2022

Vår jury har valt ut bidragen som går vidare till finalen på Placebranders Day i Skellefteå

Finalister Placebrander of the Year 2022

Det är dags att utse Sveriges bästa platsmarknadsförare

 

Vi fick in rekordmånga bidrag till tävlingen i år och när vi trendspanar ser vi en ökning av samarbeten över kommungränserna och bidrag från eldsjälar och ambassadörer. Vår jury har utsett finalisterna och jobbar nu med att kora en vinnare.  Placebrander of the Year 2022 presenteras med pompa och ståt på Placebranders Day i Skellefteå den 20 januari 2022.

Finalister Placebrander of the Year 2022

Här kommer en kort presentation av finalisterna i Placebrander of the Year.

1. Upptäck Jämtland

Tävlande organisation: Sara Gärdegård och Sofie Nilsson
Webbplats: www.upptackjamtland.se

Upptäck Jämtland Placebrander of the Year

Sara Gärdegård och Sofie Nilsson är eldsjälarna som tog saken i egna händer. De tyckte att det saknades ett enkelt sätt att hitta Jämtlands guldkorn. Lösningen? Ett digitalt community, en karta och en sajt – allt för att göra det enklare att hitta det bästa i Jämtland. Lokala ambassadörer lyfter fram sina bästa jämtlandstips. Resultatet efter fyra månader live? En karta som fortfarande går att fylla på, 3500 communitymedlemmar på facebook, 62 000 sidvisningar på webben och 100 000 besökare på google maps. 

2. Tjena Polcirkeln från Hej Hemby

Tävlande organisation: Hej Hemby (Övertorneå kommun och Pajala kommun)
Byrå: filmproduktion av Korpics
Webbplats: Matilda och Erik får säga: Tjena Polcirkeln! 

Tjena Polcirkeln Hej Hemby

Övertorneå och Pajala är två kommuner med en gemensam vision – att öka inflyttningen och skapa omhändertagna, bebodda och livliga byar. Tillsammans arbetar de med Hej Hemby som matchar husägare med husletare och hjälper till med försäljning eller uthyrning. Kampanjen Tjena Polcirkeln erbjöd en chans att prova livet i glesbygd i ett halvår. Bland 25 ansökningar föll valet på Erik och Matilda. De matchades med en husägare och flytten gick från Stockholm till Tornedalen. Hej Hemby har ökat medvetenheten om livet i Tornedalen. Och för första gången sedan ett år på åttiotalet ökar inflyttningen. Hur det gick för Erik och Matilda? Efter ett halvårs prövotid valde de utan att tveka att bo kvar i Tornedalen.

3. MAT2021

Tävlande organisation: Destination Småland, Växjö kommun, Region Kronoberg och Länsstyrelsen Kronoberg
Webbplats: www.matsmaland.se

Mat2021 Matrundan Småland

Eventet MAT har under 10 år satt Växjö och Kronoberg på kartan för hållbar och närproducerad mat. När pandemin slog till ställde man om evenemanget som vanligtvis drar 100 lokala producenter och 50 000 besökare. Först en serie digitala seminarium. Sedan restaurangveckan UT o ÄT – en vecka där Växjös restauranger tolkade lokal och hållbar mat. Därefter MAT-rundan – istället för att gå på marknad fick besökarna åka till producenterna. Sammantaget har satsningarna stärkt Växjö och Kronobergs position som en nationell mötesplats för kunskap kring hållbara måltider.

4. Nyfiken på grannen?

Tävlande organisation: Örebrokompaniet, Visit Västerås, Visit Linköping, Norrköpings kommun och Visit Karlstad

Nyfiken på Grannen

Vad händer om vi tipsar om konkurrenten? Under två år har fem destinationer tipsat om attraktioner i grannstäderna. Först var uppmaningen att spendera 24 timmar hos grannen. Sen utvecklades konceptet till 48 timmar. Målet var att få invånarna att besöka varandras destinationer, helst med övernattning. Ett ovanligt drag som uppskattats hos målgruppen. Räckvidden i sociala medier uppgick till tre och en halv miljon. Sidan om Västerås var den tredje mest besökta på Örebros sajt och hotellen har sett ett ökat antal besökare från grannstäderna.

5. Söderhamns 100 sommartips

Tävlande organisation: Söderhamns kommun
Webbplats: 100 sommartips

Söderhamns 100 sommartips

För att boosta näringslivet efter ett tufft pandemiår paketerades hundra sommartips. Kampanjen riktades mot väl valda målgrupper i sociala medier. Semestertipsen lockade besökare utifrån såväl som hemestersugna söderhamnsbor. Media rapporterade om en rekordsommar för turismen och ett uppsving för handeln i Söderhamn, vilket såklart kan bero på fler saker – men en sak är säker: Söderhamns kommun har gjort det enkelt att hitta anledningar att besöka Söderhamn. Och i det enkla bor ofta det geniala.

 

Jury Placebrander of the Year 2022

Placebrander of the Year jury

Simon Anholt myntade begreppet ‘nation brand’. Han har varit rådgivare åt statschefer och regeringschefer i över 60 länder. Professor Anholt har också grundat the Good Country Index, som mäter länders bidrag till världen utanför sina egna gränser, till mänskligheten och till planeten.

Charlotta Mellander är professor i nationalekonomi vid Jönköping University. Hon forskar inom regional utveckling, städer och kreativitet. Hon är en del av Richard Floridas forskningsteam och är en av de mest framträdande profilerna i den nationella debatten om platsers förmåga att anpassa sig utefter omvärldens utveckling. Charlotta har varit en del av vår jury sedan 2013.

Lena Allerstam är chef för global kommunikation på Svenska institutet och ansvarar för Sveriges officiella webbplats sweden.se och sociala medier på engelska, ryska och arabiska samt för strategiskt arbete med varumärket Sverige. Lena har en gedigen bakgrund inom media och journalistik från SVT och UR, har arbetat med mediestrategiska frågor samt kommersiellt med redaktionell affärsutveckling.

Martin Roos är den Kentmanagern som idag är VD för Destination Eskilstuna och ordförande i Svensk Live. På Destination Eskilstuna har Martin bland annat varit med och format arbetet med Eskilstunas utveckling och fokus på hållbarhet, ett arbete som bland annat gett internationella tidningsrubriker och 2019 belönades med priset Placebrander of the Year.

Oana Mihaescu är forskare på Handelns forskningsinstitut med fokus på att mäta platsens attraktivitet. Även lektor vid Södertörns högskola. Tittar på regionala effekter av stora handelsetableringar och hur olika typer av utveckling påverkar platsens attraktivitet. Andra fokusområden är möjligheter för små och medelstora städer, för glesbygd samt relationen mellan stadskärnor och externhandel.

Om priset

Priset Placebrander of the Year instiftades 2013 och premierar imponerande insatser inom platsutveckling och platsmarknadsföring.

Tidigare Placebrander of the Year är:

Med platsmarknadsföring menas insatser som i någon form syftar till att stärka och utveckla en plats varumärke och generera fler invånare, besökare, evenemang, investeringar eller etableringar. Tävlingen är öppen för alla typer av insatser som syftar till att stärka en plats attraktivitet.

Kriterier tävlingsbidrag

Tävlingsbidraget ska på något sätt bidragit till att attrahera människor eller kapital till en plats (så som invånare, besökare, evenemang, investeringar eller etableringar)
En plats kan vara ett land, en region, en kommun, en stad, en ö, en stadsdel, en destination eller liknande
Det ska finnas en samverkan mellan flera aktörer som med gemensamma krafter vill stärka platsens attraktionskraft
– Framgångsrik platsutveckling och platsmarknadsföring är ofta av långsiktig karaktär och du får tävla med insatser som startat för många år sedan, men en betydande del av insatsen ska ha gjorts under 2019-2021
Tävlingsbidragen bedöms utifrån idé, genomförande, förmåga att förhålla sig till det som pågår i omvärlden, förmåga att sticka ut samt effekter.

Prisutdelning

Priset delas ut i samband med Placebranders Day som äger rum i Skellefteå den 20/1 2022. Boka din biljett här, Early Bird tillgängligt till och med 20/11 2021.

Film English Subtitle

Skicka en kommentar

Tips: Du kan använda dessa html-taggar: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

comment-discussion home camera files-empty envelop compass map bubbles4 stats-dots trophy cool Placebrander på facebook Placebrander på Instagram Placebrander på Twitter Placebrander på Linkedin dots-three-vertical snapchat-ghost chevron-right chevron-left
×