Trenden är tydlig. Alla snackar platsutveckling - men, vad menar vi då?

Invånarengagemang, eldsjälsdriven platsutveckling och platsens atmosfär. Platsutveckling är på allas läppar.

Platsutveckling är på allas läppar. Den förra regeringen antog besöksnäringsstategin som sätter ljuset på just platsutveckling, SKR:s nationella besöksnäringsdag hade senast temat platsutveckling och Tillväxtverket beviljar projekt som bedriver platsutveckling. Platsutveckling, platsutveckling, platsutveckling.

Men, vad menar vi egentligen med platsutveckling? Att utveckla en plats är ju liksom det mesta som görs i varje stad, kommun eller region. Vi bygger bostäder, ökar tryggheten, stärker kulturutbudet, ser till att det är snyggt och rent, utvecklar infrastrukturen, bygger skolor, skapar evenemang, utvecklar en meningsfull fritid för fler och utvecklar besöksanledningar.

När aktörer med beröring till besöksnäringen pratar platsutveckling handlar det om att hitta smarta sätt att få det goda livet på platsen för invånarna att harmoniera med en stark och utforskande besöksnäring. Det handlar om att skapa reseanledningar utifrån platsens unika kulturarv. Att säkerställa att naturvärden inte går förlorande utan att platser med överturism jobbar för att få en jämnare spridning av besökare. Det handlar om att utforska kopplingen mellan stadskärnan och andra besöksnoder, men också relationen mellan den digitala och den fysiska upplevelsen. Att platsutveckla beskrivs av många som bredare än att destinationsutveckla. Traditionellt sett fokuserar destinationsutveckling primärt på besökaren och inte lika mycket på invånaren, även om den goda destinationsutvecklaren enligt oss alltid haft invånarna med sig.

Den eldsjälsdrivna platsutvecklingen har ofta mer disruptiva metoder och perspektiv. De behöver inte ta hänsyn till byråkratiska processer på samma sätt och kan agera mer fritt. För att den eldsjälsdrivna platsutvecklingen ska bli långsiktigt hållbar krävs dock ofta vid någon tidpunkt en samverkan med både offentliga och privata aktörer. Då behöver även eldsjälen förhålla sig till byråkratin. Här bildas det ofta frustration och kan uppstå problem. Vi skulle vilja gå så långt att säga att det är just platsens förmåga att mötas mellan det eldsjälvsdrivna och det offentliga som är avgörande för hur väl platsen kommer att sticka ut. Kommunmedarbetares förmåga att både följa lagar och att hjälpa eldsjälar framåt. Eldsjälars förmåga att ha en förståelse för byråkratens komplexa vardag.

Besöksnäringen pratar om att vi ska bort från stuprören och samverka över gränser. Men hur pratar andra delar av samhället? Har de förstått vikten av en stark besöksnäring? Samverkan mellan industriföretag och besöksnäring är i hög grad outforskad. Industriföretagen är beroende av att det finns ett gott utbud på platsen för att de ska lyckas rekrytera. Deras medarbetare vill bo på platser med schyssta lunchrestauranger och trevliga kvällsaktiviteter. Dessutom gör besöksnäringen att människor får en relation till platsen, vilket också kan gynna företagen med rekryteringsbehov.

I arbetet med att utveckla starka platser får fler upp ögonen för att använda alla sinnen. Upplevelsen av en plats präglas av smaker, dofter, ljud, synintryck och känsel. Philip Kotler benämnde det som platsens atmosfär och menade att atmosfären är viktigare än själva produkten – att atmosfären är den primära produkten. Vi ser en ökad konsumtion av musik och ljud. Ljud påverkar känslor men det ger också en möjlighet att lyssna och prata samtidigt som vi gör andra saker. Att arbeta fram en grafisk profil för platsen gör många, men hur gestaltas din plats ljudmässigt och smakmässigt? I framtiden kommer platser använda fler sinnen i sin marknadsföringsmix.

Jordbruksverket utforskar möjligheterna kring geografiska matvarumärken. De menar att starka lokala matvarumärken bidrar till lokal stolthet och ger möjligheter att nå ut på nya spännande sätt. De pekar också på en stor outnyttjad potential för många platser.

Varje plats har sin själ och sitt DNA och det grundar sig i platsens långa historia. Allt fler inser vikten av att gräva i sin historia och utifrån det skapa berättelser om platsen, reseanledningar samt stolthet bland invånarna. Våra muséer och hembygdsgårdar får en mer betydande roll för oss som jobbar med platsattraktion. Kulturarvet är en kraft att nyttja för att skapa attraktion för platsen. Reseanledningarna förändras också i en tid då fler vill gå överlevnadskurser, ta jägarexamen och införskaffa prepperkit. Inte för lite vardagsedge, utan för att säkerställa överlevnad vid en kris.

Ny teknik banar väg för att kommunicera på överraskande sätt med sina målgrupper. Vi ser drönarljusshower och digitala tvillingar av staden och dess element. Den smarta staden och uppkopplade landsbygden fortsätter att utvecklas och här är hållbarhetsaspekten ofta en drivande faktor. Mikromobiliteten är en förutsättning för att lyckas med 15-minutersstaden och vertikalodling och stadsodling blir vanligare inslag i stadsbilden i städer som inser att de kan och bör minska biltrafiken. God platsutveckling sker både fysiskt och digitalt – och varje plats behöver hitta sin avvägning av var gränsen mellan det fysiska och det digitala ska gå.

Goda exempel

Vi har samlat några goda exempel att inspireras av.

 

Medskapandebyrån

Medskapandebyrån är en eldsjälsdriven verksamhet som arbetar för att utveckla platser i ett trepartnerskap med föreningar, företag och det offentliga. Byrån startade i Gällivare av Cora Karlsson och Petra Åhl med stort fokus på att få saker gjort. Kort efter start öppnade de Studio Strössel som är en kreativ mötesplats i Gällivare. De har fått i gång upprustning av rastplatser och fått invånare att gå ut och göra sin stad vackrare. Platsens kulturarv är ständigt närvarande i allt de gör.

Transform Your City

Transform Your City är en digital plattform som påminner om crowdfundingsajter som Kickstarter. Fokus är att göra städer fotgängarvänliga. De bjuder in till att skapa eller supporta idéer och kampanjer som leder till säkrare, hälsosammare och grönare stadskärnor. I dagsläget finns ett antal städer i USA och snart även London.

Spellbound by Sweden

Spellbound by Sweden signerad Visit Sweden utmanar traditionell turistmarknadsföring. Med hjälp av magiska krafter, sagoväsen och en specialskriven ljudnovell av författaren John Ajvide Lindqvist var syftet att öka nyfikenheten för resmålet Sverige.

MassiveMusic & ljudidentiteten för Ithra

Den prisbelönta holländska ljudbyrån MassiveMusic har arbetat fram en ljudidentitet för världskulturcentret Ithra i Saudiarabien. Genom ett holistiskt synsätt på Ithra som plats och varumärke har MassiveMusic skapat 23 multifunktionella teman som kan användas på alla relevanta beröringspunkter på centrat.

All in Nature Sweden

All in Nature Sweden erbjuder överlevnadskurser på 6-72 timmar samt har gett ut överlevnadshandboken Prepping. De skriver ”Viss mat för att förbättra inlärningsförmågan ingår i delar av överlevnadskursen, men ett moment av svält ingår också och kostar inget extra.”

Destinationspitchen

Destinationspitchen är ett sätt att uppmuntra enskilda besöksnäringsaktörer att vara med och sätta Familjen Helsingborg på kartan. En jury utser de bästa idéerna som får ekonomiskt stöd för att förverkliga sin idé.

Cyberdrone

Cyberdrone erbjuder magnifika ljusshower som kanske kan ersätta många av de miljöförstörande fyrverkerishowerna som en del kommuner fortfarande bekostar.

Tillväxtverkets definition av begreppet platsutveckling

”Att arbeta med hållbar platsutveckling är att skapa attraktiva platser för både besökare, boende, företag och investeringar. Arbetet utgår från den specifika platsens förutsättningar, utmaningar och behov. Det kan till exempel handla om att ta hänsyn till platsens natur- och kulturmiljöer. Eller att respektera behoven hos olika lokala grupper och hantera eventuella intressekonflikter. En viktig del av platsutveckling är just det lokala inflytandet.

Platsutveckling kräver samarbete mellan den offentliga sektorn, det civila samhället och det privata näringslivet. Tillsammans kan de arbeta långsiktigt och mot en gemensam målbild. En bred samverkan är också en förutsättning för att kunna ställa om till en hållbar turism och besöksnäring.

Vad innebär det här för dig?

  • Hur är det ställt med relationen mellan eldsjälar och byråkrater på din plats? Fundera på det och impregnera banden med lite välgörande kärlek och förståelse för varandras situation.
  • Engagera industriföretag och mer oväntade aktörer i ert platsutvecklingsarbete. Korskoppla på nya spännande vis och låt arbetet med att vara attraktiv för besökare, nya invånare och företag dra varandra.
  • Utforska fler sinnen i er platsmarknadsföring. Om ni redan har en visuell identitet framtagen för platsen, ta fram en ljud- och en smakidentitet också.
  • Kartlägg starka matvarumärken på din plats som har förmåga att fungera som profilbärare för platsen.
  • Gräv i historieböckerna. Lyft fram gamla berättelser och manifestera dem på moderna vis. Kombinera historia med framtid, unga med gamla. Ankra bakåt och blicka framåt.
  • Vilka outforskade reseanledningar har din plats som också gör din plats mer intressant för invånare? Ibland kanske lite hjälp behövs av personer med utifrånblick för att väcka nya möjligheter till liv.

 

Illustrationer av Björn Öberg