Den holistiska platsutvecklingen, att vara en attraktiv plats för besökare, invånare och företag hänger ihop.

Att vara en attraktiv plats för besökare, invånare och företag hänger ihop. Vi kallar det holistisk platsutveckling. 

Människor vill vara en del av platser med ett gott utbud av restauranger, caféer och aktiviteter. Besöksnäringen spelar såklart en avgörande roll för att attrahera besökare, men också för att de som bor och verkar på platsen ska ha det bra, samt för platsens möjligheter att attrahera nya invånare. Att skapa attraktion kring en plats är en bred fråga där förmågan att attrahera besökare, invånare och företag är beroende av varandra. Fler inser detta och får delarna att hänga ihop på smarta vis.

Turism bidrar till lokal och regional utveckling

Från nationellt håll pekar den nya besöksnäringsstrategin på hur turismen bidrar till lokal och regional utveckling och förstärker platsens attraktionskraft. För att vara hållbar är målet att bygga attraktiva miljöer för invånare, besökare och näringsliv. Den lokala delaktigheten i platssamverkan blir allt viktigare. Strategin konstaterar att besöksnäringen bör vara delaktig i platsutvecklingen på fler sätt.

Illustrationerna är gjorda av Björn Öberg

I Köpenhamn är alla locals

Köpenhamn var tidigt ute. Redan för flera år sedan tog de fram en besöksnärings-strategi som konstaterar att alla är locals, oavsett om de är på plats en dag, en månad eller hela livet. De fick invånar- och besökarperspektiven att hänga ihop. Kanske var organisationer som exempelvis Destination Jönköping och Attraktiva Oskarshamn ännu tidigare ute. Redan i början av 2000-talet organiserade de sig kring attraktionsfrågan på bred front – det vill säga att attrahera invånare, besökare och företag.

Är du besökare eller invånare när du arbetar från fritidshuset?

Pandemin har dessutom satt distansarbete i stor framåtrörelse. Det blir vanligare att jobba från fritidshuset eller semesterorten under längre perioder och vad är du då – besökare eller invånare?

Att arbeta med modern platsattraktion är att se helheten och att få saker att hänga ihop. Det är att kroka arm över organisationsgränser, men också över administrativa gränser. En person ser inte var kommunoch regiongränserna går. Hen vill inte bli kallad turist utan vill vara en del av en plats. Allt blir på vissa sätt mer komplext, men också mer naturligt. Det handlar ju i slutändan om att vi gemensamt skapar hållbara och attraktiva platser.

Några goda exempel att inspireras av:

Specialvisum för distansarbete

Ett stort antal platser hårdprofilerar sig i konkurrensen om de nya distansarbetarna. Karibien, Costa Rica, Kap Verde, Georgien och Portugal är bara några exempel. Bo på platsen 12-18 månader utan att betala inkomstskatt.

Konkurrenter blir goda grannar

Nyfiken på grannen är fem goda grannar, eller konkurrenter, som tipsar om varandra. Invånare i Örebro, Norrköping, Linköping, Karlstad och Västerås uppmanades i en kampanj att besöka en grannkommun. Insatsen var en av fem finalister i Placebrander of the Year 2022.

Time for DMOcracy

Time for DMOcracy är ett samarbete mellan 17 destinationer som går ut på att utforska de bästa sätten att involvera invånare för god turism och platsutveckling. De menar att destinationen ägs av alla som bor på platsen och därför måste utvecklas och marknadsföras i dialog med dem. Det är skapat av Group NAO i samarbete med Global Destination Sustainability Movement, The Travel Foundation, TCI Research och European Cities Marketing.

 

”Det råder ett starkt beroendeförhållande mellan besöksnäring och platsen i övrigt. Vi måste platsutveckla ur ett brett perspektiv med både invånarens och besökarens bästa för ögonen. Vi på Visit Värmland driver tillsammans med våra kommuner ett projekt kring platsutveckling helt i den här andan. Där ingår samhällsplanerare, näringslivsutvecklare, kommunikatörer, destinationsutvecklare och andra nyckelfunktioner kopplat till platsens attraktionskraft.”

Mia Landin, VD, Visit Värmland

 

Tips för att implementera holistisk platsutveckling på din plats

Se över hur ni är organiserade på din plats. Om de som arbetar med att attrahera besökare är separat organiserade från de som arbetar med att attrahera invånare bör ni antingen omorganisera er eller säkerställa en tät samverkan.

Våga samarbeta över administrativa gränser såsom kommun och region.

Se till att berättelserna gentemot de olika målgrupperna hänger ihop.

Sätt dig in i målgruppen och dess behov.

Involvera invånarna på din plats.

Anpassa både marknadsföring och utbud utifrån målgruppens behov och invånarnas berättelser.