De vann Placebrander of the Year 2022
Hej Hemby och Tjena Polcirkeln vann Placebrander of the Year 2022 för sitt arbete med att attrahera nya invånare till Pajala och Övertorneå – det stod klart under kvällen den 31 maj när platsutvecklare från hela landet möttes i Skellefteå på Placebranders Day. Dessutom gav juryn ett hedersomnämnande till ett gäng goda grannar.
Fem finalister gallrades ut av en jury bestående av Charlotta Mellander, Simon Anholt, Oana Mihaescu, Lena Allerstam och Martin Roos. Bland finalisterna fanns också Jämtland, Söderhamn, Växjö/Kronoberg samt ett samarbetsprojekt mellan Karlstad, Linköping, Norrköping, Västerås och Örebro.
Under konferensen Placebranders Day i Skellefteå korades vinnaren.
Placebrander of the Year 2022 är Övertorneå kommun och Pajala kommun som nu prisas för sin insats ”Hej Hemby”. Samverkansprojektet matchar husägare med husletare och hjälper till med försäljning eller uthyrning. De har också drivit kampanjen ”Tjena polcirkeln” som erbjöd en chans att prova livet i glesbygd under ett halvår.
Juryns motivering lyder:
”En plats långt från storstadens sus och dus. Ett område där aktörerna brutit ny mark i jakten på att öka attraktionskraften. Marknadsföring och konkret handling hand i hand när bilden av platsen nått nya rum i medier av olika slag. Kommunikation skapad av målgruppen själv med äkthet som ledstjärna. En kampanj, men kanske framförallt ett sätt att tänka, och göra, i arbetet med att locka nya människor till sin plats. Med visionen om omhändertagna, bebodda och livliga byar inspirerar årets vinnare små platser att ta kommando kring sin framtid. Och visst blir en sugen på att hitta sin nya hemby?”
Johanna Funck, Therése Wintery och kvällens konferencier Fransesca Quartey. Foto: Patrick Degerman
Hederspris till goda grannar
Juryn beslutade att dela ut ett hedersomnämnande till insatsen ”Nyfiken på grannen?” signerad Örebrokompaniet, Visit Västerås, Visit Linköping, Norrköpings kommun och Visit Karlstad med motiveringen:
”I en värld där gränser skapar alltför många konflikter, visar det här tävlingsbidraget att samverkan är framtiden. Ett stort geografiskt område med olika destinationer som till vardags jobbar på med sina utmaningar. Men som under pandemin lyfte blicken och frågade, vad händer om vi hjälps åt? Med besöksnäringsföretagarnas bästa för ögonen hjälpte de varandra att nå nya målgrupper. Och visst är en väl alltid lite nyfiken på grannen?”
Hej Hemby och Nyfiken på grannen efter prisutdelning. Foto: Patrick Degerman