Vinnare Placebrander of the Year 2022

Hej Hemby + Tjena Polcirkeln

De vann Placebrander of the Year 2022

Hej Hemby och Tjena Polcirkeln vann Placebrander of the Year 2022 för sitt arbete med att attrahera nya invånare till Pajala och Övertorneå – det stod klart under kvällen den 31 maj när platsutvecklare från hela landet möttes i Skellefteå på Placebranders Day. Dessutom gav juryn ett hedersomnämnande till ett gäng goda grannar. 

Fem finalister gallrades ut av en jury bestående av Charlotta Mellander, Simon Anholt, Oana Mihaescu, Lena Allerstam och Martin Roos. Bland finalisterna fanns också Jämtland, Söderhamn, Växjö/Kronoberg samt ett samarbetsprojekt mellan Karlstad, Linköping, Norrköping, Västerås och Örebro.

Under konferensen Placebranders Day i Skellefteå korades vinnaren.

Placebrander of the Year 2022 är Övertorneå kommun och Pajala kommun som nu prisas för sin insats ”Hej Hemby”. Samverkansprojektet matchar husägare med husletare och hjälper till med försäljning eller uthyrning. De har också drivit kampanjen ”Tjena polcirkeln” som erbjöd en chans att prova livet i glesbygd under ett halvår.

Juryns motivering lyder:

 

”En plats långt från storstadens sus och dus. Ett område där aktörerna brutit ny mark i jakten på att öka attraktionskraften. Marknadsföring och konkret handling hand i hand när bilden av platsen nått nya rum i medier av olika slag. Kommunikation skapad av målgruppen själv med äkthet som ledstjärna. En kampanj, men kanske framförallt ett sätt att tänka, och göra, i arbetet med att locka nya människor till sin plats. Med visionen om omhändertagna, bebodda och livliga byar inspirerar årets vinnare små platser att ta kommando kring sin framtid. Och visst blir en sugen på att hitta sin nya hemby?”

 

Placebrander of the Year 2022

Johanna Funck, Therése Wintery och kvällens konferencier Fransesca Quartey. Foto: Patrick Degerman

Hederspris till goda grannar

 

Juryn beslutade att dela ut ett hedersomnämnande till insatsen ”Nyfiken på grannen?” signerad Örebrokompaniet, Visit Västerås, Visit Linköping, Norrköpings kommun och Visit Karlstad med motiveringen:

 

”I en värld där gränser skapar alltför många konflikter, visar det här tävlingsbidraget att samverkan är framtiden. Ett stort geografiskt område med olika destinationer som till vardags jobbar på med sina utmaningar. Men som under pandemin lyfte blicken och frågade, vad händer om vi hjälps åt? Med besöksnäringsföretagarnas bästa för ögonen hjälpte de varandra att nå nya målgrupper. Och visst är en väl alltid lite nyfiken på grannen?”

 

Placebrander of the Year 2022

Hej Hemby och Nyfiken på grannen efter prisutdelning. Foto: Patrick Degerman

 

 

Vinnare 2022: Hej Hemby + Tjena Polcirkeln

Tävlande organisation: Pajala kommun och Övertorneå kommun
Byrå: Filmproduktion av Korpics
Webbplats: Matilda och Erik får säga: Tjena Polcirkeln!

Övertorneå och Pajala är två kommuner med en gemensam vision – att öka inflyttningen och skapa omhändertagna, bebodda och livliga byar. Tillsammans arbetar de med Hej Hemby som matchar husägare med husletare och hjälper till med försäljning eller uthyrning.

Kampanjen Tjena Polcirkeln erbjöd en chans att prova livet i glesbygd i ett halvår. Bland 25 ansökningar föll valet på Erik och Matilda. De matchades med en husägare och flytten gick från Stockholm till Tornedalen. Hej Hemby har ökat medvetenheten om livet i Tornedalen. Och för första gången sedan ett år på åttiotalet ökar inflyttningen.

Hur det gick för Erik och Matilda? Efter ett halvårs prövotid valde de utan att tveka att bo kvar i Tornedalen.

Hedersomnämnande 2022

Tävlande organisation: Örebrokompaniet, Visit Västerås, Visit Linköping, Norrköpings kommun och Visit Karlstad

Vad händer om vi tipsar om konkurrenten? Under två år har fem destinationer tipsat om attraktioner i grannstäderna. Först var uppmaningen att spendera 24 timmar hos grannen. Sen utvecklades konceptet till 48 timmar. Målet var att få invånarna att besöka varandras destinationer, helst med övernattning. Ett ovanligt drag som uppskattats hos målgruppen. Räckvidden i sociala medier uppgick till tre och en halv miljon. Sidan om Västerås var den tredje mest besökta på Örebros sajt och hotellen har sett ett ökat antal besökare från grannstäderna.



Jury 2022

Simon Anholt myntade begreppet ‘nation brand’. Han har varit rådgivare åt statschefer och regeringschefer i över 60 länder. Professor Anholt har också grundat the Good Country Index, som mäter länders bidrag till världen utanför sina egna gränser, till mänskligheten och till planeten.

Charlotta Mellander är professor i nationalekonomi vid Jönköping University. Hon forskar inom regional utveckling, städer och kreativitet. Hon är en del av Richard Floridas forskningsteam och är en av de mest framträdande profilerna i den nationella debatten om platsers förmåga att anpassa sig utefter omvärldens utveckling. Charlotta har varit en del av vår jury sedan 2013.

Lena Allerstam är chef för global kommunikation på Svenska institutet och ansvarar för Sveriges officiella webbplats sweden.se och sociala medier på engelska, ryska och arabiska samt för strategiskt arbete med varumärket Sverige. Lena har en gedigen bakgrund inom media och journalistik från SVT och UR, har arbetat med mediestrategiska frågor samt kommersiellt med redaktionell affärsutveckling.

Martin Roos är den före detta Kentmanagern som idag är VD för Destination Eskilstuna och ordförande i Svensk Live. På Destination Eskilstuna har Martin bland annat varit med och format arbetet med Eskilstunas utveckling och fokus på hållbarhet, ett arbete som bland annat gett internationella tidningsrubriker och 2019 belönades med priset Placebrander of the Year.

Oana Mihaescu är forskare på Handelns forskningsinstitut med fokus på att mäta platsens attraktivitet. Även lektor vid Södertörns högskola. Tittar på regionala effekter av stora handelsetableringar och hur olika typer av utveckling påverkar platsens attraktivitet. Andra fokusområden är möjligheter för små och medelstora städer, för glesbygd samt relationen mellan stadskärnor och externhandel.

Övriga finalister 2022

Finalister Placebrander of the Year 2022

Upptäck Jämtland

Tävlande organisation: Sara Gärdegård och Sofie Nilsson
Webbplats: www.upptackjamtland.se

Upptäck Jämtland Placebrander of the Year

Sara Gärdegård och Sofie Nilsson är eldsjälarna som tog saken i egna händer. De tyckte att det saknades ett enkelt sätt att hitta Jämtlands guldkorn. Lösningen? Ett digitalt community, en karta och en sajt – allt för att göra det enklare att hitta det bästa i Jämtland. Lokala ambassadörer lyfter fram sina bästa jämtlandstips. Resultatet efter fyra månader live? En karta som fortfarande går att fylla på, 3500 communitymedlemmar på facebook, 62 000 sidvisningar på webben och 100 000 besökare på google maps. 

MAT2021

Tävlande organisation: Destination Småland, Växjö kommun, Region Kronoberg och Länsstyrelsen Kronoberg
Webbplats: www.matsmaland.se

Mat2021 Matrundan Småland

Eventet MAT har under 10 år satt Växjö och Kronoberg på kartan för hållbar och närproducerad mat. När pandemin slog till ställde man om evenemanget som vanligtvis drar 100 lokala producenter och 50 000 besökare. Först en serie digitala seminarium. Sedan restaurangveckan UT o ÄT – en vecka där Växjös restauranger tolkade lokal och hållbar mat. Därefter MAT-rundan – istället för att gå på marknad fick besökarna åka till producenterna. Sammantaget har satsningarna stärkt Växjö och Kronobergs position som en nationell mötesplats för kunskap kring hållbara måltider.

Nyfiken på grannen?

Tävlande organisation: Örebrokompaniet, Visit Västerås, Visit Linköping, Norrköpings kommun och Visit Karlstad

Nyfiken på Grannen

Vad händer om vi tipsar om konkurrenten? Under två år har fem destinationer tipsat om attraktioner i grannstäderna. Först var uppmaningen att spendera 24 timmar hos grannen. Sen utvecklades konceptet till 48 timmar. Målet var att få invånarna att besöka varandras destinationer, helst med övernattning. Ett ovanligt drag som uppskattats hos målgruppen. Räckvidden i sociala medier uppgick till tre och en halv miljon. Sidan om Västerås var den tredje mest besökta på Örebros sajt och hotellen har sett ett ökat antal besökare från grannstäderna.

Söderhamns 100 sommartips

Tävlande organisation: Söderhamns kommun
Webbplats: 100 sommartips

Söderhamns 100 sommartips

För att boosta näringslivet efter ett tufft pandemiår paketerades hundra sommartips. Kampanjen riktades mot väl valda målgrupper i sociala medier. Semestertipsen lockade besökare utifrån såväl som hemestersugna söderhamnsbor. Media rapporterade om en rekordsommar för turismen och ett uppsving för handeln i Söderhamn, vilket såklart kan bero på fler saker – men en sak är säker: Söderhamns kommun har gjort det enkelt att hitta anledningar att besöka Söderhamn. Och i det enkla bor ofta det geniala.

Om priset

Priset Placebrander of the Year instiftades 2013 och premierar imponerande insatser inom platsutveckling och platsmarknadsföring.

Tidigare Placebrander of the Year är:

Kriterier tävlingsbidrag

– Tävlingsbidraget ska på något sätt bidragit till att attrahera människor eller kapital till en plats (invånare, besökare, evenemang, investeringar eller etableringar)
– En plats kan vara ett land, en region, en kommun, en stad, en ö, en stadsdel, en destination eller liknande
– Det ska finnas en samverkan mellan flera aktörer som med gemensamma krafter vill stärka platsens attraktionskraft
– Framgångsrik platsutveckling och platsmarknadsföring är ofta av långsiktig karaktär och du får tävla med insatser som startat för många år sedan, men en betydande del av insatsen ska ha gjorts under 2019-2021
– Tävlingsbidragen bedöms utifrån idé, genomförande, förmåga att förhålla sig till det som pågår i omvärlden, förmåga att sticka ut samt effekter.

Vill du veta mer? Hör av dig så berättar vi!

Klicka här för att ladda ned pressmeddelande som word-dokument.

Skicka en kommentar

Tips: Du kan använda dessa html-taggar: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

comment-discussion home camera files-empty envelop compass map bubbles4 stats-dots trophy cool Placebrander på facebook Placebrander på Instagram Placebrander på Twitter Placebrander på Linkedin dots-three-vertical snapchat-ghost chevron-right chevron-left
×