Vad kostar en världsnyhet?

I Götene kommun blev en krona mer än bara ett pris på några osålda tomter

Från bortglömda tomter till globala rubriker

När Götene kommun bestämde sig för att sälja några tomter, som legat osålda i närmare 20 år, för 1 krona hade de inte räknat med att bli viral världsnyhet. Men det blev de. Aftonbladet fångade upp kampanjen och via TikTok tog det fart. Plötsligt stod australiensisk tv på plats, och miljarder människor nåddes av nyheten.

Bakgrunden var konkret: Götene behövde fler bostäder, fler invånare och ett starkare skatteunderlag. Regionen behövde växa för att möta framtidens behov. Tomterna fanns redan där, byggklara men orörda, och genom att sänka priset till en symbolisk summa ville man väcka intresse för att bygga och bosätta sig i området.

Det började med ett enkelt beslut – att sälja några osålda tomter för en krona per kvadratmeter. Inga stora byråer, inga flashiga kampanjfilmer. Bara en idé som kändes rätt och en vilja att göra något annorlunda. Först blev det en liten nyhet i lokalmedia. Sen kom sommaren. Och TikTok. Och Aftonbladet. Sedan exploderade det. Plötsligt rapporterade CNN, Washington Post och TV-team från Australien om Götene. Uppskattningsvis nåddes över två miljarder människor av nyheten om strötomterna.

Götene kommun hade modet att släppa taget om kontrollen och följa med när världen plötsligt tittade åt deras håll. I ett kommunikationslandskap där alla slåss om uppmärksamheten är det ibland de enklaste, och mest oväntade, idéerna som träffar rätt. Det som började som en nödlösning blev ett globalt samtal. En annan plats som valde att omvandla ett problem till en rolig idé och fick en massiv spridning var förra årets vinnare av Placebrander of the Year. Region Gotland fångade världens uppmärksamhet med den lite otippade tävlingen ”The Worlds Ugliest Lawn”. Det kan du läsa mer om här.

Vilka idéer ligger och väntar hos er – och vad skulle hända om ni testade den?

Skicka en kommentar

Tips: Du kan använda dessa html-taggar: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

comment-discussion home camera files-empty envelop compass map bubbles4 stats-dots trophy cool Placebrander på facebook Placebrander på Instagram Placebrander på Twitter Placebrander på Linkedin dots-three-vertical snapchat-ghost chevron-right chevron-left
Logga in