De vann Placebrander of the Year 2024!

Ugly Lawns och Werket vann Placebrander of the Year 2024!

Region Gotland och Castellum är årets vinnare av det prestigefyllda priset Placebrander of the Year – det stod klart under Placebranders Day i Jönköping den 5 september. Båda aktörerna har på ett kreativt sätt skapat goda förutsättningar för framtidens hållbara platser.

Placebranders Day är konferensen där platsutvecklare från hela landet möts för att lyssna till inspirerande föreläsningar och nätverka med likasinnade. Under kvällen den 5 september korades vinnarna i det nationella priset Placebrander of the Year med pompa och ståt. Priset premierar imponerande insatser inom platsutveckling och platsmarknadsföring.

I den nya kategorin för kvarter, stadsdelar, byar, parker och fastigheter vann Castellum med den tidigare myndighetsbyggnaden som på ett imponerande vis har omvandlats till den moderna och hållbara mötesplatsen Werket. Region Gotland tog hem segern i kategorin för kommuner, regioner och destinationer, med sin uppmärksammade kampanj Ugly Lawns, som har lyft fram vikten av hållbar vattenanvändning på ön.

Se alla bilder och ladda ned dem här.
Vid användning, ange fotograf Fotografelia.

 

Werket – här händer du

Tävlande organisation: Castellum
Byrå:
Yellon
Kategori: Kvarter, stadsdelar, byar, parker och fastigheter


Det som idag är Werket var för några år sedan en sluten myndighetsbyggnad som få personer visste om. När det stora huset på 25 000 kvadratmeter blev vakant stod Castellum inför möjligheten att erbjuda staden en ny, bubblande mötesplats. Temat genom hela byggprocessen har varit återbruk och det är synligt överallt – fasadglas har blivit receptionsdisk, barkborreskadat trä har blivit möbler och spillbitar från trä har format en mur. Här finns idag coworking-ytor, flexibla, traditionella kontor och en rad serviceverksamheter såsom gym, café och den hyllade restaurangen Carotte X Werket. Att företag vill finnas här är ett tydligt kvitto på att Castellum har nått sitt mål – att bli Jönköpings nya mötesplats.

Juryns motivering lyder:

En inspirerande förvandling som visar vägen för hållbara och nytänkande lösningar. Den röda tråden är grön – här har inget gått till spillo och gammalt har blivit till nytt. Den tidigare slutna myndighetsbyggnaden har omvandlats till en attraktiv och vibrerande mötesplats. Här serveras ett färgsprakande smörgåsbord av coworking, kontor och en mängd andra servicefaciliteter som sätter guldkant på besökarnas vardag.

Ugly Lawns

Tävlande organisation: Region Gotland
Byrå:
Differ Agency
Kategori: Kommuner, regioner och destinationer



På somrarna brottas Gotland med mycket låga grundvattennivåer samtidigt som befolkningen fördubblas. Lösningen: Med humor och kreativitet har Gotland utmanat den traditionella normen om gröna gräsmattor och uppmuntrat till ett mer medvetet beteende kring vattenförbrukning. Tävlingen ”The Worlds Ugliest Lawn” fångade snabbt världens uppmärksamhet och inspirerade till global handling. Med endast 12 000 kronor i mediaköp har kampanjerna haft en räckvidd på 2,1 miljarder – och förutom den massiva spridningen har kampanjen hyllats av både EU och OECD. Men viktigast av allt – öns vattenförbrukning har minskat med 6,4% sedan 2021.

Juryns motivering lyder:

Med humor och kreativitet har detta tävlingsbidrag utmanat traditionella normer och uppmuntrat till ett mer klimatmedvetet och resurseffektivt beteende världen över. De har på ett unikt sätt gjort fult till något fint och tack vare det fått en massiv spridning och positiva reaktioner internationellt. Tävlingen har satt den populära ön i rampljuset – ännu en gång.

Hederspris till en arena med framtidstro

Juryn beslutade även att dela ut ett hedersomnämnande till insatsen ”Containerparken | Kruttornet Visby” med motiveringen:

Hållbara lösningar och välkomnande mötesplatser är framtiden. Genom att nyfiket utforska hur faktisk förändring kan ske har de skapat en lustfylld ingång till hållbarhetsfrågan och fått fler att engagera sig i den samhälleliga utvecklingen. Byggt på återvunnet material blev platsen ett skyltfönster som öppnar dörrar till en grönare framtid. Detta tävlingsbidrag har utvecklat en arena med framtidstro där såväl bofasta som inresta känner sig inkluderade under världens största demokratiska träffpunkt – något som inte har varit en självklarhet tidigare.

Se alla finalister och läs mer om vinnarna här.

Juryn

Charlotta Mellander

Professor i nationalekonomi vid Jönköping University. Forskar inom regional utveckling, städer och kreativitet. Är en del av Richard Floridas forskningsteam och är en av de mest framträdande profilerna i den nationella debatten om platsers förmåga att anpassa sig utifrån omvärldens utveckling. Charlotta har varit en del av vår jury sedan start 2013.

Lena Allerstam

Chef för global kommunikation på Svenska institutet och ansvarar för Sveriges officiella webbplats sweden.se och sociala medier på engelska, ryska och arabiska samt för strategiskt arbete med varumärket Sverige. Lena har en gedigen bakgrund inom media och journalistik från SVT och UR, har arbetat med mediestrategiska frågor samt kommersiellt med redaktionell affärsutveckling.

Per Schlingmann

Författare till böckerna Momentum och Urban Express, som på olika sätt resonerar kring trender inom platsutveckling. Snackar kvartersstaden och att borgmästarna blir vår tids premiärministrar. Utsedd till en av Sveriges superkommunikatörer och lång erfarenhet av politik och näringsliv. Driver idag kommunikationsbyrån Per Schlingmann AB.

Oana Mihaescu

Forskningschef på Handelns forskningsinstitut med fokus på att mäta platsens attraktivitet. Även lektor vid Södertörns högskola. Tittar på regionala effekter av stora handelsetableringar och hur olika typer av utveckling påverkar platsens attraktivitet. Andra fokusområden är möjligheter för små och medelstora städer, för glesbygd samt relationen mellan stadskärnor och externhandel.

Sága Öderyd

Sága Öderyd är ordförande i den nystartade, Gällivarebaserade föreningen Nätverket E-sport som ska etablera en hållbar plattform och trygg arena för e-sportare i Norrbotten. Hon har läst Boliden-profil på Lapplands Gymnasium och brinner för platsutveckling – främst för att hon tycker om utmaningen i att se nya möjligheter i olika platser oavsett storlek.

Thomas Sandell

Thomas  Sandell är arkitekt och formgivare, född i Jakobstad i Finland, uppvuxen i Skellefteå och bosatt i Stockholm. Thomas arbetar på Sandellsandberg som är en del av AFRY. I Sommar i P1 berättade bland annat om tron på en renässans för den svenska småstaden, vars värden de stora städerna försöker skapa i stadsplanering och byggande. Sandell har inrett Stockholmsbörsen och Moderna muséet.

Ola Serneke

Ola Serneke är grundare av byggkoncernen Serneke och VD för Serneke Invest. Han är initiativtagare och delägare till Nordens högsta hus Karlatornet som just nu håller på att slutföras på Lindholmen i Göteborg. Ola har också bidragit till platsutveckling i staden genom att uppföra och förvalta Nordens största multisportarena på Kviberg.

Om priset

Priset Placebrander of the Year instiftades 2013 och premierar imponerande insatser inom platsutveckling och platsmarknadsföring.

Tidigare Placebrander of the Year är:

Med platsmarknadsföring menas insatser som i någon form syftar till att stärka och utveckla en plats varumärke och generera fler invånare, besökare, evenemang, investeringar eller etableringar. Tävlingen är öppen för alla typer av insatser som syftar till att stärka en plats attraktivitet.

Kriterier tävlingsbidrag

Tävlingsbidraget ska på något sätt bidragit till att stärka en plats attraktivitet så att människor och organisationer vill vara en del av platsen
Det ska finnas en samverkan mellan flera aktörer som med gemensamma krafter vill stärka platsens attraktionskraft
– Framgångsrik platsutveckling och platsmarknadsföring är ofta av långsiktig karaktär och du får tävla med insatser som startat för många år sedan, men en betydande del av insatsen ska ha gjorts under 2020-talet.
Tävlingsbidragen bedöms utifrån idé, genomförande, förmåga att förhålla sig till det som pågår i omvärlden, förmåga att sticka ut samt effekter.

Skicka en kommentar

Tips: Du kan använda dessa html-taggar: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

comment-discussion home camera files-empty envelop compass map bubbles4 stats-dots trophy cool Placebrander på facebook Placebrander på Instagram Placebrander på Twitter Placebrander på Linkedin dots-three-vertical snapchat-ghost chevron-right chevron-left
Logga in