Kampanjen som boostade Söderhamn
100 idéer efter ett pandemi-år
Näringslivet i Söderhamn behövde en boost efter ett slitsamt första år av pandemi. Kommunikationsenheten och näringslivsenheten på Söderhamns kommun arbetade nära Visit Söderhamn för att förpacka allt somrigt kommunen har att erbjuda i kampanjen Söderhamns 100 sommartips för en aktiv semester på hav och land.
Gamla tips i kategorierna bo, göra och äta förpackades om och kompletterades med nya tips. För att skapa lite extra intresse för centrumhandel adderades upplevelsen Söderhamns stadsmysterium och på stadens gågata placerades turistinformation ut. De hundra tipsen som lyftes fram i kampanjen skulle dels inspirera till upplevelse, hemester och besök men även visa på den bredd Söderhamn har att erbjuda. Tipsen delades in i skärgård, natur och äventyr, kultur, familjen och upplev Hälsingland.
Målgrupp och genomförande
Kampanjen riktade sig mot flera målgrupper som nåddes genom en kampanjwebb och annonsering i sociala medier och i traditionell media.
En målgrupp var söderhamnare, deltidsboende i kommunen segmenterade som pensionärer, barnfamiljer, kompisgäng, stolta bybor och båtfolk. Andra målgrupper var besökara kategoriserade som aktiva barnfamiljer med mor/farföräldrar, båtturister och hälsinge- och kulturtruister. Geografiskt riktade man in sig mot Stockholm, Uppsala, Västmanland och Örebro.
Ett tips om dagen blev en rekordsommar
Målet med kampanjen var att skapa ett hemestersug hos söderhamnsborna och att locka turister utifrån – allt för att skapa ett uppsving inom näringsliv och handel. Kampanjen skulle även öka den lokala känslan av stolthet över vad området har att erbjuda. Efter sommaren och avslutad kampanj kan Söderhamn summera en rekordsommar för turism och en rejäl uppsving för handeln. Vad som är effekt av kampanjen och vad som är effekt av pandemi är förstås svårt att säga men en konkret och positiv effekt går att peka ut med säkerhet: Söderhamns 100 sommartips har gjort det lättare för kommunen att äska pengar för marknadsinsatser.
Vill du veta mer om kampanjen som är nominerad till Placebrander of the Year 2022 kan du klicka dig in till Söderhamns kommun eller läsa mer på kampanjsajten hos Visit Söderhamn. Söderhamns 100 sommartips är en av fem finalister och vem som vinner, ja det får vi reda på under Placebranders Day i januari.