#madebygöteborg – Volvo och platsvarumärket Göteborg
Volvo har i sina senaste billanseringar tydligt använt sig av platsvarumärket Sverige. Swedish House Mafia, Zlatan, Robyn och storslagen svensk natur bygger image och säljer fler bilar. Nu har Volvo zoomat in på Sverigekartan och vid lanseringen av nya XC90 är det Co-Branding med Göteborg som gäller.
”Det bor inte många människor i landet Sverige. Och ännu färre bor det i staden Göteborg. Trots det är det just i detta land och i denna stad som en bil i världsklass utvecklats. Med blod, svett och tårar har flera tusen av stadens invånare hjälpts åt för att ta den här bilen från idé till verklighet.”
Dela din bild av Göteborg på #madebygöteborg
Volvo uppmanar folket till att vara med och visa vad som gör Göteborg till en så speciell plats.
”Göteborg. Staden som format ett folk, som i sin tur format den mest avancerade bilen Volvo någonsin tillverkat. En stad som präglat generationer, till hårt arbete och ingenjörskonst i världsklass. Det måste vara något i vattnet. Vad i Göteborg har format dig? Var med oss och visa vad som gör staden till en så speciell plats. Dela din story på Twitter eller Instagram under #madebygöteborg.”
Volvos lanseringskampanj syftar såklart ill att sälja fler bilar. För oss platsmarknadsförare är det intressant att se att de gör det genom att använda kraften i ett platsvarumärke och låta det smitta av på sin image. Det är också spännande att se att de dessutom tar ett samhällsansvar och bidrar till byggandet av platsvarumärket Göteborg, något som troligen på lång sikt genererar en högre attraktionskraft och ökad tillväxt till platsen Göteborg.
Mona Madeby
24 augusti 2014 01:24
Har ni sett eller hört att det finns någon som heter Madeby
Jag heter Mona Madeby bor i Borås
Namnet är taget året var 1949
Många har hört av sig om MADEBYGÖTEBORG
Dom tror jag är inblandad
Ha god tur
MVH / Mona Madeby
Skicka en kommentar