Pressmeddelande

Placebrander växer och välkomnar Martin Roos in i teamet

Martin Roos förstärker Placebrander

Placebrander växer och förstärker teamet med Martin Roos som de senaste 10 åren arbetat med att utveckla Eskilstuna som destination och platsvarumärke. Därmed har Placebrander nu erfarna platsstrateger i Norrköping, Jönköping, Karlstad, Oskarshamn och Eskilstuna. 

Under sin tid som VD har Martin tillsammans med sitt team på Destination Eskilstuna gjort resan från att vara en traditionell turistbyrå till att idag vara ett destinationsbolag i framkant med målet att göra Eskilstuna till en roligare stad att besöka, arbeta, studera och leva i.

Martin Roos, foto Pierre PocsMartin Roos, fotograf: Pierre Pocs

Tung erfarenhet av komplex samverkan

Som en del i Eskilstunas koncernledning samt ledare i ett helägt kommunalt bolag har Martin erfarenhet av att arbeta i en politisk styrd verksamhet vilket innebär att navigera och lyssna in de styrsignaler och förväntningar som kommer från invånare, näringsliv, ägare, politiker, ledamöter och samverkanspartners.

– Det har varit otroligt utvecklande och utmanande att arbeta i en komplex struktur som en kommunkoncern är. Man agerar i en hybrid värld mellan näringsliv och det offentliga vilket är svårt men det är också en del av tjusningen med uppdraget. Efter 10 år av ständig utveckling känns det som att det är dags att lämna över stafettpinnen till någon ny kraft, säger Martin Roos.

Placebrander of the YearMartin Roos och hans team på Destination Eskilstuna vinner Placebrander of the Year 2019 för sitt arbete med hållbarhet och återvinning.

Martin har följt Placebrander sedan starten

– Jag har följt Placebrander sedan starten 2013 och jag har förstått att jag var en av deras allra första kunder. Placebrander har alltid levererat med finess, kvalitet och känsla och jag har vid ett flertal tillfällen anlitat bolaget för att få nya insikter och ny kunskap.

– Det ska bli fantastiskt kul och spännande att få bli en i Placebrander-teamet och få använda mina erfarenheter över hela Sverige och resten av Norden, säger Martin Roos.

– Vi är så oerhört stolta över att få välkomna Martin till vårt team. Han kliver in i våra kunduppdrag med tung kunskap inom platsattraktivitet. Genom åren har han varit en person vi hört av oss till för att få skarpa spaningar på framtiden inom vårt arbetsfält, säger Helena Nordström som är VD på Placebrander.

Martin RoosMartin Roos fångad i minglet på Gummifabriken i Värnamo i samband med Placebranders Day 2019.

En bakgrund inom musikbranschen

Martin Roos har också en bakgrund inom musikbranschen. Han är sedan 2021 styrelseordförande i Svensk Live och var under många år manager för popbandet Kent. Han har en examen inom musik- och ljuddesign och utöver att gå in i Placebranders olika uppdrag inom platsutveckling och platsmarknadsföring, kommer Martin och Placebrander gemensamt utforska kopplingen mellan ljud och platser.

Martin ska nu avsluta sina åtaganden på Destination Eskilstuna och kommer börja på Placebrander under hösten 2022.

Placebrander förstärker med Martin RoosMartin Roos och Placebrander kommer gemensamt att utforska kopplingen mellan ljud och platser.

——————————-

Om Placebrander

Placebrander är experter på platsutveckling och platsmarknadsföring. Bolaget grundades 2013 i Jönköping och finns nu på flera orter i Sverige. Medarbetarna brinner för att hjälpa sina kunder att utveckla platser på ett hållbart sätt och bidra till fler attraktiva platser som når ut på smarta vis. Grunden i verksamheten är konsultuppdrag, och vid sidan om det sprider Placebrander kunskap som förnyar branschen – trendrapporter, utbildningar, nätverk och evenemang. Placebrander utser också årligen Sveriges främsta platsmarknadsförare. 

Om Destination Eskilstuna

Destination Eskilstuna AB är Eskilstuna kommunkoncerns destinationsmarknadsbolag. Destination Eskilstuna är strategiskt och operativt ansvariga för varumärket Eskilstuna samt har ansvaret för utvecklingen av besöksnäringen och kreativa näringar (möten, evenemang, destinationsutveckling, marknad, talangattraktion) i Eskilstuna. Destination Eskilstuna omsätter ca 14 mkr och är nio anställda. 

Om Martin Roos f.1972

Under åren 1991-1995 spelade Martin gitarr i Kent och var med på det självbetitlade debutalbumet. På Grammisgalan 1996 belönades Kent med en grammis för årets Pop/Rockgrupp och har därefter fått ytterligare 20 Grammisar.

Parallellt med Kent började 1993 Martin en helt ny karriär inom musikbranschen på skivbolaget Sonet Grammofon som Promotion Manager. Där arbetade han med artister som Atomic Swing, Stakka Bo & Motörhead, för att nämna några. Därefter värvades han till Sony Music där han jobbade som Product Manager/Intl Exploitation Manager för svenska artister som Meja, DeDe och Brainpool.

1997 startade han artistmanagement och det första bandet som signades var Kent. Samarbetet med Kent varade i 17 år innan Martin 2014 valde att fokusera på uppdraget som VD för Destination Eskilstuna. Martin var också en av ägarna till klubben Blå som under sin storhetstid 2000-2004 huserade svensk musikelit både på scen och i dj-båset. Sedan 2018 skapar Martin även instrumental kontorsmuzak med sitt projekt Byråkrat.

 

Skicka en kommentar

Tips: Du kan använda dessa html-taggar: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

comment-discussion home camera files-empty envelop compass map bubbles4 stats-dots trophy cool Placebrander på facebook Placebrander på Instagram Placebrander på Twitter Placebrander på Linkedin dots-three-vertical snapchat-ghost chevron-right chevron-left
Logga in