Vinnare 2019

Eskilstuna - the World Capital of Recycling

De vann Placebrander of the Year 2019

Eskilstuna vann Placebrander of the Year 2019 för sitt arbete med hållbarhet och återvinning – det stod klart under kvällen när platsutvecklare från hela landet möttes i Värnamo på Placebranders Day. Priset delades ut för sjunde året i rad.

På bilden: Vesa Hiltula återvinningschef Eskilstuna energi och miljö, Eva Norberg kommunikationsdirektör Eskilstuna kommun, Isabel Jansson kommunikationsstrateg Eskilstuna kommun, Martin Roos VD Destination Eskilstuna.

Fyra finalister gallrades under sommaren ut av en jury bestående av Charlotta Mellander, Jonas Michanek och Frida Roberts. Bland finalisterna fanns förutom Eskilstuna också Jämtland, Örebro och Höga Kusten.

Under september har allmänheten sedan fått rösta på sin favorit. Engagemanget har varit stort och tävlingsbidragen har uppmärksammats såväl lokalt som nationellt. Priset delas ut av Placebrander som sprider inspiration och kunskap om platsutveckling och platsmarknadsföring.

Under konferensen Placebranders Day i Värnamo korades vinnaren. Årets vinnare är Eskilstuna kommunkoncern som nu prisas för sitt mångåriga arbete med hållbarhet och återvinning. De har uppmärksammats internationellt av bland annat the Guardian.

– Det här är folkets pris, inte kommunens. Vi vann för att vi med gemensamma krafter utvecklat och marknadsfört staden med hållbarhet som ledstjärna, säger Martin Roos som är VD på Destination Eskilstuna.

Motiveringen lyder:

”En plats som vänt sig till invånarna för att hitta sin själ. Formulerat sin särprägel och använt den i både utveckling och marknadsföring. Skapat en tydlig position på en marknad där många svenska platser liknar varandra. En plats som dessutom tar tag i en av vår tids främsta utmaningar och bidrar till en bättre värld. En plats som gör evolution.”

Vinnare 2019: Eskilstuna – the World Capital of Recycling

Tävlande organisation: Eskilstuna kommunkoncern

Med hållbarhet i sitt DNA har man sedan 2016 marknadsfört Eskilstuna som världens mest miljösmarta industristad. Målgruppen är nationell och internationell media, för att i slutändan generera fler invånare, besökare och investeringar. En av flera unika satsningar är ReTuna Återbruksgalleria som blivit uppmärksammad av World Economic Forum, BBC och The Guardian, men också nationell media. Den första filmen som spreds via sociala medier har idag setts av 24 miljoner människor. Kronan på verket var när The Guardian utnämnde Eskilstuna till ”The World Capital of Recycling”. Ett varumärkesarbete som skapar attraktion kring platsen Eskilstuna.

Finalister

Jämtland Calling

Tävlande organisation: Gomorron Östersund
Byrå: Ingen

I jakten på talanger tog eldsjälar i Östersund hjälp av magiska jämtländska vyer. De insåg att dagens kräsna målgrupper inte enbart söker jobb, utan en hel livsstil. Lösningen blev att erbjuda jobb- och livsstilssafari för talanger nyfikna på ett liv i Jämtland. Fjälltoppar och kokkaffe i orörd natur, gastronomi i världsklass och en möjlighet att känna in vibben på just den här platsen. 120 intresseanmälningar, 25 ansökningar och 12 antagna till det första safarit. Alla beskrev det som ett minne för livet och hittills har 8 personer flyttat till Jämtland som en effekt av insatsen. Därtill har det genererat 2 företagsetableringar. Och Jämtland fortsätter att sträcka ut sin natursköna arm. Kolla in jamtlandcalling.se

Gastro Natur, Örebro

Tävlande organisation: Örebrokompaniet
Samarbetspartner: Katrinelund och Qwinsta Event

Med råvaror från Hjälmarens vatten och omgivande skogar lagade toppkrögaren Roger Hjälm mat i naturens egen matsal. Tre tillfälliga restauranger på oväntade platser, endast öppet en dag per plats och för 20 personer åt gången. En varumärkesstärkande insats som syftar till att visa att platsen Örebro är innovativ, klimatsmart och emotionell. Besökarnas egna bilder tillsammans med eget material spred en spännande bild av Örebrotrakten. Förutom imagestärkande publicitet har insatsen genererat nya samarbeten och en möjlighet att knyta kommersiellt starka varumärken till Örebroregionen.

Vi landsbyggare, Höga Kusten

Tävlande organisation: Leader Höga Kusten
Byrå: Ingen

Landsbyggarna är de drivna entreprenörerna och föreningarna på landsbygden som bygger landet. Kreativa och samarbetande individer som vill bidra till att öka platsens attraktivitet. Syftet är att nå opinionsbildare och sprida den positiva bilden av landsbygden och livet i Höga Kusten. Det slutliga målet att attrahera kapital, kompetens och drivkraft. Detta har gjorts genom årliga landsbyggaredagar, kunskapsutveckling, inspirerande kommunikationskampanjer, föreläsningsturné och påverkansarbete. Resultatet: Förutom massiv spridning vill 50 personer ha hjälp att bli landsbyggare och 20 leaderområden vill kopiera konceptet. Läs mer om Landsbyggare

Jury

Vi överlåter till allmänheten att rösta fram den slutliga vinnaren. Förjobbet att gallra ut finalister att rösta bland, har en jury hjälpt oss med.

Charlotta Mellander är professor i nationalekonomi vid Jönköping University. Hon forskar inom regional utveckling, städer och kreativitet. Hon är en del av Richard Floridas forskningsteam och är en av de mest framträdande profilerna i den nationella debatten om platsers förmåga att anpassa sig utefter omvärldens utveckling.

Jonas Michanek är serieentreprenören och innovationsexperten som tog staden Medellin i Colombia från knark till innovation. Grundare av Idélaboratoriet som jobbat med kreativa uppdrag i över 30 länder. En Kaospilot och författare som älskar kreativa platser. Styrelseordförande i Minc – the Startup House of Malmö.

Frida Roberts är VD på designbyrån Söderhavet. Hon har tidigare varit varumärkeskonsult i London och chef för kommunikationsenheten på Svenska Institutet. Hon är en av skaparna av Curators of Sweden, Sveriges officiella twitterkonto @sweden, som vunnit över 45 nationella och internationella kommunikationspriser, bland annat Grand Prix i Cannes Lions.

Om priset

Priset Placebrander of the Year instiftades 2013 och premierar imponerande insatser inom platsmarknadsföring. 2013 vann Nyköping med sin mångåriga inflyttarkampanj. 2014 vann Umeå med sin satsning i samband med Kulturhuvudstadsåret. 2015 vann Luleå för sitt omfattande platsmarknadsföringsarbete. 2016 vann Surfbukten för sitt sätt att fylla Östersunds platsvarumärke med nytt innehåll. 2017 vann Hallifornia i Varberg för sitt sätt att utgå från platsens unika värden. 2018 vann FriluftsByn i Höga Kusten för sina insatser kring nischade festivaler.

Med platsmarknadsföring menas insatser som i någon form syftar till att stärka en plats varumärke och generera fler invånare, besökare, evenemang, investeringar eller etableringar. Tävlingen är öppen för alla typer av insatser som syftar till att stärka en plats attraktivitet. Bidragen har bedömts utefter idé, genomförande, hållbarhet, förmåga att sticka ut samt effekter.

Kriterier

Vi välkomnar insatser som i någon form syftar till att stärka en plats varumärke och generera fler invånare, besökare, evenemang, investeringar eller etableringar. Tävlingen är öppen för alla typer av insatser som syftar till att stärka en plats attraktivitet. Det kan vara både utvecklings- och marknadsföringsinsatser. Insatsen ska ha genomförts under 2017 eller 2018. Bidragen bedöms främst utefter idé, genomförande, förmåga att sticka ut samt effekter.

Skicka en kommentar

Tips: Du kan använda dessa html-taggar: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

comment-discussion home camera files-empty envelop compass map bubbles4 stats-dots trophy cool Placebrander på facebook Placebrander på Instagram Placebrander på Twitter Placebrander på Linkedin dots-three-vertical snapchat-ghost chevron-right chevron-left
×