Pater Noster utsett till världens bästa nya hotellkoncept
För att vara världens bästa, då måste man väl ändå vara stor? Nja, att vara storslagen och att förpacka sitt erbjudande i ett väl genomarbetat koncept som skapar längtan och efterfrågan går exakt lika bra.
I november 2021 vann Pater Noster – ett hem vid horisonten AHEAD:s pris för Europas bästa nya hotellkoncept och kvalificerade sig därmed för världspriset. Under januari 2022 har en 80 personer stark, global jury utsett den isolerade lilla fyrplatsen och designbyrån Stylt till vinnare av det viktigta branschpriset AHEAD Global New Concept Award – världens bästa helhetskoncept som förenar arkitektur, design och upplevelser.
Ett litet fyrmästarhem på den svenska västkusten som utses till världens bästa hotellkoncept i konkurrens med globala miljardinvesteringar – det säger en hel del om den nya synen på vad som egentligen är lyx.
Här lever man på öns villkor, fångar sin egen middag och lär sig om platsens dramatiska historia.
Erik Nissen Johansen, grundare och kreative ledare på designbyrån Stylt
Pater Noster har tillsammans med Stylt förpackat sitt erbjudande med känsla, längtan och storytelling på ett vis som lockar människor att boka in sig på en av världens kargaste platser. Detaljer som att man låter ett litet kafferosteri i Göteborg leverera specialrostat kaffe och att man lagt tid på att skapa en storytelling på webbplatsen bidrar till att bygga upp förväntan och längtan i ett tidigt skede.
Med Pater Nosters hjälp har människor över hela världen fått upp ögonen för den unika svenska västkusten. Nu har vi en destination och ett besöksmål i absolut världsklass som bjuder på ett koncentrat av Bohuslän.
Fredrik Lindén, VD på Turistrådet Västsverige
Satsningen, samarbetet mellan Pater Noster och Stylt med designkoncetpet och historien om fyrmästarens bostad på en avlägsen plats i Göteborgs skärgård har fått mycket uppmärksamhet under året som gått. Här kan du läsa mer om hur Stylt arbetat med Pater Noster.
För ungefär ett år sedan var Pater Noster aktuellt i ett annat sammanhang här på Placebrander-bloggen. Då var det Göteborgs filmfestival som använde sig av platsen i en PR-satsning kring sin covid-anpassning av festivalen.