Placebrander fortsätter att växa och stärker positionen inom trendanalys
Tidigare i år kunde vi dela med oss av den glada nyheten att varumärkesstrategen Joakim Norén gick in som huskonsult på Placebrander. Sedan dess har han varit en naturlig del av teamet och från och med augusti kliver han in som anställd. Därmed har Placebrander nu erfarna platsstrateger i Jönköping, Linköping, Norrköping, Nässjö, Oskarshamn och Stockholm.
Joakim har tidigare ansvarat för arbetet med platsvarumärket Sverige och varit chef för strategiarbetet på Svenska institutet. Han har också varit marknadschef och vice vd på Artipelag och har en bakgrund som trendanalytiker och varumärkesstrateg.
– Genom Joakim har vi en person som har lång erfarenhet av att både bygga och utveckla varumärken i strategisk riktning. Joakim är dessutom en riktig fena på målgruppsanalyser vilket är en viktig del i våra och våra kunders processer. Hans bakgrund passar oss som handen i handsken och vi ser fram emot att fortsätta utveckla och stärka platser tillsammans med Joakim! Säger Anna Österlund, vd på Placebrander.
Tre tips från Joakim till dig som vill vässa din målgrupp
- Börja inte för brett. Definiera hellre en eller två tydliga målgrupper till att börja med och när du har lyckats att nå fram till dem så kan du bredda dem eller lägga till fler målgrupper.
- Beskriv dina målgrupper så tydligt att man direkt känner igen dem och vet hur de tänker, vad som driver dem och i slutändan hur man ska nå dem.
- När du ska kommunicera, börja alltid med målgruppen och att fråga dig vad de är intresserade av. Om ditt budskap inte är intressant för målgruppen så är kommunikationen pengar i sjön.
– Placebrander har fått mig att känna mig så välkommen i teamet som huskonsult att det var självklart att tacka ja till att bli anställd. Det är en fröjd att få arbeta med så kompetenta och trevliga kollegor. Mycket i livet är inte nödvändigt, men platsen där vi bor eller platser vi besöker kommer vi inte ifrån. Att få vara med att utveckla bättre platser tillsammans med andra med samma engagemang är otroligt inspirerande. Säger Joakim Norén.
Joakim är baserad i Stockholm men kommer fortsätta att arbeta med Placebranders kunder i hela Norden.
Han har tidigare skrivit en spaning om minimalism i organisationer. Läs den här.