Platsmarknadsföring genom film och TV

Placebrander har tidigare skrivit om hur fördelaktigt det är för en plats att synas i TV eller på film. Då nämndes bland annat hur Wallander-filmerna har fått turister att vallfärda till Ystad.

”Skift” har sammanställt en lista på några internationellt framgångsrika filmer och serier som varit en bidragande faktor till ökad turism.

platsmarknadsföring_lordoftherings

”Sagan om ringen”-trilogin hjälpte Nya Zeeland att fördubbla sina turistintäkter under en femårsperiod.

platsmarknadsföring_hungergames

”The Hunger Games” bidrog till att skogen i North Carolina där filmen spelades in fick ett ökat turistflöde med 31 procent.

Christopher Brady

Virginia blev väl exponerat i filmen ”Lincoln”, vilket ses som enormt värdefull marknadsföring för delstaten.

platsmarknadsföring_breaking bad

Albuquerque i New Mexico belyser platser från TV-serien ”Breaking Bad” för att locka nya turister.

platsmarknadsföring_inburges

Efter filmen ”In Bruges” har man tagit fram en karta över staden, där man kombinerar traditionella turistmål med inspelningsplatser .

Skicka en kommentar

Tips: Du kan använda dessa html-taggar: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

comment-discussion home camera files-empty envelop compass map bubbles4 stats-dots trophy cool Placebrander på facebook Placebrander på Instagram Placebrander på Twitter Placebrander på Linkedin dots-three-vertical snapchat-ghost chevron-right chevron-left
×