Platsmarknadsföring genom film och TV
Placebrander har tidigare skrivit om hur fördelaktigt det är för en plats att synas i TV eller på film. Då nämndes bland annat hur Wallander-filmerna har fått turister att vallfärda till Ystad.
”Skift” har sammanställt en lista på några internationellt framgångsrika filmer och serier som varit en bidragande faktor till ökad turism.
![platsmarknadsföring_lordoftherings](https://placebrander.se/wp-content/uploads/2014/03/platsmarknadsföring_lordoftherings.jpg)
”Sagan om ringen”-trilogin hjälpte Nya Zeeland att fördubbla sina turistintäkter under en femårsperiod.
![platsmarknadsföring_hungergames](https://placebrander.se/wp-content/uploads/2014/03/platsmarknadsföring_hungergames.jpg)
”The Hunger Games” bidrog till att skogen i North Carolina där filmen spelades in fick ett ökat turistflöde med 31 procent.
![Christopher Brady](https://placebrander.se/wp-content/uploads/2014/03/platsmarknadsföring_lincoln.jpeg)
Virginia blev väl exponerat i filmen ”Lincoln”, vilket ses som enormt värdefull marknadsföring för delstaten.
![platsmarknadsföring_breaking bad](https://placebrander.se/wp-content/uploads/2014/03/platsmarknadsföring_breaking-bad.jpeg)
Albuquerque i New Mexico belyser platser från TV-serien ”Breaking Bad” för att locka nya turister.
![platsmarknadsföring_inburges](https://placebrander.se/wp-content/uploads/2014/03/platsmarknadsföring_inburges.png)
Efter filmen ”In Bruges” har man tagit fram en karta över staden, där man kombinerar traditionella turistmål med inspelningsplatser .