Scandics Lifestyle Concierge sprider kärlek till sin plats

Den traditionella rollen som concierge på hotell brukar ofta handla om att boka bord och ringa taxi åt gästerna. Men på Scandics nya hotell för urbana upptäckare, Downtown Camper i Stockholm, satsar man sedan en tid tillbaka på en Lifestyle Concierge. Man har på detta sätt tagit conciergerollen till en ny nivå.

Kristian gör främlingar till vänner

Tanken är att Kristian, som fungerar som Lifestyle Concierge på hotellet, ska umgås med gästerna och enligt honom själv ”göra främlingar till vänner, integrera gäster med lokalbefolkningen och lokalbefolkningen med gästerna”. Gästerna som Kristian träffar får personligt anpassade tips på vad de borde upptäcka på destinationen då han delar med sig av sina urbana favoriter samtidigt som han skapar aktiviteter för gästerna.

Detta ligger helt i linje med Köpenhamns nya (förra året) strategi för besöksnäringen som delvis handlar om ”Localhood för everyone” där tanken bland annat är att invånarna på destinationen är de bästa platsmarknadsförarna och guiderna. I strategin ligger också att man vill bidra till shareability, det vill säga att besökaren delar med sig av platsen, exempelvis på sociala medier.

Ökar gästnöjdheten

Genom att skapa minnesvärda upplevelser som är skräddarsydda för gästerna bidrar en Lifestyle Concierge till att öka Downtown Campers gästnöjdhet. Kanske stannar gästerna lite längre och förhoppningsvis återkommer de till destinationen senare i livet. Möjligheten finns ju faktiskt att de hittar en ny vänskap med någon boende på destinationen som de annars inte skulle ha träffat.

Detta är ett spännande exempel på hur hotell och destinationer kan jobba med att skapa ännu bättre upplevelser och ett mervärde för besökarna. Nu återstår att se om det dyker upp fler Lifestyle Concierges runt om i landet.

 

Leave a Reply