Smart Move: livsstilsportal för millennials
En smällkaramell från Örebro som ska attrahera talanger & studenter
Man kan förstås vara lite traditionell och ha 29 kommunala hemsidor som försöker sig på ungefär samma sak men Örebro gör någonting helt annat.
Man satsar på att samarbeta och har tagit just 29 kommunala webbplatser och paketerat ihop dem och arbetet med att attrahera och behålla studenter och talanger i en smällkaramell i en sajt, Smart Move. Målgruppen är millennials och sajten är en livsstilsportal som sticker ut rejält från mängden.
[Om du gillar att ha lite bakgrundsmusik när du läser grejer på nätet – ja, då passar det här soundtracket lite extra bra till det som komma skall.]
Sajten guidar besökaren fram till det arbete och boende som passar samtidigt som det lyfter allt det där andra som skapar livskvalitet. Man gör det en glimt i ögat och varm en humor som vi stött på i tidigare projekt signerade Örebro.
Ett färgsprakande smörgåsbord med glimten ögat som riktar sig till unga vuxna i storstäderna. Kommunikationen är på målgruppens villkor där vi vill sätta en positiv livsstilskänsla hela vägen in i hjärtat.
Johan Arvidsson, projektledare Smart Move.
Genom att paketera regionens erbjudanden på ett attraktivt sätt vill vi kunna hjälpa våra bolag när det behöver sälja in platsen. Örebroregionen har genom Business Region Örebro ett riktigt tydligt och bra erbjudande till de som vill investera och etablera här.
Med Smart Move kan vi växla upp detta erbjudande ytterligare eftersom kompetensförsörjning är en nyckelfråga framåt.
Jenny Johansson, projektledare på Smart Move.
Örebro är en av de städer som växer mest i Sverige just nu och här har man snappat upp att det inte räcker med jobb för att locka nya invånare till en stad eller en plats. Idag handlar det många gånger lika mycket om att kunna erbjuda en attraktiv livsstil.
Satsningen är ett samarbete mellan Business Region Örebro och Örebrokompaniet i nära samarbete med Örebro universitet och Handelskammaren i Mälardalen. 29 webbplatser har konceptutvecklats till en regional satsning och man har arbetat med lokala byrån Lebowski, precis som när man gjorde kampanjen Rädda en stockholmare.
Vill du veta mer kan du klicka dig in på projektets infosida när du lekt klart med den annorlunda scrollfunktionen på startsidan.