Rädda en stockholmare – Örebro rekryterar med slagkraftig humor
Många orter runt om i Sverige söker IT-kompetens med ljus och lykta, Örebro är inget undantag, men de sticker ut när de väljer att göra en kaxig och kul kampanj som på bara några dagar tagit rejäl delningssnurr.
Det är Handelskammaren Mälardalen och Örebrokompaniet som i samarbete med en rad IT-företag och med hjälp av lokala byrån Lebowski lanserat en kampanj. Syftet är att rekrytera IT-kompetens till området och man gör det med humor och glimten i ögat.
En stockholmares år är 26 dagar kortare
Kampanjen består dels webbplatsen Rädda en stockholmare som lyfter fram positiva saker med att flytta till och jobba i Örebro – mindre stress, mindre pendling, billigare och större bostäder och mer tid över till familj och fritid. Och den där glimten i ögat – den plockar man fram när man pratar om hur invånarna i huvudstaden behöver cover ups och måste räddas samt att det krävs en meter snö för att det ska bli kaos i Örebro istället för två centimeter som i Stockholm. Rädda en Stockholmare är en sajt där man kan tipsa vänner, familj och tidigare kollegor om att flytta till Örebro.
Den andra delen av kampanjwebben www.bytliv.nu som innehåller inspiration om livet i Örebro samt möjlighet för arbetsgivare att annonsera ut tjänster.
Det här är en uppföljning på kampanjen Skaffa ett liv, som samma aktörer gjorde 2012 för att attrahera IT-kompetens. Då pin-pointade man kända IT-profiler och uppmanade dem att googla sig själva, för att upptäcka att Örebro köpt sponsrade sökresultat på deras namn.
Läs mer
Du kan läsa mer om kampanjen hos Handelskammaren Mälardalen, på Resumé och på SVT Nyheter.