Tidigare Placebrander of the Year-vinnare!

Framgångskoncept att inspireras av

Nu är det Placebrander of the Year-tider. Årets tävlingsomgång har öppnat och imponerande prestationer inom platsmarknadsföring och platsutveckling under 2018-2019 ska prisas. Klicka här för att tävla och läsa mer om tävlingskriterierna. Anmälan stänger den 31 maj. Till dess! Låt oss kolla in några av de tidigare vinnarna som korats till årets platsmarknadsförare.

Vill du få Placebranders senaste trendspaningar? Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Vinnare 2013: Nyköping

Med kampanjen ”Bo i Nyköping” tog Nyköpings kommun och Brandreality hem den slutgiltiga segern år 2013. Detta genom att på ett årligen inspirerande och konsekvent sätt annonsera i Stockholms T-bana. Målet: att få barnfamiljer att flytta och välja ett enklare liv vid kusten, bara 1 timme söder om Stockholm. Och resultatet av kampanjerna var tydliga. År 2012 hade nettoinflyttningen till kommunen nått imponerande 450 personer!

Vinnare 2014: Umeå

Umeå kommun korades 2014 till vinnare efter sin inspirerande insats med att ta vara på Kulturhuvudstadsåret 2014, och därigenom skapa en kraftfull platsmarknadsföringsresa internationellt. Genom kampanjen Caught by [Umeå] fick Umeå möjlighet att visa upp och utveckla sitt kulturliv under ett år. Ett ambitiöst och professionellt arbete som resulterade i effekter som att kulturutbudet förstärktes med nya festivaler, arrangörer och ökad kompetens.

Vinnare 2015: Luleå

Luleå vann Placebrander of the Year 2015 efter sitt imponerande och mångåriga koncept Original Luleå Story. Med Luleåborna som stadens ambassadörer syftade insatsen på att låta invånarna vara grunden i platsmarknadsföringen. Genom dem skapades och spreds äkta historier, både nationellt och internationellt, om hur det är att leva, bo, studera och etablera företag i Luleå. Tävlingsbidraget innehöll bland annat samarbetsprojektet Austin City of Songs, Luleå Pride och kampanjen Alla hjärtans stad.

Vinnare 2016: Surfbukten i Östersund

Eldsjälen Simon Jaktlund och det privata initiativet Surfbukten tog hem årets platsmarknadsförare 2016. Genom att se Östersunds potential för surf hade Surfbukten blivit en attraktiv och populär mötesplats där besökare kan åka wakeboard, vattenskidor och utföra diverse strand- och badaktiviteter mitt i stan. Ett inspirerande initiativ som resulterat i stora marknadsföringseffekter nationellt, samtidigt som det lockat såväl besökare som invånare till Östersund.

Vinnare 2017: Hallifornia i Varberg

Genom sitt kreativa sätt att ta vara på kustkulturen vann festivalen Hallifornia i Varberg priset som årets bästa platsmarknadsförare 2017. År 2016 lockade festivalen 40.000 besökare, som fick ta del av bland annat longboardtävlingar, wakeboarduppvisningar, kulturklasser, food trucks och musik. Festivalen – som arrangeras årligen – är en mötesplats för alla åldrar och har bidragit till mycket positiv attraktivitet till Varberg och regionen. I juryns motivering lyftes även Hallifornias tydliga fokus på socialt ansvarstagande fram.

Vinnare 2018: FriluftsByn 

 Förra årets vinnare blev Friluftsbyn i Höga Kusten för sina insatser kring nischade festivaler. Ett utdrag ut motiveringen; ”En insats där platsutveckling och platsmarknadsföring går hand i hand. Förståelse för målgruppernas behov, vass konceptualisering och framförallt träget arbete med en stor kärlek till platsen”. FriluftsByns insatser har inneburit internationell medial uppmärksamhet och ökad turism till Höga kusten.

Skicka en kommentar

Tips: Du kan använda dessa html-taggar: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

comment-discussion home camera files-empty envelop compass map bubbles4 stats-dots trophy cool Placebrander på facebook Placebrander på Instagram Placebrander på Twitter Placebrander på Linkedin dots-three-vertical snapchat-ghost chevron-right chevron-left
×