Placebrander of the Year 2019

Jämtland, Eskilstuna, Örebro och Höga Kusten tävlar om att koras till Sveriges bästa platsmarknadsförare.

Placebrander of the Year

Jämtland, Eskilstuna, Örebro och Höga Kusten tävlar om att koras till Sveriges bästa platsmarknadsförare. Aktörer på de här platserna är finalister i Placebrander of the Year 2019. En jury har utsett finalisterna och nu är det upp till allmänheten att rösta fram vinnaren. Vinnaren koras på Placebranders Day i Värnamo den 1 oktober.

Rösta senast 20 september

Tack för din röst!

Finalister 2019

Här följer en presentation av finalisterna i Placebrander of the Year 2019.

1. Jämtland Calling

Tävlande organisation: Gomorron Östersund
Byrå: Ingen

I jakten på talanger tog eldsjälar i Östersund hjälp av magiska jämtländska vyer. De insåg att dagens kräsna målgrupper inte enbart söker jobb, utan en hel livsstil. Lösningen blev att erbjuda jobb- och livsstilssafari för talanger nyfikna på ett liv i Jämtland. Fjälltoppar och kokkaffe i orörd natur, gastronomi i världsklass och en möjlighet att känna in vibben på just den här platsen. 120 intresseanmälningar, 25 ansökningar och 12 antagna till det första safarit. Alla beskrev det som ett minne för livet och hittills har 8 personer flyttat till Jämtland som en effekt av insatsen. Därtill har det genererat 2 företagsetableringar. Och Jämtland fortsätter att sträcka ut sin natursköna arm. Kolla in jamtlandcalling.se

2. Eskilstuna – the World Capital of Recycling

Tävlande organisation: Eskilstuna kommunkoncern
Byrå: Ingen

Med hållbarhet i sitt DNA har man sedan 2016 marknadsfört Eskilstuna som världens mest miljösmarta industristad. Målgruppen är nationell och internationell media, för att i slutändan generera fler invånare, besökare och investeringar. En av flera unika satsningar är ReTuna Återbruksgalleria som blivit uppmärksammad av World Economic Forum, BBC och The Guardian, men också nationell media. Den första filmen som spreds via sociala medier har idag setts av 24 miljoner människor. Kronan på verket var när The Guardian utnämnde Eskilstuna till ”The World Capital of Recycling”. Ett varumärkesarbete som skapar attraktion kring platsen Eskilstuna.

3. Gastro Natur, Örebro

Tävlande organisation: Örebrokompaniet
Samarbetspartner: Katrinelund och Qwinsta Event

Med råvaror från Hjälmarens vatten och omgivande skogar lagade toppkrögaren Roger Hjälm mat i naturens egen matsal. Tre tillfälliga restauranger på oväntade platser, endast öppet en dag per plats och för 20 personer åt gången. En varumärkesstärkande insats som syftar till att visa att platsen Örebro är innovativ, klimatsmart och emotionell. Besökarnas egna bilder tillsammans med eget material spred en spännande bild av Örebrotrakten. Förutom imagestärkande publicitet har insatsen genererat nya samarbeten och en möjlighet att knyta kommersiellt starka varumärken till Örebroregionen.

4. Vi landsbyggare, Höga Kusten

Tävlande organisation: Leader Höga Kusten
Byrå: Ingen

Landsbyggarna är de drivna entreprenörerna och föreningarna på landsbygden som bygger landet. Kreativa och samarbetande individer som vill bidra till att öka platsens attraktivitet. Syftet är att nå opinionsbildare och sprida den positiva bilden av landsbygden och livet i Höga Kusten. Det slutliga målet att attrahera kapital, kompetens och drivkraft. Detta har gjorts genom årliga landsbyggaredagar, kunskapsutveckling, inspirerande kommunikationskampanjer, föreläsningsturné och påverkansarbete. Resultatet: Förutom massiv spridning vill 50 personer ha hjälp att bli landsbyggare och 20 leaderområden vill kopiera konceptet. Läs mer om Landsbyggare

Jury

Vi överlåter till allmänheten att rösta fram den slutliga vinnaren. Förjobbet att gallra ut finalister att rösta bland, har en jury hjälpt oss med.

Charlotta Mellander är professor i nationalekonomi vid Jönköping University. Hon forskar inom regional utveckling, städer och kreativitet. Hon är en del av Richard Floridas forskningsteam och är en av de mest framträdande profilerna i den nationella debatten om platsers förmåga att anpassa sig utefter omvärldens utveckling.

Jonas Michanek är serieentreprenören och innovationsexperten som tog staden Medellin i Colombia från knark till innovation. Grundare av Idélaboratoriet som jobbat med kreativa uppdrag i över 30 länder. En Kaospilot och författare som älskar kreativa platser. Styrelseordförande i Minc – the Startup House of Malmö.

Frida Roberts är VD på designbyrån Söderhavet. Hon har tidigare varit varumärkeskonsult i London och chef för kommunikationsenheten på Svenska Institutet. Hon är en av skaparna av Curators of Sweden, Sveriges officiella twitterkonto @sweden, som vunnit över 45 nationella och internationella kommunikationspriser, bland annat Grand Prix i Cannes Lions.

Om priset

Priset Placebrander of the Year instiftades 2013 och premierar imponerande insatser inom platsmarknadsföring. 2013 vann Nyköping med sin mångåriga inflyttarkampanj. 2014 vann Umeå med sin satsning i samband med Kulturhuvudstadsåret. 2015 vann Luleå för sitt omfattande platsmarknadsföringsarbete. 2016 vann Surfbukten för sitt sätt att fylla Östersunds platsvarumärke med nytt innehåll. 2017 vann Hallifornia i Varberg för sitt sätt att utgå från platsens unika värden. 2018 vann FriluftsByn i Höga Kusten för sina insatser kring nischade festivaler.

Med platsmarknadsföring menas insatser som i någon form syftar till att stärka en plats varumärke och generera fler invånare, besökare, evenemang, investeringar eller etableringar. Tävlingen är öppen för alla typer av insatser som syftar till att stärka en plats attraktivitet. Bidragen har bedömts utefter idé, genomförande, hållbarhet, förmåga att sticka ut samt effekter.

Prisutdelning 1 oktober

Priset delas ut den 1 oktober på Placebranders Day i Värnamo. Läs mer och köp biljetter här!

Tidigare vinnare

Vinnare 2018: FriluftsByn Höga Kusten
Sverige, Skellefteå, Göta Kanal, Värnamo och Höga Kusten var finalister. Läs mer om finalisterna här!
FriluftsByn Höga Kusten stod till sist som segrare. Läs mer om vinnaren här!
Priset delades ut i oktober 2018 på Placebranders Day i Norrköping.

Vinnare 2017: Hallifornia Varberg
Sverige, Skellefteå, Roslagen och Varberg var finalister. Läs mer om finalisterna här!
Hallifornia Varberg stod till sist som segrare. Läs mer om vinnaren här!
Priset delades ut i september 2017 på konferensen 250 möjligheter i Jönköping.

Vinnare 2016: Surfbukten Östersund
Östersund, Sörmland, Skellefteå, Sverige och Luleå var finalister. Läs mer om finalisterna här!
Surfbukten Östersund stod till sist som segrare. Läs mer om vinnaren här!
Priset delades ut den 9 november 2016 på PM & Vänner i Växjö. Läs mer här!

Vinnare 2015: Luleå
Borås, Höga Kusten, Eskilstuna, Luleå och Örebro blev nominerade Läs mer om de nominerade här!
Luleå stod till sist som segrare. Läs mer om vinnaren här!
Priset delades ut den 17 november 2015 i Stockholm i samarbete med Svenska institutet. Läs mer här!

Vinnare 2014: Umeå
Umeå, Kiruna, Motala och Falun Borlänge blev nominerade. Läs om de nominerade här!
Umeå stod till sist som segrare med kampanjen Caught by [Umeå]. Läs om vinnaren här!
Priset delades ut under oktober 2014 på Copperhill i Åre i samarbete med Åre Destination.

Vinnare 2013: Nyköping
Örebro, Luleå, Norrbotten och Nyköping blev nominerade.
Nyköping stod till sist som segrare med kampanjen ”Bo i Nyköping”. Luleå fick hederspris. Läs om vinnaren här!
Priset delades ut under maj 2013 i Jönköping

comment-discussion home camera files-empty envelop compass map bubbles4 stats-dots trophy cool Placebrander på facebook Placebrander på Instagram Placebrander på Twitter Placebrander på Linkedin dots-three-vertical snapchat-ghost chevron-right chevron-left