Sveriges främsta platsmarknadsförare

Ett nationellt pris som delats ut sedan 2013.

Placebrander of the Year

 

Årets jury: Charlotta Mellander, Per Schlingmann och Frida Roberts utser finalister. Vinnaren röstas sedan fram av allmänheten.

Priset Placebrander of the Year premierar imponerande insatser inom platsmarknadsföring och platsutveckling. Du kan du tävla med en insats som syftar till att stärka en plats attraktivitet. Juryn som utser finalister består av Charlotta Mellander, Per Schlingmann och Frida Roberts. Allmänheten röstar sedan fram en vinnare. Vinnaren koras på Placebrander’s Day i oktober 2018.

Kriterier

Vi välkomnar insatser som i någon form syftar till att stärka en plats varumärke och generera fler invånare, besökare, evenemang, investeringar eller etableringar. Tävlingen är öppen för alla typer av insatser som syftar till att stärka en plats attraktivitet. Det kan vara både utvecklings- och marknadsföringsinsatser. Insatsen ska ha genomförts under 2017 eller 2018. Bidragen bedöms främst utefter idé, genomförande, förmåga att sticka ut samt effekter.

Tävla här!

Skicka in ditt tävlingsbidrag senast den 31 maj 2018.

Jury

Charlotta Mellander är professor i nationalekonomi vid Jönköping University. Hon forskar inom regional utveckling, städer och kreativitet. Hon är en del av Richard Floridas forskningsteam och är en av de mest framträdande profilerna i den nationella debatten om platsers förmåga att anpassa sig utefter omvärldens utveckling.

Per Schlingmann har utsetts till en av Sveriges superkommunikatörer och är en av de främsta politiska och kommunikativa strategerna under 00-talet. Han är en av författarna till boken Urban Express som beskriver urbaniseringen och de lagar som gäller för att navigera i den nya världen. Han föreläser om hur digitaliseringen påverkar framtiden och hur bland annat platser bör förhålla sig till utvecklingen.

Frida Roberts är VD på designbyrån Söderhavet. Hon har tidigare varit varumärkeskonsult i London och chef för kommunikationsenheten på Svenska Institutet. Hon är en av skaparna av Curators of Sweden, Sveriges officiella twitterkonto @sweden, som vunnit över 45 nationella och internationella kommunikationspriser, bland annat Grand Prix i Cannes Lions.

Om utmärkelsen

Priset Placebrander of the Year instiftades 2013 och premierar imponerande insatser inom platsmarknadsföring. 2013 vann Nyköping med sin mångåriga inflyttarkampanj. 2014 vann Umeå med sin satsning i samband med Kulturhuvudstadsåret. 2015 vann Luleå för sitt omfattande platsmarknadsföringsarbete. 2016 vann Surfbukten för sitt sätt att fylla Östersunds platsvarumärke med nytt innehåll. 2017 vann Hallifornia för sina insatser att påverka Varbergs attraktionskraft på ett positivt sätt.

 

2017 års finalister:

 

Vinnare 2017

Hallifornia – den nya kustkulturen

Tävlande organisation: Nordic Surfers
Byrå: Ingen
Länkhallifornia.se

2013 arrangerades den första festivalen. Sedan dess har Varbergs position som Hallands Kalifornien, eller Hallifornia, stärkts genom återkommande longboardtävlingar, kabelpark för wakeboard, kultur, mat och musik. Den nya kustkulturen är numera etablerad i Varberg. Varberg är barnfamiljernas, ungdomarnas, dansarnas, musikernas och surfsportarnas mötesplats varje sommar. 2016 hade festivalen 40,000 besökare och insatserna gynnar platsens varumärke året runt.

Jury 2017

2016-2017 bestod juryn av representanter för en platsmarknadsförares målgrupper: resenär, talang, ansvarstagande invånare och entreprenör. Dessa var Charlotta Sundåker som varit VD för Hyper Island, instagramproffset Christoffer @wisslaren Collin, Hej främlings grundare Emma Arnesson och Martin Sahlin som driver norrländska spelstudion Coldwood.

Tidigare vinnare

Vinnare 2017: Hallifornia Varberg
Sverige, Skellefteå, Roslagen och Varberg var finalister. Läs mer om finalisterna här!
Hallifornia Varberg stod till sist som segrare. Läs mer om vinnaren här!
Priset delades ut i seotember 2017 på konferensen 250 möjligheter i Jönköping.

Vinnare 2016: Surfbukten Östersund
Östersund, Sörmland, Skellefteå, Sverige och Luleå var finalister. Läs mer om finalisterna här!
Surfbukten Östersund stod till sist som segrare. Läs mer om vinnaren här!
Priset delades ut den 9 november 2016 på PM & Vänner i Växjö. Läs mer här!

Vinnare 2015: Luleå
Borås, Höga Kusten, Eskilstuna, Luleå och Örebro blev nominerade Läs mer om de nominerade här!
Luleå stod till sist som segrare. Läs mer om vinnaren här!
Priset delades ut den 17 november 2015 i Stockholm i samarbete med Svenska institutet. Läs mer här!

Vinnare 2014: Umeå
Umeå, Kiruna, Motala och Falun Borlänge blev nominerade. Läs om de nominerade här!
Umeå stod till sist som segrare med kampanjen Caught by [Umeå]. Läs om vinnaren här!
Priset delades ut under oktober 2014 på Copperhill i Åre i samarbete med Åre Destination.

Vinnare 2013: Nyköping
Örebro, Luleå, Norrbotten och Nyköping blev nominerade.
Nyköping stod till sist som segrare med kampanjen ”Bo i Nyköping”. Luleå fick hederspris. Läs om vinnaren här!
Priset delades ut under maj 2013 i Jönköping

Bakgrund

Det finns ett antal personer som har varit nyckelpersoner i skapandet av Placebrander of the Year. Det är de som under de tre första åren fungerat som expertjury och korat finalister och vinnare. Olle Wästberg, Julian Stubbs, Charlotta Mellander, Maria Ziv samt även Lisa Lindström har varit en del av juryn i etablering av priset.

  • Olle Wästberg är tidigare generaldirektör för Svenska institutet och var under flera år generalkonsul i New York. Han har också utfört ett antal tunga uppdrag för regeringen.
  • Julian Stubbs är mannen bakom både Stockholms och Oslos varumärkesarbeten. Han har skrivit flera böcker och har hela världen som arbetsfält.
  • Charlotta Mellander är professor och en del av Richard Floridas forskningsteam i Canada. Florida och Mellander är några av de som svenska kommuner och regioner allra mest refererar till vad gäller forskning kring platsers utveckling.
  • Maria Ziv var under åtta år marknadschef på VisitSweden och var bland annat med och drev uppmärksammade Curators of Sweden. Numera är hon marknadschef inom Oriflame.
  • Lisa Lindström är VD på Doberman som flera gånger utsetts till Sveriges bästa byrå. Lisa har flera tunga styrelseuppdrag och är ett de främsta namnen i reklambyråvärlden.
comment-discussion home camera files-empty envelop compass map bubbles4 stats-dots trophy cool Placebrander på facebook Placebrander på Instagram Placebrander på Twitter Placebrander på Linkedin dots-three-vertical snapchat-ghost chevron-right chevron-left