Tävla senast 31 maj!

Sveriges främsta platsmarknadsförare ska koras!

Placebrander of the Year

Nu öppnar vi 2019 års omgång. Tävla senast den 31 maj! Priset Placebrander of the Year premierar imponerande insatser inom platsmarknadsföring och platsutveckling. 

Tävla

Skicka in ditt tävlingsbidrag senast den 31 maj 2019.

Kriterier

Vi välkomnar insatser som i någon form syftar till att stärka en plats varumärke och generera fler invånare, besökare, evenemang, investeringar eller etableringar. En plats kan vara ett besöksmål, en stadsdel, en Science Park, en stad, en kommun, en ö, en region, ett land eller motsvarande. Tävlingen är öppen för alla typer av insatser som syftar till att stärka en plats attraktivitet. Det kan vara både utvecklings- och marknadsföringsinsatser. Offentliga, privata och ideella aktörer kan tävla. Insatsen ska ha genomförts under 2018 eller 2019. Bidragen bedöms främst utefter idé, genomförande, förmåga att sticka ut, hållbarhet samt effekter.

Prisutdelning

Priset delas ut på Placebranders Day den 1 oktober 2019 på Gummifabriken i Värnamo. Läs mer och boka biljett till eventet här!

Om priset

Priset Placebrander of the Year instiftades 2013 och premierar imponerande insatser inom platsmarknadsföring. 2013 vann Nyköping med sin mångåriga inflyttarkampanj. 2014 vann Umeå med sin satsning i samband med Kulturhuvudstadsåret. 2015 vann Luleå för sitt omfattande platsmarknadsföringsarbete. 2016 vann Surfbukten för sitt sätt att fylla Östersunds platsvarumärke med nytt innehåll. 2017 vann Hallifornia i Varberg för sitt sätt att utgå från platsens unika värden. 2018 vann FriluftsByn i Höga Kusten för sina insatser kring nischade festivaler.

Jury

Vi överlåter till allmänheten att rösta fram den slutliga vinnaren. Förjobbet att gallra ut finalister att rösta bland, utförs av en extern jury som består av:

  • Charlotta Mellander, professor knuten till Richard Florida
  • Frida Roberts, VD Söderhavet och tidigare kommunikationschef Svenska institutet
  • Jonas Michanek, serieentreprenör och styrelseordförande Minc
  • Per Bengtsson, grundare PM & Vänner

Läs mer om 2018 års vinnare, FriluftsByn i Höga Kusten, här!

Finalister 2018

Finalister 2018

Här följer en presentation av de nominerade till Placebrander of the Year 2018.

1. The 72 Hour Cabin

Tävlande organisation: Visit Sweden & Turistrådet Västsverige
Byrå: Prime

Fem stressade personer från utlandet bosatte sig i en stuga i Dalsland i 72 timmar. Forskare från Karolinska institutet mätte stressnivåerna och såg positiv effekt. Målet med kampanjen var att öka intresset för Sverige som naturdestination. Effekten – hundratals artiklar i 34 länder och fullbokade stugor av personer från fler än 10 länder. Ökad kännedom om och intresse för Dalsland och ökad stolthet bland invånarna. Läs mer!

2. Etableringen av Northvolt

Tävlande organisation: Skellefteå kommun, Skellefteå Kraft, Skellefteås näringsliv och invånare
Byrå: JKL, North Kingdom, wdo, Krux

Foto: Paulina Holmgren

I tuff konkurrens blev Skellefteå vald som huvudort för Europas största etablering av storskalig batterifabrik. Hårt jobb och lärdomar från tidigare etableringar tog Skellefteå från 1 av 12 till att bli 1 av 2 utvalda. Allt drevs av ett team av kommun, näringsliv, invånare och universitet. Effekten – 4000 nya arbetstillfällen, ett 20-tal nya etableringar relaterade till Northvolt, förbättrat företagsklimat och stolta invånare. Läs mer!

3. Göta kanals destinationsguide

Tävlande organisation: AB Göta Kanalbolag
Byrå: Gaia Digitaliseringsbyrå

Med en destination som sträcker sig 19 mil genom 7 kommuner och 2 regioner var utmaningen att förmedla känslan av en sammanhållen destination. Lösningen – en digital destinationsguide med information om allt från turbåtar och cykeluthyrning till restaurangmenyer och boende. Destinationsguiden underlättar både för företagare kring kanalen och de 3 miljoner som besöker kanalen varje år. Läs mer!

4. Rutan

Tävlande organisation: Värnamo kommun
Byrå: Ingen

När Ruben Östlunds ”The Square” 2018 nominerades till Oscarsgalan, hamnade lilla Värnamo i rampljuset. Lokala aktörer hade flera år tidigare välkomnat en galen idé om en utställning och en ruta på ett torg – hela grunden till filmen. Värnamo har under det senaste året tagit vara på uppmärksamheten och skapat stolthet bland invånarna. Rutan är symbol för en liten plats med modet att vara experimentell för att skapa världsrykte. Läs mer!

5. FriluftsByn

Tävlande organisation: High Coast Resort AB
Byrå: Ingen

En festival för arkitektstudenter som lämnar efter sig kreativa skapelser längs Höga Kusten-leden. Och en festival där Sveriges ledande musikskapare vistas i skogen och skapar musik. FriluftsByn visar hur smarta paketeringar attraherar framtidens kräsna besökare. Effekten – internationell medial uppmärksamhet och ökad friluftsturism till Höga Kusten. Dessutom nya leder, längre öppettider och fler företagssamarbeten. Läs mer!

Tidigare vinnare

Vinnare 2017: Hallifornia Varberg
Sverige, Skellefteå, Roslagen och Varberg var finalister. Läs mer om finalisterna här!
Hallifornia Varberg stod till sist som segrare. Läs mer om vinnaren här!
Priset delades ut i seotember 2017 på konferensen 250 möjligheter i Jönköping.

Vinnare 2016: Surfbukten Östersund
Östersund, Sörmland, Skellefteå, Sverige och Luleå var finalister. Läs mer om finalisterna här!
Surfbukten Östersund stod till sist som segrare. Läs mer om vinnaren här!
Priset delades ut den 9 november 2016 på PM & Vänner i Växjö. Läs mer här!

Vinnare 2015: Luleå
Borås, Höga Kusten, Eskilstuna, Luleå och Örebro blev nominerade Läs mer om de nominerade här!
Luleå stod till sist som segrare. Läs mer om vinnaren här!
Priset delades ut den 17 november 2015 i Stockholm i samarbete med Svenska institutet. Läs mer här!

Vinnare 2014: Umeå
Umeå, Kiruna, Motala och Falun Borlänge blev nominerade. Läs om de nominerade här!
Umeå stod till sist som segrare med kampanjen Caught by [Umeå]. Läs om vinnaren här!
Priset delades ut under oktober 2014 på Copperhill i Åre i samarbete med Åre Destination.

Vinnare 2013: Nyköping
Örebro, Luleå, Norrbotten och Nyköping blev nominerade.
Nyköping stod till sist som segrare med kampanjen ”Bo i Nyköping”. Luleå fick hederspris. Läs om vinnaren här!
Priset delades ut under maj 2013 i Jönköping

comment-discussion home camera files-empty envelop compass map bubbles4 stats-dots trophy cool Placebrander på facebook Placebrander på Instagram Placebrander på Twitter Placebrander på Linkedin dots-three-vertical snapchat-ghost chevron-right chevron-left