Tid för ett nytt Loitz
Loitz, en småstad med runt 4200 invånare i nordtyska Mecklenburg-Vorpommern har valt ut två snart föredetta Berlin-bor som ska flytta in i ett av stadens tomma hus i april. De valdes ut efter att ha skickat in en ansökan i samband med att man skapat en kampanj för att uppmuntra individer att byta storstadslivet mot livet i Loitz och skapa något bra för staden i utbyte mot ett års fri hyra och grundläggande inkomst.
Initativet liknar Tulsa Remote, en kampanj vi på Placebrander berättat om tidigare och flera gånger använt oss av som exempel i föreläsningar och trendrapporter. Programmet Tulsa Remote fick 10 000 ansökningar från 150 länder, många människor var sugna på att ta med sig sitt arbete remote och bosätta sig i staden i utbyte mot en rejäl summa cash och andra förmåner. En skillnad är att man i Tulsa Remote tog emot 250 nya invånare men i Loitz begränsar man sig till ett par.
Loitz två nya invånare får bo i ett av stadens lediga hus mot att de förvandlar sitt boende till en kreativ plats i samhället. Ett års fri hyra och grundläggande inkomst ingår och målet med kampanjen är att promota småstadslivet på ett sätt som uppmuntrar urban innovation och inspirerar till initiativ som bromsar småstadsförfall. På kampanjsajten kommer man att kunna följa de nya invånarna under året som kommer.
Nyfiken? Kika här – högerklicka och välj översätt om du liksom undertecknad skribent inte gjorde tyskaläxan ordentligt. Och du – slå gärna ett öga på filmen som ligger på sajten även om du inte kan tyska. Att våga visa upp något annat än sina bästa sidor är ovanligt, här gör man det.