Vinnare 2018

FriluftsByn vann Placebrander of the Year 2018

 

FriluftsByn i Höga Kusten vann Placebrander of the Year 2018 – det stod klart under kvällen när platsutvecklare från hela landet möttes i Norrköping på Placebranders Day. Foto: Niclas Kindahl, Fotofabriken

Fem finalister gallrades under sommaren ut av en jury bestående av Charlotta Mellander, Per Schlingmann, Frida Roberts och Per Bengtsson. Bland finalisterna fanns förutom FriluftsByn också Visit Sweden, Skellefteå, Göta kanal och Värnamo.

Under september har allmänheten sedan fått rösta på sin favorit. Engagemanget har varit stort och tävlingsbidragen har uppmärksammats såväl lokalt som nationellt. Priset delas ut av Placebrander som sprider inspiration och kunskap om platsutveckling och platsmarknadsföring.

Under konferensen Placebranders Day i Norrköping korades vinnaren. Årets vinnare är FriluftsByn i Höga Kusten.

Motiveringen lyder:

” En insats där platsutveckling och platsmarknadsföring går hand i hand. Förståelse för målgruppernas behov, vass konceptualisering och framförallt träget arbete med en stor kärlek till platsen. Vinnaren har fört samman världar, lämnat efter sig kreativa spår och starkt bidragit till att sätta en destination på den internationella kartan. Eldsjälar, lägereldar och landhöjningar.”

Vinnare 2018: FriluftsByn

Tävlande organisation: High Coast Resort AB
Byrå: Ingen

En festival för arkitektstudenter som lämnar efter sig kreativa skapelser längs Höga Kusten-leden. Och en festival där Sveriges ledande musikskapare vistas i skogen och skapar musik. FriluftsByn visar hur smarta paketeringar attraherar framtidens kräsna besökare. Effekten – internationell medial uppmärksamhet och ökad friluftsturism till Höga Kusten. Dessutom nya leder, längre öppettider och fler företagssamarbeten. Läs mer!

Finalist: The 72 Hour Cabin

Tävlande organisation: Visit Sweden & Turistrådet Västsverige
Byrå: Prime

Fem stressade personer från utlandet bosatte sig i en stuga i Dalsland i 72 timmar. Forskare från Karolinska institutet mätte stressnivåerna och såg positiv effekt. Målet med kampanjen var att öka intresset för Sverige som naturdestination. Effekten – hundratals artiklar i 34 länder och fullbokade stugor av personer från fler än 10 länder. Ökad kännedom om och intresse för Dalsland och ökad stolthet bland invånarna. Läs mer!

Finalist: Etableringen av Northvolt

Tävlande organisation: Skellefteå kommun, Skellefteå Kraft, Skellefteås näringsliv och invånare
Byrå: JKL, North Kingdom, wdo, Krux

Foto: Paulina Holmgren

I tuff konkurrens blev Skellefteå vald som huvudort för Europas största etablering av storskalig batterifabrik. Hårt jobb och lärdomar från tidigare etableringar tog Skellefteå från 1 av 12 till att bli 1 av 2 utvalda. Allt drevs av ett team av kommun, näringsliv, invånare och universitet. Effekten – 4000 nya arbetstillfällen, ett 20-tal nya etableringar relaterade till Northvolt, förbättrat företagsklimat och stolta invånare. Läs mer!

Finalist: Göta kanals destinationsguide

Tävlande organisation: AB Göta Kanalbolag
Byrå: Gaia Digitaliseringsbyrå

Med en destination som sträcker sig 19 mil genom 7 kommuner och 2 regioner var utmaningen att förmedla känslan av en sammanhållen destination. Lösningen – en digital destinationsguide med information om allt från turbåtar och cykeluthyrning till restaurangmenyer och boende. Destinationsguiden underlättar både för företagare kring kanalen och de 3 miljoner som besöker kanalen varje år. Läs mer!

Finalist: Rutan

Tävlande organisation: Värnamo kommun
Byrå: Ingen

När Ruben Östlunds ”The Square” 2018 nominerades till Oscarsgalan, hamnade lilla Värnamo i rampljuset. Lokala aktörer hade flera år tidigare välkomnat en galen idé om en utställning och en ruta på ett torg – hela grunden till filmen. Värnamo har under det senaste året tagit vara på uppmärksamheten och skapat stolthet bland invånarna. Rutan är symbol för en liten plats med modet att vara experimentell för att skapa världsrykte. Läs mer!

Jury

Vi överlåter till allmänheten att rösta fram den slutliga vinnaren. Förjobbet att gallra ut finalister att rösta bland, har en jury hjälpt oss med.

Per Bengtsson är grundare av mångfaldigt prisbelönta PM & Vänner i Växjö, som blivit en destination i destinationen. För ett par år sedan förärades de med en Michelinstjärna och verksamheten består av restaurang, hotell, blomsterbutik och bageri – allt i en miljö som manifesterar varumärket Småland.

Charlotta Mellander är professor i nationalekonomi vid Jönköping University. Hon forskar inom regional utveckling, städer och kreativitet. Hon är en del av Richard Floridas forskningsteam och är en av de mest framträdande profilerna i den nationella debatten om platsers förmåga att anpassa sig utefter omvärldens utveckling.

Per Schlingmann har utsetts till en av Sveriges superkommunikatörer och är en av de främsta politiska och kommunikativa strategerna under 00-talet. Han är en av författarna till boken Urban Express som beskriver urbaniseringen och de lagar som gäller för att navigera i den nya världen. Han föreläser om hur digitaliseringen påverkar framtiden och hur bland annat platser bör förhålla sig till utvecklingen.

Frida Roberts är VD på designbyrån Söderhavet. Hon har tidigare varit varumärkeskonsult i London och chef för kommunikationsenheten på Svenska Institutet. Hon är en av skaparna av Curators of Sweden, Sveriges officiella twitterkonto @sweden, som vunnit över 45 nationella och internationella kommunikationspriser, bland annat Grand Prix i Cannes Lions.

Om priset

Priset Placebrander of the Year instiftades 2013 och premierar imponerande insatser inom platsmarknadsföring. 2013 vann Nyköping med sin mångåriga inflyttarkampanj. 2014 vann Umeå med sin satsning i samband med Kulturhuvudstadsåret. 2015 vann Luleå för sitt omfattande platsmarknadsföringsarbete. 2016 vann Surfbukten för sitt sätt att fylla Östersunds platsvarumärke med nytt innehåll. 2017 vann Hallifornia i Varberg för sitt sätt att utgå från platsens unika värden.

Kriterier

Vi välkomnar insatser som i någon form syftar till att stärka en plats varumärke och generera fler invånare, besökare, evenemang, investeringar eller etableringar. Tävlingen är öppen för alla typer av insatser som syftar till att stärka en plats attraktivitet. Det kan vara både utvecklings- och marknadsföringsinsatser. Insatsen ska ha genomförts under 2017 eller 2018. Bidragen bedöms främst utefter idé, genomförande, förmåga att sticka ut samt effekter.

Tidigare vinnare

Vinnare 2017: Hallifornia Varberg
Sverige, Skellefteå, Roslagen och Varberg var finalister. Läs mer om finalisterna här!
Hallifornia Varberg stod till sist som segrare. Läs mer om vinnaren här!
Priset delades ut i seotember 2017 på konferensen 250 möjligheter i Jönköping.

Vinnare 2016: Surfbukten Östersund
Östersund, Sörmland, Skellefteå, Sverige och Luleå var finalister. Läs mer om finalisterna här!
Surfbukten Östersund stod till sist som segrare. Läs mer om vinnaren här!
Priset delades ut den 9 november 2016 på PM & Vänner i Växjö. Läs mer här!

Vinnare 2015: Luleå
Borås, Höga Kusten, Eskilstuna, Luleå och Örebro blev nominerade Läs mer om de nominerade här!
Luleå stod till sist som segrare. Läs mer om vinnaren här!
Priset delades ut den 17 november 2015 i Stockholm i samarbete med Svenska institutet. Läs mer här!

Vinnare 2014: Umeå
Umeå, Kiruna, Motala och Falun Borlänge blev nominerade. Läs om de nominerade här!
Umeå stod till sist som segrare med kampanjen Caught by [Umeå]. Läs om vinnaren här!
Priset delades ut under oktober 2014 på Copperhill i Åre i samarbete med Åre Destination.

Vinnare 2013: Nyköping
Örebro, Luleå, Norrbotten och Nyköping blev nominerade.
Nyköping stod till sist som segrare med kampanjen ”Bo i Nyköping”. Luleå fick hederspris. Läs om vinnaren här!
Priset delades ut under maj 2013 i Jönköping

Skicka en kommentar

Tips: Du kan använda dessa html-taggar: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

comment-discussion home camera files-empty envelop compass map bubbles4 stats-dots trophy cool Placebrander på facebook Placebrander på Instagram Placebrander på Twitter Placebrander på Linkedin dots-three-vertical snapchat-ghost chevron-right chevron-left
Logga in