Finalister Placebrander of the Year 2018 – rösta på din favorit

Sverige, Skellefteå, Göta kanal, Värnamo och Höga Kusten tävlar om att koras till Sveriges bästa platsmarknadsförare. Aktörer på de här platserna är finalister i Placebrander of the Year 2018. En jury har utsett finalisterna och nu är det upp till allmänheten att rösta fram vinnaren.

Rösta senast 10 september

Röstningen är stängd. Vinnaren offentliggörs på Placebranders Day den 11 oktober.

Finalister 2018

Här följer en presentation av de nominerade till Placebrander of the Year 2018.

1. The 72 Hour Cabin

Tävlande organisation: Visit Sweden & Turistrådet Västsverige
Byrå: Prime

Fem stressade personer från utlandet bosatte sig i en stuga i Dalsland i 72 timmar. Forskare från Karolinska institutet mätte stressnivåerna och såg positiv effekt. Målet med kampanjen var att öka intresset för Sverige som naturdestination. Effekten – hundratals artiklar i 34 länder och fullbokade stugor av personer från fler än 10 länder. Ökad kännedom om och intresse för Dalsland och ökad stolthet bland invånarna. Läs mer!

2. Etableringen av Northvolt

Tävlande organisation: Skellefteå kommun, Skellefteå Kraft, Skellefteås näringsliv och invånare
Byrå: JKL, North Kingdom, wdo, Krux

Foto: Paulina Holmgren

I tuff konkurrens blev Skellefteå vald som huvudort för Europas största etablering av storskalig batterifabrik. Hårt jobb och lärdomar från tidigare etableringar tog Skellefteå från 1 av 12 till att bli 1 av 2 utvalda. Allt drevs av ett team av kommun, näringsliv, invånare och universitet. Effekten – 4000 nya arbetstillfällen, ett 20-tal nya etableringar relaterade till Northvolt, förbättrat företagsklimat och stolta invånare. Läs mer!

3. Göta kanals destinationsguide

Tävlande organisation: AB Göta Kanalbolag
Byrå: Gaia Digitaliseringsbyrå

Med en destination som sträcker sig 19 mil genom 7 kommuner och 2 regioner var utmaningen att förmedla känslan av en sammanhållen destination. Lösningen – en digital destinationsguide med information om allt från turbåtar och cykeluthyrning till restaurangmenyer och boende. Destinationsguiden underlättar både för företagare kring kanalen och de 3 miljoner som besöker kanalen varje år. Läs mer!

4. Rutan

Tävlande organisation: Värnamo kommun
Byrå: Ingen

När Ruben Östlunds ”The Square” 2018 nominerades till Oscarsgalan, hamnade lilla Värnamo i rampljuset. Lokala aktörer hade flera år tidigare välkomnat en galen idé om en utställning och en ruta på ett torg – hela grunden till filmen. Värnamo har under det senaste året tagit vara på uppmärksamheten och skapat stolthet bland invånarna. Rutan är symbol för en liten plats med modet att vara experimentell för att skapa världsrykte. Läs mer!

5. FriluftsByn

Tävlande organisation: High Coast Resort AB
Byrå: Ingen

En festival för arkitektstudenter som lämnar efter sig kreativa skapelser längs Höga Kusten-leden. Och en festival där Sveriges ledande musikskapare vistas i skogen och skapar musik. FriluftsByn visar hur smarta paketeringar attraherar framtidens kräsna besökare. Effekten – internationell medial uppmärksamhet och ökad friluftsturism till Höga Kusten. Dessutom nya leder, längre öppettider och fler företagssamarbeten. Läs mer!

Jury

Vi överlåter till allmänheten att rösta fram den slutliga vinnaren. Förjobbet att gallra ut finalister att rösta bland, har en jury hjälpt oss med.

Per Bengtsson är grundare av mångfaldigt prisbelönta PM & Vänner i Växjö, som blivit en destination i destinationen. För ett par år sedan förärades de med en Michelinstjärna och verksamheten består av restaurang, hotell, blomsterbutik och bageri – allt i en miljö som manifesterar varumärket Småland.

Charlotta Mellander är professor i nationalekonomi vid Jönköping University. Hon forskar inom regional utveckling, städer och kreativitet. Hon är en del av Richard Floridas forskningsteam och är en av de mest framträdande profilerna i den nationella debatten om platsers förmåga att anpassa sig utefter omvärldens utveckling.

Per Schlingmann har utsetts till en av Sveriges superkommunikatörer och är en av de främsta politiska och kommunikativa strategerna under 00-talet. Han är en av författarna till boken Urban Express som beskriver urbaniseringen och de lagar som gäller för att navigera i den nya världen. Han föreläser om hur digitaliseringen påverkar framtiden och hur bland annat platser bör förhålla sig till utvecklingen.

Frida Roberts är VD på designbyrån Söderhavet. Hon har tidigare varit varumärkeskonsult i London och chef för kommunikationsenheten på Svenska Institutet. Hon är en av skaparna av Curators of Sweden, Sveriges officiella twitterkonto @sweden, som vunnit över 45 nationella och internationella kommunikationspriser, bland annat Grand Prix i Cannes Lions.

Om priset

Priset Placebrander of the Year instiftades 2013 och premierar imponerande insatser inom platsmarknadsföring. 2013 vann Nyköping med sin mångåriga inflyttarkampanj. 2014 vann Umeå med sin satsning i samband med Kulturhuvudstadsåret. 2015 vann Luleå för sitt omfattande platsmarknadsföringsarbete. 2016 vann Surfbukten för sitt sätt att fylla Östersunds platsvarumärke med nytt innehåll. 2017 vann Hallifornia i Varberg för sitt sätt att utgå från platsens unika värden.

Med platsmarknadsföring menas insatser som i någon form syftar till att stärka en plats varumärke och generera fler invånare, besökare, evenemang, investeringar eller etableringar. Tävlingen är öppen för alla typer av insatser som syftar till att stärka en plats attraktivitet. Bidragen har bedömts utefter idé, genomförande, förmåga att sticka ut samt effekter.

Prisutdelning 11 oktober

Priset delas ut den 11 oktober på Placebranders Day i Norrköping. Läs mer och köp biljetter här!

Kommentarer

Anna Lundqvist

13 augusti 2018 11:15

Pricis det vi behöver i Skellefteå

Rimon Najjar

14 augusti 2018 01:04

Bra jobbat Skellefteå.

Smålands Turism

14 augusti 2018 04:01

Stort grattis säger vi till Värnamo Kommun som vågade satsa på en galen idé och nu är nominerade med Rutan! / Vännerna på Smålands Turism

Lotta

14 augusti 2018 10:05

Heja er!!!!!
En bra sak för vår kommun???

Karin Bergström

14 augusti 2018 11:07

Höga kusten med Skuleberget och Skule nationalpark är ett naturområde något utöver det vanliga. Med rätt guidning och handledning ät det möjligt att få ut den optimala upplevelsen. Jerry Engström, skapaten av Friluftsbyn, har en förmåga att samordna områdets faciliteter, naturen och de lokala mattraditionerna, samtidigt som besökarna erbjuds logi och omtanke.

Tapio Tuoma

15 augusti 2018 01:27

Framåt syftande ! Ligger bra i tiden ! Och för miljön !

Anneli

15 augusti 2018 05:21

Skellefteå långsiktiga satsning ger en massa jobb, gynnar miljön och kommande generationer !!!

Christina Soldan

15 augusti 2018 09:24

Heja Skellefteå! ✌️❤️

Anita Näslund

17 augusti 2018 07:07

Friluftsbyn som ligger i Höga kusten naturligtvis.

Kerstin

18 augusti 2018 12:43

Jättebra jobbat Skellefteå. Det märks en tydlig optimism bland kommuninvånarna. Känns som ett ok lyfts från axlarna som när lönen börjar ta slut när det är alldeles för mycket kvar av månaden, och det visar sig att det av nån anledning finns mer på kontot än man trodde. Framtidstro!

Skicka en kommentar

Tips: Du kan använda dessa html-taggar: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

comment-discussion home camera files-empty envelop compass map bubbles4 stats-dots trophy cool Placebrander på facebook Placebrander på Instagram Placebrander på Twitter Placebrander på Linkedin dots-three-vertical snapchat-ghost chevron-right chevron-left
Logga in