Placebrander växer: Hej Sofie!

Om du läst boken Platsmarknadsföring eller kollat in vilka gjort spaningarna till Trendrapport 2021 har du redan stött på Sofie Gunnarsson i Placebrandersammanhang. Hon har även hållt föredrag på Placebranders Day och vi är väldigt glada och stolta över att Sofie numer är en del av vårt team. 

Alla platsutvecklar bok om platsmarknadsföring

Sofie är en projektledare och platsutvecklare som har arbetat med platser på olika vis länge. Hon är född och uppvuxen i Oskarshamn där hon har sin bas och hon beskriver sig själv som en småstadsmänniska. Efter en klassisk au pair-vistelse i Kalifornien återvände hon till Småland och utbildade sig till internationell stadsvetare i Växjö.

Under praktiken i Oskarshamn fick hon arbeta mitt i smeten med regional och kommunal utveckling i mötet mellan offentligt, privat och akademiskt. Det blev starten för ett samhällsengagemang som håller i sig.

 

“Jag gillar verkligen att vara mitt i smeten, jag gillar att samordna och hålla i trådar”

 

2005 startade Sofie företag och arbetade med kommuner och utbildningsorganisationer som uppdragsgivare. En av hennes uppdragsgivare var den internationella organisationen Union of the Baltic Cities som hade ett stort fokus på energieffektiviseringar inom Östersjöområdet. Sofie reste mycket, både inom Sverige och till Estland, Lettlan, Litauen och Polen.

 

“Jag var inte bra på att rädda världen i det stora perspektivet, jag saknade att göra lokal nytta”

 

Sofie berättar att hon trivs oerhört bra i Placebranderkontexten. Hon beskriver en kontext där arbetet med platsutveckling sätter igång positiva spiraler, lyfter fram människors stolthet och ambassadörsskap. Att få känna glädjen hos människor och att skapa strategier som platserna vi arbetar med verkligen har nytta av skapar drivkraft hos Sofie. Hon berättar att arbetet med platser som Gislaved, Nässjö, Värnamo, Gnosjö och Åre gör henne glad ända in i själen.

 

“Att få känna glädjen hos människor när platsutvecklingen sätter igång positiva spiraler och känslan av att platserna vi arbetar med har nytta av strategierna vi plockar fram. Jag blir så nöjd då, ojojoj, vad jag tycker det är gött. Det gör mig glad ända in i själen.”

I sitt arbete med platsutvecklingen för Attraktiva Oskarshamn har glädjen hos människor varit en röd tråd. Att utveckla platser genererar glädje på många vis – det kan vara glädjen hos dem som leker med sina barn på en nyinvigd lekplats mitt i city, hos en arrangör som genomfört ett stort lopp eller glädjen på en musikfestival när människorna i publiken sjunger med. 

 

“Jag var med och startade en musikfestival, Latitude 57, som innan pandemin hade 9000 besökare. Det var ett projekt som fick mitt hjärta att banka extra hårt, ett projekt med många ingredienser: från idéella krafter och föreningsliv till platsutveckling.”

 

Just nu arbetar Sofie bland annat med intervjuer med kommunala representanter och näringslivsrepresentanter i mindre kommun och med research inför kommande projekt. Hon gör djupdykningar i fakta och statistik – från handelsstatistik och pendlingsstudier till medborgarundersökningar. Att börja gräva där lägger grunden till att hitta ett trovärdigt platsvarumärke, berättar hon och lägger till att det är många som fokuserar lite för mycket på den visuella identiteten snarare än budskapen bakom och identitetens helhet. Att skapa en stark identitet med stolta invånare har högre prioritet än en snygg logotyp. 

När vi pratar om favoritplatser med Sofie hamnar Gotländska Fårö i topp. Där spenderar hon somrarna med sin familj och hon blir lite nyförälskad i platsen varje gång hon åker dit. När hon besöker andra platser är det människorna hon är nyfiken på.

 

“Jag kan vara i Paris utan att se Eiffeltornet. Jag vill träffa människor och uppleva deras vardag snarare än att se triumfbågar och frihetsgudinnor.”

 

Tre tips från Sofie till dig som vill arbeta med att utveckla en plats:

 

  1. Människorna på platsen är oerhört viktiga.
    Lär känna människorna med extra stort hjärta för platsen. Du får en viktig nyckel när du hittar vad det är de älskar och vad det är som gör dem till så goda ambassadörer för platsen.
  2. Satsa på researchen som gör att du lär känna din plats på djupet.
    Ta reda på både vad andra säger om platsen och vad det är ni som arbetar med den vill säga. Ta reda på allt. Var handlar man, hur pendlar man, är man en industrikommun? 
  3. Var lite modig, våga snubbla lite!
    Kommuner ser ofta ganska lika ut och har ganska lika tillväxtstrategier – våga testa, snubbla och vara lite modig. Att våga testa nya sätt gör att ni lär er mer. 

 

Skicka en kommentar

Tips: Du kan använda dessa html-taggar: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

comment-discussion home camera files-empty envelop compass map bubbles4 stats-dots trophy cool Placebrander på facebook Placebrander på Instagram Placebrander på Twitter Placebrander på Linkedin dots-three-vertical snapchat-ghost chevron-right chevron-left
×