Placebranders Day arrangeras i Jönköping 5 september 2024
Den 5 september 2024 möts personer som jobbar med platsutveckling och platsmarknadsföring på nya Science Park Towers i Jönköping. Placebranders Day samlar runt 200 besökare från hela Sverige och har arrangerats sedan 2013. Under kvällen koras Sveriges främsta platsutvecklare/platsmarknadsförare i åtråvärda priset Placebrander of the Year.
Placebrander gick ut med förfrågan till totalt fyra städer om partnerskap, och valde slutligen Jönköping. Placebranders Day kommer att arrangeras i samarbete med Destination Jönköping som tar den lokala värdrollen.
– Vi föll för Jönköping då de förutom ett gott värdskap hade spännande tankar kring hur vi kan få in ungdomsperspektiv och hållbarhet under arrangemanget. Vi gillade också deras förslag på studiebesök i anslutning till arrangemanget. Därtill är nya Science Park Towers en spännande mötesplats som kretsar kring innovation, säger Anna Österlund från Placebrander som höll ihop utvärderingen av värddestinationer.
– Det ska bli fantastiskt roligt att välkomna platsutvecklare och platsmarknadsförare från hela landet till Jönköping. Placebrander har erfarenhet, expertis och engagemang som vi vet kommer generera kunskap och action för platsutveckling och platsmarknadsföring runtom i Sverige. Destination Jönköping jobbar fokuserat för att attrahera kunskapsintensiva möten för att vara en katalysator för samhällsutveckling, så Placebranders Day är ett klockrent möte till Jönköping.
Vi är stolta och glada över att vi får vara en del av eventets värdskap. Att få vara med och skapa förutsättningar för att belysa platsvarumärkesfrågor, samtidigt som vi får visa upp våra fina plats Jönköpings kommun, är dubbel glädje, säger Lena Stävmo som är VD på Destination Jönköping.
Att skapa attraktiva kvarter, stadsdelar, kommuner och regioner
Nytt för i år är att priset Placebrander of the Year har tävlingskategorin kvarter/stadsdelar/fastighet vid sidan om kommun/region/destination. I juryn finns Charlotta Mellander, Per Schlingmann, Ola Serneke, Thomas Sandell, Lena Allerstam, Oana Mihaescu och Sága Öderyd.
Även konferensdelen kommer att omfamna allt från att skapa attraktiva stadsdelar till att bygga attraktion kring en större region. Det gör att målgruppen för konferensen är både fastighetsägare/privata aktörer och offentlig sektor. I anslutning till konferensen kommer det erbjudas möjlighet att delta på studiebesök.
Attrahera invånare, talang, besökare och företag till sin plats
– Vill du attrahera invånare, talang, besökare eller företag till din plats så är Placebranders Day något för dig, fortsätter Anna. Det blir inspiration, trender, kunskap och möjlighet att knyta spännande kontakter.
Placebranders Day arrangerades senast på Sara kulturhus i Skellefteå. Dessförinnan har det arrangerats i Åre, Stockholm, Växjö, Norrköping och Värnamo. Det allra första Placebranders Day arrangerades i Jönköping 2013.
Biljetterna till Placebranders Day släpps i början på 2024.