Skicka in tävlingsbidrag

senast 30 september 2021

Placebrander of the Year


Priset Placebrander of the Year premierar imponerande insatser inom platsutveckling och platsmarknadsföring. Du kan tävla med insatser som i någon form syftar till att stärka en plats varumärke, öka stolthet samt generera nya invånare, besökare, evenemang, investeringar eller etableringar. Skicka in ditt tävlingsbidrag senast 30 september 2021. Vinnaren offentliggörs på Placebranders Day den 20 januari 2022.

Det är ett nationellt pris som delas ut sedan 2013. Bland de tidigare vinnarna finns såväl det privata näringslivet som offentliga aktörer representerat.

Kriterier tävlingsbidrag

Tävlingsbidraget ska på något sätt bidragit till att attrahera människor eller kapital till en plats (så som invånare, besökare, evenemang, investeringar eller etableringar)
En plats kan vara ett land, en region, en kommun, en stad, en ö, en stadsdel, en destination eller liknande
Det ska finnas en samverkan mellan flera aktörer som med gemensamma krafter vill stärka platsens attraktionskraft
– Framgångsrik platsutveckling och platsmarknadsföring är ofta av långsiktig karaktär och du får tävla med insatser som startat för många år sedan, men en betydande del av insatsen ska ha gjorts under 2019-2021
Tävlingsbidragen bedöms utifrån idé, genomförande, förmåga att förhålla sig till det som pågår i omvärlden, förmåga att sticka ut samt effekter.

För inspiration, se tidigare finalister och vinnare längst ner på sidan.

Tävlingskategorier

  1. Platsutveckling: utvecklingsinsats som stärkt en plats attraktionskraft
  2. Platsmarknadsföring: marknadsföringsinsats som stärkt en plats attraktionskraft

Om ditt tävlingsbidrag är både platsutveckling och platsmarknadsföring, anger du detta i ansökan.

Jury

Juryn utser finalister och vinnare.

Simon Anholt

Mannen som myntade begreppet ‘nation brand’ och har rådgivit statschefer och regeringschefer i över 60 länder. Professor Anholt har också grundat the Good Country Index, som mäter länders bidrag till världen utanför sina egna gränser, till mänskligheten och till planeten.

Charlotta Mellander

Professor i nationalekonomi vid Jönköping University. Hon forskar inom regional utveckling, städer och kreativitet. Hon är en del av Richard Floridas forskningsteam och är en av de mest framträdande profilerna i den nationella debatten om platsers förmåga att anpassa sig utifrån omvärldens utveckling. Charlotta har varit en del av vår jury sedan start 2013.

Lena Allerstam

Chef för global kommunikation på Svenska institutet och ansvarar för Sveriges officiella webbplats sweden.se och sociala medier på engelska, ryska och arabiska samt för strategiskt arbete med varumärket Sverige. Lena har en gedigen bakgrund inom media och journalistik från SVT och UR, har arbetat med mediestrategiska frågor samt kommersiellt med redaktionell affärsutveckling.

Martin Roos

Tidigare Kentmanagern som idag är VD för Destination Eskilstuna och ordförande i Svensk Live. På Destination Eskilstuna har Martin bland annat varit med och format arbetet med Eskilstunas utveckling och fokus på hållbarhet, ett arbete som bland annat gett internationella tidningsrubriker och 2019 belönades med priset Placebrander of the Year.

Oana Mihaescu

Forskare på Handelns forskningsinstitut med fokus på att mäta platsens attraktivitet. Även lektor vid Södertörns högskola. Tittar på regionala effekter av stora handelsetableringar och hur olika typer av utveckling påverkar platsens attraktivitet. Andra fokusområden är möjligheter för små och medelstora städer, för glesbygd samt relationen mellan stadskärnor och externhandel.

Detta tittar juryn på

Jurymedlemmarna bedömer bidragen utifrån sina egna erfarenheter och kunskapsområden. Grundläggande för samtligas bedömningar är idé, genomförande, förmåga att förhålla sig till det som pågår i omvärlden, förmåga att sticka ut samt effekter.

Skicka in tävlingsbidrag här!

Placebrander of the Year 2021

Om priset

Priset Placebrander of the Year instiftades 2013 och premierar imponerande insatser inom platsutveckling och platsmarknadsföring. 2013 vann Nyköping med sin mångåriga inflyttarkampanj. 2014 vann Umeå med sin satsning i samband med Kulturhuvudstadsåret. 2015 vann Luleå för sitt omfattande platsmarknadsföringsarbete. 2016 vann Surfbukten för sitt sätt att fylla Östersunds platsvarumärke med nytt innehåll. 2017 vann Hallifornia i Varberg för sitt sätt att utgå från platsens unika värden. 2018 vann FriluftsByn i Höga Kusten för sina insatser kring nischade festivaler. 2019 vann Eskilstuna för sitt arbete med hållbarhet och återvinning.

Priset premierar insatser som i någon form syftar till att stärka en plats varumärke och generera fler invånare, besökare, evenemang, investeringar eller etableringar. Tävlingen är öppen för alla typer av insatser som syftar till att stärka en plats attraktivitet. Bidragen bedöms utifrån idé, genomförande, förmåga att sticka ut samt effekter.

Tidigare finalister och vinnare

Vinnare 2019: Eskilstuna
Jämtland, Eskilstuna, Örebro och Höga Kusten var finalister. Läs mer om finalisterna här!
Eskilstuna stod till sist som segrare. Läs mer om vinnaren här!
Priset delades ut i oktober 2019 på Placebranders Day i Värnamo.

Vinnare 2018: FriluftsByn Höga Kusten
Sverige, Skellefteå, Göta Kanal, Värnamo och Höga Kusten var finalister. Läs mer om finalisterna här!
FriluftsByn Höga Kusten stod till sist som segrare. Läs mer om vinnaren här!
Priset delades ut i oktober 2018 på Placebranders Day i Norrköping.

Vinnare 2017: Hallifornia Varberg
Sverige, Skellefteå, Roslagen och Varberg var finalister. Läs mer om finalisterna här!
Hallifornia Varberg stod till sist som segrare. Läs mer om vinnaren här!
Priset delades ut i september 2017 på konferensen 250 möjligheter i Jönköping.

Vinnare 2016: Surfbukten Östersund
Östersund, Sörmland, Skellefteå, Sverige och Luleå var finalister. Läs mer om finalisterna här!
Surfbukten Östersund stod till sist som segrare. Läs mer om vinnaren här!
Priset delades ut den 9 november 2016 på PM & Vänner i Växjö. Läs mer här!

Vinnare 2015: Luleå
Borås, Höga Kusten, Eskilstuna, Luleå och Örebro blev nominerade Läs mer om de nominerade här!
Luleå stod till sist som segrare. Läs mer om vinnaren här!
Priset delades ut den 17 november 2015 i Stockholm i samarbete med Svenska institutet. Läs mer här!

Vinnare 2014: Umeå
Umeå, Kiruna, Motala och Falun Borlänge blev nominerade. Läs om de nominerade här!
Umeå stod till sist som segrare med kampanjen Caught by [Umeå]. Läs om vinnaren här!
Priset delades ut under oktober 2014 på Copperhill i Åre i samarbete med Åre Destination.

Vinnare 2013: Nyköping
Örebro, Luleå, Norrbotten och Nyköping blev nominerade.
Nyköping stod till sist som segrare med kampanjen ”Bo i Nyköping”. Luleå fick hederspris. Läs om vinnaren här!
Priset delades ut under maj 2013 i Jönköping

comment-discussion home camera files-empty envelop compass map bubbles4 stats-dots trophy cool Placebrander på facebook Placebrander på Instagram Placebrander på Twitter Placebrander på Linkedin dots-three-vertical snapchat-ghost chevron-right chevron-left
×