Skicka in tävlingsbidrag

senast 15 mars 2024. Tävla med stadsdelar, kvarter, destinationer, kommuner eller regioner!

Placebrander of the Year


Årets tävling har nu stängt. Tack för alla fina bidrag, nu tar juryn vid! Finalisterna offentliggörs under april 2024 och vinnaren offentliggörs på Placebranders Day den 5 september 2024.

Priset Placebrander of the Year premierar imponerande insatser inom platsutveckling och platsmarknadsföring. Du kan tävla med insatser som i någon form syftar till att stärka en plats attraktivitet, öka stolthet samt genererat invånare, besökare, evenemang, investeringar eller etableringar. I år har vi en ny kategori för kvarter och stadsdelar. 

Det är ett nationellt pris som delas ut sedan 2013. Bland de tidigare vinnarna finns såväl det privata näringslivet som offentliga och ideella aktörer representerat.

Kriterier tävlingsbidrag

Tävlingsbidraget ska på något sätt bidragit till att stärka en plats attraktivitet så att människor och organisationer vill vara en del av platsen
Det ska finnas en samverkan mellan flera aktörer som med gemensamma krafter vill stärka platsens attraktionskraft
– Framgångsrik platsutveckling och platsmarknadsföring är ofta av långsiktig karaktär och du får tävla med insatser som startat för många år sedan, men en betydande del av insatsen ska ha gjorts under 2020-talet.
Tävlingsbidragen bedöms utifrån idé, genomförande, förmåga att förhålla sig till det som pågår i omvärlden, förmåga att sticka ut samt effekter.

För inspiration, se tidigare finalister och vinnare längst ner på sidan.

Tävlingskategorier

  1. Kommun/region/destination
    kan även vara byar och landsbygdsområden
  2. Kvarter/stadsdel/fastighet

Jury

Juryn utser finalister och vinnare.

Charlotta Mellander

Professor i nationalekonomi vid Jönköping University. Forskar inom regional utveckling, städer och kreativitet. Är en del av Richard Floridas forskningsteam och är en av de mest framträdande profilerna i den nationella debatten om platsers förmåga att anpassa sig utifrån omvärldens utveckling. Charlotta har varit en del av vår jury sedan start 2013.

Lena Allerstam

Chef för global kommunikation på Svenska institutet och ansvarar för Sveriges officiella webbplats sweden.se och sociala medier på engelska, ryska och arabiska samt för strategiskt arbete med varumärket Sverige. Lena har en gedigen bakgrund inom media och journalistik från SVT och UR, har arbetat med mediestrategiska frågor samt kommersiellt med redaktionell affärsutveckling.

Per Schlingmann

Författare till böckerna Momentum och Urban Express, som på olika sätt resonerar kring trender inom platsutveckling. Snackar kvartersstaden och att borgmästarna blir vår tids premiärministrar. Utsedd till en av Sveriges superkommunikatörer och lång erfarenhet av politik och näringsliv. Driver idag kommunikationsbyrån Per Schlingmann AB.

Oana Mihaescu

Forskningschef på Handelns forskningsinstitut med fokus på att mäta platsens attraktivitet. Även lektor vid Södertörns högskola. Tittar på regionala effekter av stora handelsetableringar och hur olika typer av utveckling påverkar platsens attraktivitet. Andra fokusområden är möjligheter för små och medelstora städer, för glesbygd samt relationen mellan stadskärnor och externhandel.

Sága Öderyd

Sága Öderyd är ordförande i den nystartade, Gällivarebaserade föreningen Nätverket E-sport som ska etablera en hållbar plattform och trygg arena för e-sportare i Norrbotten. Hon har läst Boliden-profil på Lapplands Gymnasium och brinner för platsutveckling – främst för att hon tycker om utmaningen i att se nya möjligheter i olika platser oavsett storlek.

Thomas Sandell

Thomas  Sandell är arkitekt och formgivare, född i Jakobstad i Finland, uppvuxen i Skellefteå och bosatt i Stockholm. Thomas arbetar på Sandellsandberg som är en del av AFRY. I Sommar i P1 berättade bland annat om tron på en renässans för den svenska småstaden, vars värden de stora städerna försöker skapa i stadsplanering och byggande. Sandell har inrett Stockholmsbörsen och Moderna muséet.

Ola Serneke Placebrander of the YearOla Serneke

Ola Serneke är grundare av byggkoncernen Serneke och VD för Serneke Invest. Han är initiativtagare och delägare till Nordens högsta hus Karlatornet som just nu håller på att slutföras på Lindholmen i Göteborg. Ola har också bidragit till platsutveckling i staden genom att uppföra och förvalta Nordens största multisportarena på Kviberg.

Detta tittar juryn på

Jurymedlemmarna bedömer bidragen utifrån sina egna erfarenheter och kunskapsområden. Grundläggande för samtligas bedömningar är idé, genomförande, förmåga att förhålla sig till det som pågår i omvärlden, förmåga att sticka ut samt effekter.

Om priset

Priset Placebrander of the Year instiftades 2013 och premierar imponerande insatser inom platsutveckling och platsmarknadsföring. 2013 vann Nyköping med sin mångåriga inflyttarkampanj. 2014 vann Umeå med sin satsning i samband med Kulturhuvudstadsåret. 2015 vann Luleå för sitt omfattande platsmarknadsföringsarbete. 2016 vann Surfbukten för sitt sätt att fylla Östersunds platsvarumärke med nytt innehåll. 2017 vann Hallifornia i Varberg för sitt sätt att utgå från platsens unika värden. 2018 vann FriluftsByn i Höga Kusten för sina insatser kring nischade festivaler. 2019 vann Eskilstuna för sitt arbete med hållbarhet och återvinning. 2022 vann Övertorneå och Pajala med Hej hemby.

Priset premierar insatser som i någon form syftar till att stärka en plats attraktivitet och generera invånare, besökare, evenemang, investeringar eller etableringar. Tävlingen är öppen för alla typer av insatser som syftar till att stärka en plats attraktivitet – platsutveckling eller platsmarknadsföring, eller både och. Bidragen bedöms utifrån idé, genomförande, förmåga att förhålla sig till det som pågår i omvärlden, förmåga att sticka ut samt effekter.

Tidigare finalister och vinnare

Vinnare 2022: Övertorneå och Pajala
Upptäck Jämtland, Hej hemby, MAT2021, Nyfiken på grannen och Söderhamns 100 sommartips var finalister. Läs mer om finalisterna här!
Hej hemby stod till sist som segrare. Läs mer om vinnaren här!
Priset delades ut i maj 2022 på Placebranders Day i Skellefteå.

Vinnare 2019: Eskilstuna
Jämtland, Eskilstuna, Örebro och Höga Kusten var finalister. Läs mer om finalisterna här!
Eskilstuna stod till sist som segrare. Läs mer om vinnaren här!
Priset delades ut i oktober 2019 på Placebranders Day i Värnamo.

Vinnare 2018: FriluftsByn Höga Kusten
Sverige, Skellefteå, Göta Kanal, Värnamo och Höga Kusten var finalister. Läs mer om finalisterna här!
FriluftsByn Höga Kusten stod till sist som segrare. Läs mer om vinnaren här!
Priset delades ut i oktober 2018 på Placebranders Day i Norrköping.

Vinnare 2017: Hallifornia Varberg
Sverige, Skellefteå, Roslagen och Varberg var finalister. Läs mer om finalisterna här!
Hallifornia Varberg stod till sist som segrare. Läs mer om vinnaren här!
Priset delades ut i september 2017 på konferensen 250 möjligheter i Jönköping.

Vinnare 2016: Surfbukten Östersund
Östersund, Sörmland, Skellefteå, Sverige och Luleå var finalister. Läs mer om finalisterna här!
Surfbukten Östersund stod till sist som segrare. Läs mer om vinnaren här!
Priset delades ut den 9 november 2016 på PM & Vänner i Växjö. Läs mer här!

Vinnare 2015: Luleå
Borås, Höga Kusten, Eskilstuna, Luleå och Örebro blev nominerade Läs mer om de nominerade här!
Luleå stod till sist som segrare. Läs mer om vinnaren här!
Priset delades ut den 17 november 2015 i Stockholm i samarbete med Svenska institutet. Läs mer här!

Vinnare 2014: Umeå
Umeå, Kiruna, Motala och Falun Borlänge blev nominerade. Läs om de nominerade här!
Umeå stod till sist som segrare med kampanjen Caught by [Umeå]. Läs om vinnaren här!
Priset delades ut under oktober 2014 på Copperhill i Åre i samarbete med Åre Destination.

Vinnare 2013: Nyköping
Örebro, Luleå, Norrbotten och Nyköping blev nominerade.
Nyköping stod till sist som segrare med kampanjen ”Bo i Nyköping”. Luleå fick hederspris. Läs om vinnaren här!
Priset delades ut under maj 2013 i Jönköping

comment-discussion home camera files-empty envelop compass map bubbles4 stats-dots trophy cool Placebrander på facebook Placebrander på Instagram Placebrander på Twitter Placebrander på Linkedin dots-three-vertical snapchat-ghost chevron-right chevron-left
Logga in