Det är dags att skapa revolution i turistkatalogssverige
Sitter du och planerar nästa års turistguide? Funderar du på hur ni kan förnya er? Funderar du på samspelet mellan tryck och webb? Sugen på att tänka nytt men vet inte hur? Slits mellan kreativt skapande och rättvisa gentemot destinationens aktörer? Vi är många som känner igen oss i tankarna. Ändå ser många av landets turistkataloger snarlika ut år efter år. Det är dags att förnya turistkatalogssverige!
Studie efter studie visar att såväl inspirationsinhämtande som bokningar i allt högre grad sker digital, via webben. Rent krasst är det så att det är där majoriteten av vårt kommunikativa fokus bör ligga. Dock finns kärleken till trycka färger, bilder och ord på papper kvar bland många av oss. Det är naturligtvis något vi ska använda på ett smart sätt.
Använd expertkreatörer
Lova en sak. Den dagen ni satsar pengar på dyra trycksaker – gör dem snygga, inspirerande och fantastiska! Snåla inte genom att göra det inhouse. Anlita experter. Ordkonstnärer som trollar med fantastiska formuleringar. Fotografer som får din plats att framstå som oemotståndlig. Art directors som sätter samman färg och form på ett sätt så att varenda kotte vill låta er trycksak ligga framme på vardagsrumsbordet. Först då är en trycksak välinvesterade pengar för din plats!
Låt några stjärnor få lysa klarare
Det krävs en portion mod! Särskilt om det handlar om er destinations officiella guide där rättvisans lag fått gälla under decennier. ”Alla ska synas lika mycket”. Ha modet att våga driva igenom en trycksak som lyfter det som är rätt ur ett målgruppsperspektiv. Se till att din destination jobbar enligt devisen att låta några stjärnor få lysa lite klarare för att det på sikt genererar en starkare destination totalt sett, vilket gynnar samtliga aktörer.
Louis Vuitton Travel Guides
Låt oss gemensamt revolutionera turistkatalogssverige! Låt oss göra det genom att inhämta lite inspiration från något så glamouröst som Louis Vuitton Travel Guides. Vårt lands kommuner och destinationsbolag kan behöva en dos glamour.
Relaterat material
Roadtrippers.com – galet snygg turistguide
Småland låter invånarna sprida turisttips
KLM Dreamcatcher – smart reseplanerare
Fredric
7 oktober 2013 12:40
Vi började samverka redaktionellt för att se till att våra magasin parallellt med tryckt upplaga också publicerades som SEO-anpassat content i mitt tidigare jobb 2010, något som bör vara en grundstapel för att öka samverkan mellan print & webb. Här finns en stor outnyttjad potential, inte minst för destinationsbolag. Delar gärna med mig av 5 tips-lista för hur man kan göra det mesta av sin tryckta information på webben.
Helena
7 oktober 2013 12:53
Superspännande med smarta exempel på samspel mellan webb och print!
Skicka en kommentar