HEIM: Locals first när Färöarna lanserar ny strategi för besöksnäring
Att turismen blivit viktig för Färöarna är utan tvekan ett faktum. Otillgängligheten har blivit en huvudattraktion för besökare och turismen har ökat stadigt och blivit en signifikant del av landets ekonomi.
Från unbrand till att sätta invånarna först
2013 lanserades varumärket Färöarna som ett ”un-brand” där man lyfte fram platsen med ord som unchanged och unharmed. Sedan dess har besöksnäringen utvecklats, ökat och påverkat invånarna på olika vis – och det har blivit dags för Färöarna att lansera en ny strategi. Och nu är det är locals first som gäller.
En del av invånarna på Färöarna upplever att turismen har vuxit sig för stor och liksom förvandlats till något du antingen är för eller emot.
Samtidigt är den positiva effekten från besöksnäringen på Färöarna är tydlig. Visit Färöarna berättar i inledningen till sin nya strategi att turismen bidragit till nya kulturupplevelser, ett ökat antal restauranger och möjligheten att livnära sig på det lokala. Invånarna är inte längre särskilt hemmablinda när det gäller vilka naturresurser de lever mitt i och nationen har fått en boost i självförtroende.
För eller emot besöksnäring?
Men att invånarna började dela upp sig läger var något som kändes viktigt att agera på. För eller emot turismnäring behövde vändas till ett annat perspektiv och hösten 2022 började man föra samtal med invånarna. Vilken sorts besöksnäring ska vi ha och hur ska den bidra till samhället?
Hur turismen påverkar ölivet har tidigare varit högaktuellt på Färöarna. 2019 stängdes Färöarna för turister en hel helg – besökare utfrån välkomnade enbart om de kunde tänka sig att bidra med naturvårdande volontärinsatser.