The Faroe Islands is more than a destination – it is home

Färöarna vänder upp och ned på besöksnäringsstrategin och arbetar med locals first

HEIM: Locals first när Färöarna lanserar ny strategi för besöksnäring

Att turismen blivit viktig för Färöarna är utan tvekan ett faktum. Otillgängligheten har blivit en huvudattraktion för besökare och turismen har ökat stadigt och blivit en signifikant del av landets ekonomi.

Från unbrand till att sätta invånarna först

2013 lanserades varumärket Färöarna som ett ”un-brand”  där man lyfte fram platsen med ord som unchanged och unharmed. Sedan dess har  besöksnäringen utvecklats, ökat och påverkat invånarna på olika vis – och det har blivit dags för Färöarna att lansera en ny strategi. Och nu är det är locals first som gäller.

En del av invånarna på Färöarna upplever att turismen har vuxit sig för stor och liksom förvandlats till något du antingen är för eller emot.

Samtidigt är den positiva effekten från besöksnäringen på Färöarna är tydlig. Visit Färöarna berättar i inledningen till sin nya strategi att turismen bidragit till nya kulturupplevelser, ett ökat antal restauranger och möjligheten att livnära sig på det lokala. Invånarna är inte längre särskilt hemmablinda när det gäller vilka naturresurser de lever mitt i och nationen har fått en boost i självförtroende.

För eller emot besöksnäring?

Men att invånarna började dela upp sig läger var något som kändes viktigt att agera på. För eller emot turismnäring behövde vändas till ett annat perspektiv och hösten 2022 började man föra samtal med invånarna. Vilken sorts besöksnäring ska vi ha och hur ska den bidra till samhället?

Hur turismen påverkar ölivet har tidigare varit högaktuellt på Färöarna. 2019 stängdes Färöarna för turister en hel helg – besökare utfrån välkomnade enbart om de kunde tänka sig att bidra med naturvårdande volontärinsatser.

Arbetet inleddes med samtal med invånare såväl som besökare och färöborna fick en särskild mejl att höra av sig till med synpunkter, tankar och åsikter. Resultatet blev åtta värdegrundspunkter som kunde sammanfattas i ett enda mening, som alldeles fritt översatt blir: Färöarna är mer än en destination – det är hemma.

The Faroe Islands is more than a destination – it is home

När Visit Faroe Islands nu lanserar sin nya strategi för hur de ska arbeta med besöksnäring framåt är den ett flaggskeppsexempel på besöksnäringsarbete på temat locals first.

Heim Färöarna

Substantivet för hem, heima, ska användas som ett övergripande tema när aktiviteter, projekt och interaktioner planeras. Den nya strategin sträcker sig till 2030 och arbetet med att implementera den är i full gång.

Visit Färoe Islands Strategy

Under 2024 lanseras nätverket “Vælkomin heim” där näringslivsrepresentanter ska arbeta med kravspecifikationerna för en mer hållbar och heima besöksnäring. Under 2026 planeras en lansering av ett nationellt certifieringssystem baserat på hemma-konceptet – tanken är att stötta besökare att på alla plan kunna göra hållbara val.

Wonderful Copenhagen var tidiga med locals first

Locals first är egentligen inget nytt – det har varit ett etablerat arbetssätt i flera år. Vintern 2017 kunde vi spana på Danmark och Wonderful Copenhagen som var tidiga när det gäller att arbeta med locals first. Andra länder som sätter invånarna först är Costa Rica och Panama. Och, den som lyssnar runt i svensk besöksnäring snappar dessutom upp att det är många fåglar som viskar om att arbeta bort negativa effekter med överturism genom att sätta invånarna i första rummet.

Lästips:

Läs mer om Färöarnas strategiarbete här.
Läs och ladda ned Färöarnas nya strategi här.
Spaning: Färöarna stängar för turister en helg
Spaning: Moa Björnsson om innovativ gästfrihet på Färöarna
Spaning: Helena Nordström om taxichaufförer som agerar guider och ambassadörer

Skicka en kommentar

Tips: Du kan använda dessa html-taggar: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

comment-discussion home camera files-empty envelop compass map bubbles4 stats-dots trophy cool Placebrander på facebook Placebrander på Instagram Placebrander på Twitter Placebrander på Linkedin dots-three-vertical snapchat-ghost chevron-right chevron-left
Logga in