Helsingfors är på talangjakt

Lanserar en helt ny digital tjänst - eller?

Helsingfors är på jakt efter tekniktalang

I jakten på tekniktalang sticker Helsingfors ut med en smakfullt gjord kampanj. Man vänder sig till tekniktalanger som besöker Helsingfors i samband med Slush, en fyradagars festival som årligen drar 25,000 besökare. Syftet med kampanjen är att inspirera dem till att stanna och ta ett jobb i just Helsingfors.

I kampanjen säger man sig ha utvecklat en helt ny tjänst, City as a Service, där du får tillgång till ett helt batteri av unika upplevelser. Gratisversionen innehåller saker som bastubad, hänga med det lyckligaste folket i världen, schyssta nattklubbar, work-life-balance, 300 öar, kristallklart vatten och mycket mer. Betalversionen består av en demotrip just när Slush går av stapeln.

Givetvis är kampanjen byggd på ett skämt vad gäller flirten med en digital lösning med gratis- och betalversion. Men det är ett försök att få fram platsens unika tillgångar på ett sätt som attraherar målgruppen. Och dessutom är möjligheten att ansöka om en demotripp på riktigt.

10 ledande teknikföretag står bakom

10 ledande teknikföretag i Helsingfors står bakom kampanjen tillsammans med staden. Och varje platsmarknadsförare fäller en lyckotår över att se den här typen av initiativ när flera organisationer går samman för att bygga platsvarumärket på ett bra sätt gemensamt. Tillsammans blir vi starka och smarta!

Talang söker en attraktiv livsstil

Det här är ett bra exempel på en plats som förstått att en tekniktalang inte enbart väljer en spännande arbetsgivare, utan är ute efter en hel livsstil. Studier visar nämligen att det är följande faktorer som är de viktigaste när du vill attrahera internationell talang:

  • Attraktiv livsstil
  • Varierat näringsliv
  • Personligt bemötande

Eller som professor Charlotta Mellander beskriver det:

”Förr flyttade vi dit jobben fanns. Idag ser vi att folk drar folk och där människorna finns tillsammans med en attraktiv livsmiljö, där uppstår jobben”

En kampanj löser inte rekryteringsbehovet, men är en viktig ingrediens i ett större utvecklings-och marknadsföringsarbete. Låt dig inspireras av Helsingfors i ditt arbete att attrahera talanger!

Relaterad läsning

Talangrapport East Sweden

Vi saknar dig – prisbelönt kampanj från Jönköping

Åre raggar nya invånare i skidbacken

Jämtland Calling – Östersund söker talanger

Rädda en stockholmare – Örebro rekryterar med slagkraftig humor

Närhetsliv ska attrahera fler invånare till Boden

Skicka en kommentar

Tips: Du kan använda dessa html-taggar: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

comment-discussion home camera files-empty envelop compass map bubbles4 stats-dots trophy cool Placebrander på facebook Placebrander på Instagram Placebrander på Twitter Placebrander på Linkedin dots-three-vertical snapchat-ghost chevron-right chevron-left
×