Placebranders Day

5-6 september 2024 i Jönköping

Placebranders Day 2024


Den 5-6 september 2024 samlar vi platsutvecklare och platsmarknadsförare i Jönköping. Lyssna till kunniga talare, lär känna andra platsutvecklare, var med när Sveriges främsta platsmarknadsförare koras och upplev en plats som bubblar av utveckling. Vi vill ge dig de bästa verktygen, tipsen och den senaste kunskapen inom det här fältet. Placebranders Day arrangeras i samarbete med Destination Jönköping. Evenemanget arrangeras på nya spektakulära Science Park Towers.

Torsdag 5 september

11.00-11.30 Registrering
11.30-12.30 Välkomstlunch på Werket
13.00-17.00 Föredrag och samtal

År 2049 – Nicklas Hermansson

Hur ser världen ut om 25 år? Det är det såklart ingen som vet säkert, men Nicklas Hermansson för oss igenom tänkbara framtidsscenarier i ett föredrag som kittlar dina framtidssinnen. Nicklas är chefredaktör på NomoFomo som är framtidens mediehus. Varje vecka synar han 2500 nyheter och analyserar det bästa innehållet. Nicklas kommer att upplysa och underhålla genom att förklara nyheter, uppfinningar, människor och trender som formar framtiden. Du blir smartare och gladare. No more fear of missing out.

Att föreställa sig framtiden – Fredrika Yngwe

Planethon utrustar ledare och organisationer med rätt kapacitet och verktyg för att utvecklas långsiktigt inom planetens gränser. Mot vetenskaplig grund arbetar de med scenarioplanering där de också tar hjälp av AI och storytelling. Inspireras av framtidsstrateg Fredrika Yngwe i ditt arbete med att utveckla din plats på jorden – mot en mer planetpositiv framtid.

Allt är möjligt – Jonas Hagström

Till Placebranders Day kommer Jonas för att inspirera dig kring socialt entreprenörskap och landsbygdsutveckling, men också ge dig som platsutvecklare energi och inspiration till att våga tänka stort och nytt. Jonas är uppvuxen i en fjällby med 12 invånare. Pappan som var entreprenör hade alltid något nytt på gång och lärde Jonas att allt går om man vill. Kören The Rockin Pots som han var med och startade på flyktingförläggningen Grytan utanför Östersund är ett ypperligt exempel på det. Att inte vara rädd och att våga misslyckas är en inställning som har präglat Jonas hela livet. Det har lett honom in i företagsvärlden och socialt entreprenörskap. Förbered dig på att beröras och inspireras!

Genom stad, skog och slätt – skapa platser för människor – Josef Conning

Josef Conning är urbanist och platsstrateg med erfarenhet av att utveckla attraktiva fastigheter, kvarter och stadsdelar. I sitt föredrag visar han på en röd tråd som går genom stora städer, täta förorter och olika landsbygder, och pekar på vikten av att förstå likheterna i deras respektive utmaningar. Han resonerar kring centrala principer som kan tillämpas för att skapa attraktiva platser – oavsett om de finns i en urban eller lantlig miljö.

Platsvarumärket Vännäs – med barnen i förarsätet – Emelie Höglander

Hur skulle en plats se ut om morgondagens invånare fick bestämma? I Vännäs är barnens perspektiv alltid närvarande, så när det var dags att dra igång en platsvarumärkesprocess var det självklart att låta dem vara med och forma sin framtida plats. Emelie Höglander, näringslivsutvecklare på Vännäs kommun, delar med sig av inspirerande exempel på hur barns kreativitet och unika synsätt kan leda till mer inkluderande, lekfulla och hållbara stadsrum.

Värderingsdriven platsutveckling – Linn Lichtermann

Ebbepark vilar på många människors drömmar om den framtida staden. 340 personer involverades i processen med att ta fram en vision för det nya området. I arbetet utkristalliserades några gemensamma nämnare som lade grunden till platsens värdeord. Det handlade om att våga vara modig och tänka nytt. Att agera med omtanke om människan och planeten. Att tänka smart och dela på resurser, och nyttja de resurser som redan finns. Dare, Care och Share. På Placebranders Day berättar Linn Lichtermann, community manager i Ebbepark, om hur det är att låta värdeorden vägleda i dagliga beslut och ge riktning åt det fortsatta arbetet med att utveckla en modig, smart och omtänksam del av staden.

19.00-sent Middag, prisutdelning och härlig stämning

Fredag 6 september

09.00-11.00 Valbara platslabb
Här är det dags att omsätta torsdagens kunskap till praktik. När det närmar sig kommer du att få önska vilket platslabb du vill delta i.

Platslabb 1: Att skapa magnetiska mötesplatser

Labbledare: Helena Nordström, Placebrander
Labbinspiration: Bengt Mattias Carlsson, Hamnpiren Jönköping

Hamnpiren och kajstråket i hjärtat av Jönköping står inför en kraftig omvandling. Området ska spegla strandliv, stadsliv och friluftslivet på Vättern. Det ska också bli en identitetsskapande plats för hela Jönköping. Det vinnande förslaget Vattenstaden i arkitekttävlingen innefattar en utvidgad småbåtshamn, badbryggor, bastu, konst, föreningslokaler, möjligheter till event, lek och kunskap om Vättern. Till grund för utvecklingen låg en medborgardialog där invånarna visade en längtan efter delaktighet, umgänge, aktiviteter och plats för olika åldersgrupper och upplevelser. Jönköpings stadsarkitekt Bengt Mattias Carlsson inleder vårt platslabb med att berätta om de spännande planerna kring Hamnpiren.

Därefter startar vårt labb. Som deltagare i det här platslabbet utforskar vi gemensamt den attraktiva mötesplatsen. Vi borrar i vad som skapar det magnetiska som gör att människor vill vara en del av en plats. Vi dissikerar framgångsrika exempel. Vi plockar ut de främsta insikterna från Jönköpings arbete med Hamnpiren. Utifrån detta hugger vi tag i verkliga case hämtade från några deltagares platser. Tillsammans arbetar vi fram kittlande scenarier och planer för dessa case/mötesplatser. Vårt mål är att du går från sessionen med nya tankar kring hur du kan driva arbetet hemma på din plats med att skapa magnetiska mötesplatser som människor vill vara en del av.

Platslabb 2: Kultur som kraft i platsutvecklingen

Labbledare: Sofia Mård Ek och Sofie Gunnarsson, Placebrander
Labbinspiration: Johanna Linder, Österängens konsthall

Österängens Konsthall i Jönköping är en plats för svensk och internationell samtidskonst och ett community center. Verksamheten bygger på öppenhet, samarbete och mångfald, med fokus på ung, urban konst och kultur. Konsthallen utmanar gränser, normer och traditioner, och samarbetar med olika konstnärer, föreningar, företag och organisationer för att främja lokal kreativitet. Här får barn och ungdomar möjligheten att utforska sin egen kreativitet med hjälp av konstpedagoger i konsthallens egen verkstad.

Johanna Linder är verksamhetschef på Österängens Konsthall och introducerar oss till hur konst och kultur kan användas bränsle för att skapa mer attraktiva platser.

Vi startar vårt platslabb med en djupdykning i konsten och kulturens förenande värld och efter Johannas intressanta introduktion är det dags för workshop. Här delar vi med oss av egna exempel där kulturen fått agera katalysator för platsens utveckling och tillsammans skapar vi en inspirerande bruttolista på idéer att ta med sig hem. Både vad det gäller att hitta nya ytor för samarbeten som förslag på konkreta idéer och evenemang.

Syftet är att du ska få inspiration, idéer och mod att våga använda kulturen på din plats som kraft till platsens utvecklingsarbete.

Platslabb 3: Gemensamma varumärken och mikrodestinationer

Labbledare: Anna Österlund, Placebrander
Labbinspiration: Matilda Rudenstam, Äppledalen

Det kallas för Sverige Toscana, strax utanför Jönköping reser sig landskapet och bildar en böljande dal med goda förutsättningar för odlingar, upplevelser, verksamheter och liv. I området kring Äppledalen har det odlats frukt och bär sedan 1930-talet och idag är platsen myllrande och ständigt under utveckling. Här genomförs flera över året spännande evenemang med tydlig koppling till platsen värden och erbjudande.  Äppledalen formades i samverkan av ett flertal aktörer som såg möjligheterna med samverkan och en samvaro där medverkande bidrar efter förmåga. En av eldsjälarna i Äppledalen – Matilda Rudenstam berättar om hur det började, hur det utvecklas och hur de ser på framtiden.

Efter Matildas berättelse startar vi vårt labb och utgår från framgångsfaktorerna från Äppledalen. Därtill adderar vi ett antal olika mikro- och nanodestinationer från när och fjärran som inspiration för vår diskussion och dialog. Tillsammans utforskar vi spännande utvecklingspotential kring mikro- och nanodestinationer med frågeställningar som vilka har vi idag, vilka skulle vi kunna utveckla i enlighet med vår plats värden, vilka skulle kunna vara med, hur kan en organisering se ut och mycket mer. Målet med vårt platslabb är ni ska åka hem med en inspirerande känsla av hur ni kan arbeta med att främja, skapa och utveckla mikro- och nanodestinationer på era platser.

Boka biljett

    Här får du omsätta torsdagens kunskap i praktiken – kopplat till din plats.

 

Bra att veta och villkor

Sista dag att boka biljett är den 26 augusti. Vi erbjuder rabattkod på närliggande Quality Hotel Match, Clarion Collection Hotel Victoria och Elite Stora Hotellet Jönköping. Skickas vid bokning till dig. Om du vill boka biljett utan middag så drar vi 800 kr på biljettpriset, i så fall hör du av dig till emma@placebrander.se. Middagen är en (härlig) trerättersmiddag (som du inte vill missa) där alkoholfri dryck ingår i priset, ev alkohol köper du själv i baren. Samtliga priser är angivna exklusive moms. Faktureras i förskott. Du kan lämna över biljetten till någon annan eller avboka mot uppvisande av sjukdomsintyg. Vi erbjuder bättre priser för dig som är student eller om ni är fyra eller fler från samma organisation som bokar, kontakta isåfall Emma. Har du någon fråga, kontaktar du Emma Bernholtz, emma@placebrander.se, 070-263 78 16‬.

Nedan bilder från förra Placebranders Day i Skellefteå.

comment-discussion home camera files-empty envelop compass map bubbles4 stats-dots trophy cool Placebrander på facebook Placebrander på Instagram Placebrander på Twitter Placebrander på Linkedin dots-three-vertical snapchat-ghost chevron-right chevron-left
Logga in