Inspirerande föredrag

Inom platsutveckling och platsmarknadsföring.

Föredrag

Placebrander erbjuder föredrag och trendspaningar inom platsutveckling, platsmarknadsföring, platsvarumärke och destinationsutveckling. Intresserad av att boka? Kontakta anna@placebrander.se, ‭076-238 44 40‬.

Exempel på föredrag

Vi skräddarsyr alltid föredraget utifrån dina behov, men nedan ser du exempel på teman för ett föredrag. Ett föredrag är normalt sett 30-60 minuter långt. Självklart går det bra att addera en workshop. Vi är vana vid att hålla föredrag både digitalt och på plats.

Trendspaning 2024

Ett frossande i de hetaste trenderna just nu kopplat till platsutveckling. Från makrotrender ner till mikrotrender och förklarande exempel som gör det enkelt för dina åhörare att översätta det till sin vardag. Trendspaning är en del av vår vardag och vi ger årligen ut en trendrapport. Vi har stor vana vid att leverera trendspaningar som inspirerar. Du väljer om vi ska fokusera på besöksnäring eller utmaningen att attrahera invånare och investeringar till en plats. Kvarter, stadsdelar, byar, kommuner eller regioner. Eller om vi ska fånga in samtliga perspektiv.

Du kan ladda ner våra trendrapporter här

Konsten att skapa attraktion kring en plats

Allt fler platser, städer och regioner satsar allt mer på att utveckla och marknadsföra sig för att generera fler talanger, besökare och investeringar – och en del gör det riktigt bra. Lär dig mer om konsten att skapa attraktion kring en plats och inspireras av goda exempel från världens hörn. Du får ta del av de senaste trenderna, framgångsfaktorer och inspiration.

Platsutveckling

Vad är platsutveckling och hur hänger allt ihop? På Placebrander brukar vi prata om den holistiska platsutvecklingen där förmågan att vara attraktiv för invånare, besökare och företag hänger ihop. Men hur tar du dig an utmaningen att jobba framgångsrikt med platsutveckling? Vilka ska du alliera dig med och vad ska du göra? Inspireras av andra platser och få koll på hur allt hänger ihop.

Vad är platsmarknadsföring och platsvarumärke?

En grundläggande genomgång kring vad platsmarknadsföring är. Hur skiljer det sig från annan marknadsföring? Vilka är framgångsfaktorerna? Hur kan samverkan mellan offentliga, privata och ideella krafter se ut? Vi ger dig teorierna men också inspirerande exempel som tydliggör hur just ni kan jobba med platsmarknadsföring i framtiden. Om ni vill kan vi också gå igenom framgångsfaktorer för att lyckas mäta effekterna av sin platsmarknadsföring.

Attrahera talang till din plats

För att attrahera talanger till sin plats krävs att såväl arbetsgivare som platsen är attraktiv och medvetet arbetar med att skapa en relation med talangerna. Inspireras av konkreta exempel på talangmarknadsföring och få insikter som stärker såväl era arbetsgivare som er destination som helhet.

Trender i besöksnäring

Vårt resande påverkas starkt av trender runtomkring oss och olika trender skapar olika reseanledningar och beteenden. I föredraget går vi igenom vilka trender som lyser starka just nu och hur kan de komma att påverka just er.

Att skapa attraktion kring en stadsdel

Allt fler fastighetsägare går samman för att profilera och marknadsföra platsen eller stadsdelen med syfte att attrahera boende och etableringar – och en del gör det riktigt bra. Lär dig mer om konsten att marknadsföra en plats och inspireras av goda exempel från världens hörn. Vi ger dig trenderna, framgångsfaktorerna och inspirationen som är värdefullt när du ska skapa attraktion kring en plats. Platsmarknadsföring skiljer sig en del från att marknadsföra en produkt eller tjänst.

Föredragshållare

Helena Nordström, föreläsare

Helena NordströmHelena Nordström är en av Sveriges främsta platsmarknadsföringsexperter. Redan 2004 åkte hon till New York för att studera bilden av Sverige. Hon har jobbat som marknadschef på Destination Jönköping och grundat Placebrander. Helena är TEDx-talaren och författaren som har jobbat med ett 50-tal platser – på lokal, regional och nationell nivå.

Helena har lett omfattande platsvarumärkesprocesser och jobbat mycket med koncept- och idéutveckling för platser. Hon har stor vana vid insatser för att attrahera invånare, talanger, entreprenörer, investeringar och besökare till en plats. Hon är en flitigt anlitad talare och van trendspanare.

Helenas spets är platsmarknadsföring och varumärkesbyggande, och hon har bland annat talat på TEDx Östersund. Hon och Placebrander har gett ut första svenska handboken om platsmarknadsföring.

Helena finns med som expert inom platsmarknadsföring hos Kvinnliga talare, Talarforum, TalarPoolen och Athenas.

Anna Österlund, föreläsare

Anna Österlund har en bakgrund som egen företagare med fokus på besöksnäringsfrågor, events och projektledning. På Placebrander har hon förutom uppdrag inom besöksnäringen, jobbat med uppdrag inom talang- och entreprenörsattraktion.

Anna har gjort platsutvecklingsuppdrag för bland annat Åre kommun, Sollefteå kommun och Habo kommun. Hon har lett utbildningsprogram för besöksnäringen, projektlett East Sweden Innovation Week, hållit värdskapsutbildningar, föredrag för fastighetsbranschen, föredrag inom investerarattraktion bland mycket annat.

Anna är en mycket uppskattad och inspirerande talare och workshopledare, som är bra på att ge konkreta exempel som är lätta att ta till sig. Anna har bland annat gjort trendspaning på Visitas destinationsdagar, varit med i paneldebatt om hur platser attraherar talanger, investeringar och nytänkande under Almedalsveckan samt trendspanat på Visitas nationella konferens.

Anna finns med som talare hos TalarPoolen
Lyssna på Anna hos Sveriges Radio där hon talar om vikten av marknadsföring

Sofie Gunnarsson, moderator/föreläsare

Platsutvecklare i projekt och destinationsbolag i mer än tolv år. Ansvarig för Purple Flag-process, stadskärneutveckling och fastighetsägarnätverk. Sofie är flitigt anlitad som moderator, inspiratör och projektledare inom besöksnäring och platsutveckling.

En av hennes främsta egenskaper är att både röra sig i de strategiska förutsättningarna och samtidigt se hur det kan fungera i praktiken. Är utbildad internationell statsvetare. Har även varit med och tagit fram samt utbildat i framtidskoncept för unga entreprenörer och studenter. Styrelseledamot i kommunalt flygplatsbolag och delägare i eventbolag. Baserad i Oskarshamn.

Boka föredrag

Kontakta oss på info@placebrander.se, 076-238 44 40

comment-discussion home camera files-empty envelop compass map bubbles4 stats-dots trophy cool Placebrander på facebook Placebrander på Instagram Placebrander på Twitter Placebrander på Linkedin dots-three-vertical snapchat-ghost chevron-right chevron-left