Experter på platsmarknadsföring och platsutveckling

destinationsutveckling, besöksnäring, talangattraktion, trendspaning, platsattraktion, stadskärnor, landsbygdsutveckling

Föredrag

Placebrander erbjuder föredrag och trendspaningar inom platsmarknadsföring, platsutveckling, besöksnäring och destinationsutveckling. Intresserad av att boka? Kontakta info@placebrander.se, 0702-776700

Exempel på föredrag

Vi skräddarsyr alltid föredraget utifrån dina behov, men nedan ser du exempel på teman för ett föredrag. Ett föredrag är normalt sett 30-60 minuter långt. Självklart går det bra att addera en workshop. Vi är vana vid att hålla föredrag både digitala och på plats.

Trendspaning 2021

Ett frossande i de hetaste trenderna just nu kopplat till platsutveckling, platsmarknadsföring och besöksnäring. Från makrotrender ner till mikrotrender och förklarande exempel som gör det enkelt för dina åhörare att översätta det till sin vardag. Vi är sedan 2013 medlemmar i internationella Trendwatching och trendspaning är en del av vår vardag på Placebrander. Vi har stor vana vid att leverera trendspaningar som inspirerar! Du väljer om vi ska fokusera på besöksnäring eller utmaningen att attrahera invånare och investeringar till en plats. Eller om vi ska fånga in samtliga perspektiv.

Du kan också ladda ner våra trendrapporter här

Konsten att marknadsföra en plats

Allt fler platser, städer och regioner satsar allt mer på att utveckla och marknadsföra sig för att generera fler talanger, besökare och investeringar – och en del gör det riktigt bra. Lär dig mer om konsten att skapa attraktion kring en plats och inspireras av goda exempel från världens hörn. Du får ta del av de senaste trenderna, framgångsfaktorer och inspiration.

Vad är platsmarknadsföring?

En grundläggande genomgång kring vad platsmarknadsföring är. Hur skiljer det sig från annan marknadsföring? Vilka är framgångsfaktorerna? Hur kan samverkan mellan offentliga, privata och ideella krafter se ut? Vi ger dig teorierna men också inspirerande exempel som tydliggör hur just ni kan jobba med platsmarknadsföring i framtiden. Om ni vill kan vi också gå igenom framgångsfaktorer för att lyckas mäta effekterna av sin platsmarknadsföring.

Attrahera talang till din plats

För att attrahera talanger till sin plats krävs att såväl arbetsgivare som platsen är attraktiv och medvetet arbetar med att skapa en relation med talangerna. Inspireras av konkreta exempel på talangmarknadsföring och få insikter som stärker såväl era arbetsgivare som er destination som helhet.

Besöksnäringen – vår nya basnäring

Besöksnäringen handlar idag om något långt bredare än turistbyråns broschyrer. Här ges en introduktion till begreppet besöksnäring och varför den näringsgrenen växer sig allt starkare i världen och Sverige. Hur arbetar ni med att främja besöksnäringen och hur gör andra? Vi tittar på exempel på olika arbetssätt, inspireras och översätter det till konkreta tips för er.

Trender i turism

Vårt resande påverkas starkt av trender runtomkring oss och olika trender skapar olika reseanledningar och beteenden. I föredraget går vi igenom vilka trender som lyser starka just nu och hur kan de komma att påverka just er.

Att skapa attraktion kring en stadsdel

Allt fler fastighetsägare går samman för att profilera och marknadsföra platsen eller stadsdelen med syfte att attrahera boende och etableringar – och en del gör det riktigt bra. Lär dig mer om konsten att marknadsföra en plats och inspireras av goda exempel från världens hörn. Vi ger dig trenderna, framgångsfaktorerna och inspirationen som är värdefullt när du ska skapa attraktion kring en plats. Platsmarknadsföring skiljer sig en del från att marknadsföra en produkt eller tjänst.

Föredragshållare

Helena Nordström

Helena Nordström är en av Sveriges främsta platsmarknadsföringsexperter. Redan 2004 åkte hon till New York för att studera bilden av Sverige. Hon har jobbat som marknadschef på Destination Jönköping och grundat Placebrander som årligen utser Sveriges främsta platsmarknadsförare. Helena är TEDx-talaren och författaren som har jobbat med ett 40-tal platser – på lokal, regional och nationell nivå.

Helena har lett omfattande platsvarumärkesprocesser och jobbat mycket med koncept- och idéutveckling för platser. Hon har stor vana vid insatser för att attrahera invånare, talanger, entreprenörer, investeringar och besökare till en plats. Hon är en flitigt anlitad talare och van trendspanare.

Helena har tidigare arbetat som marknadschef på Destination Jönköping med uppdraget att stärka varumärket Jönköping. Där har hon varit med och drivit ett ambassadörsnätverk, arrangerat Handbolls-VM i Jönköping, fört ut Jönköping som plats digitalt, samarbetat med Dreamhack, lanserat fritt wifi i hela city samt utvecklat en rad prisbelönade och uppmärksammade kampanjer, till exempel ”Vi saknar dig”.

Helenas spets är platsmarknadsföring och varumärkesbyggande, och hon har bland annat talat på TEDx Östersund. Hon och Placebrander har gett ut första svenska handboken om platsmarknadsföring.

Helena finns med som expert inom platsmarknadsföring hos Kvinnliga talare, Talarforum, TalarPoolen och Athenas.

Anna Österlund

Anna Österlund har en bakgrund som egen företagare med fokus på besöksnäringsfrågor, events och projektledning. På Placebrander har hon förutom uppdrag inom besöksnäringen, jobbat med uppdrag inom talang- och entreprenörsattraktion med kunder som Linköping Science Park och Region Östergötland.

Anna har under flertalet år arbetat med Habo kommuns näringslivsutveckling genom nätverket Upplev Habo. Förutom ett nytänkande Instagramkonto har hon bland annat varit med och tagit fram en fotobok med platsunika färgkoder. Hon har inom flera uppdrag varit med från idé till applicering och är väl bekant med såväl det offentliga som privatas del i att skapa en attraktiv plats. Under 2020 ledde hon ett flertal utbildningsinsatser inom platsutveckling, besöksnäringen samt de gröna näringarna.

Anna är en mycket uppskattad och inspirerande talare och workshopledare, som är bra på att ge konkreta exempel som är lätta att ta till sig. Anna har bland annat gjort trendspaning på Visitas destinationsdagar, varit med i paneldebatt om hur platser attraherar talanger, investeringar och nytänkande under Almedalsveckan samt trendspanat för besöksnäringen i Östergötland.

Anna finns med som talare hos TalarPoolen
Lyssna på Anna hos Sveriges Radio där hon talar om vikten av marknadsföring

Boka föredrag

Kontakta oss på info@placebrander.se, 0702-77 67 00

comment-discussion home camera files-empty envelop compass map bubbles4 stats-dots trophy cool Placebrander på facebook Placebrander på Instagram Placebrander på Twitter Placebrander på Linkedin dots-three-vertical snapchat-ghost chevron-right chevron-left