Föredrag

Placebrander erbjuder föredrag och trendspaningar inom platsmarknadsföring, platsutveckling, besöksnäring och destinationsutveckling. Genom att boka Placebrander för ett föredrag får ni tydlighet, kunskap, teorier, goda exempel och inspiration.

Exempel på föredrag

Konsten att marknadsföra en plats
Vad är platsmarknadsföring? Varför ska man marknadsföra en plats? Vilka ska göra det? Och hur ska de göra det? I det här föredraget blandas teorier med handfasta exempel hämtade från världens alla hörn. Platsmarknadsföringen finns omkring oss överallt och en del gör det riktigt bra. Låt dig inspireras!

Att attrahera talang till sin plats
För att attrahera talanger till sin plats krävs att såväl arbetsgivare som platsen är attraktiv och medvetet arbetar med att skapa en relation med talangerna. Inspireras av konkreta exempel på talangmarknadsföring och få insikter som stärker såväl era arbetsgivare som er destination som helhet.

Trendspaning 2018
En beskrivning av trender som är bra att hålla koll på för dig som jobbar med att marknadsföra en plats. Övergripande trender förklaras genom konkreta exempel som kan fungera som perfekt inspiration för ert arbete att jobba med platsutveckling och platsmarknadsföring.

Besöksnäringen – vår nya basnäring
Besöksnäringen handlar idag om något långt bredare än turistbyråns broschyrer. Här ges en introduktion till begreppet besöksnäring och varför den näringsgrenen växer sig allt starkare i världen och Sverige. Hur arbetar ni med att främja besöksnäringen och hur gör andra? Vi tittar på exempel på olika arbetssätt, inspireras och översätter det till konkreta tips för er.

Trender i turism
Vårt resande påverkas starkt av trender runtomkring oss och olika trender skapar olika reseanledningar och beteenden. I föredraget går vi igenom vilka trender som lyser starka just nu och hur kan de komma att påverka just er.

Föredragshållare

Helena Nordström

Helenas fascination för Place Branding föddes när hon 2003 på plats i New York undersökte hur man marknadsför Sverige utomlands.

Helena har jobbat med kunder som Visit Sweden, Destination Södertälje, Mora kommun, Åre Destination, Mora kommun och Höga Kusten Destinationsutveckling AB. Hon har lett omfattande platsvarumärkesprocesser och jobbat mycket med koncept- och idéutveckling för platser. Hon har stor vana vid insatser för att attrahera invånare, talanger, entreprenörer, investeringar och besökare till en plats.

Helena har gedigen erfarenhet inom platsmarknadsföring. Hon har bland annat arbetat som marknadschef på Destination Jönköping med uppdraget att stärka varumärket Jönköping. Där har hon bland annat varit med och drivit ett ambassadörsnätverk, arrangerat Handbolls-VM i Jönköping, fört ut Jönköping som plats digitalt, samarbetat med Dreamhack, lanserat fritt wifi i hela city samt utvecklat en rad prisbelönade och uppmärksammade kampanjer, till exempel ”Vi saknar dig” och Smålands ansökan om JVM i ishockey. Under sin tid på Placebrander har hon gjort talangsatsningar som skapandet av East Sweden Hack och Sweden Robot Hack.

Helenas spets är platsmarknadsföring och varumärkesbyggande, och hon har bland annat talat på TEDx Östersund. Under hösten 2018 ger hon och Placebrander ut en bok om platsmarknadsföring.

Helena finns med som expert inom Place Branding / Platsmarknadsföring på Kvinnliga Talare

Anna Österlund

Anna Österlund har en bakgrund som egen företagare med fokus på besöksnäringsfrågor, events och projektledning. På Placebrander har hon förutom uppdrag inom besöksnäringen, jobbat med uppdrag inom talang- och entreprenörsattraktion med kunder som Science Park Mjärdevi och Region Östergötland. Under 2017 är hon projektledare för East Sweden Innovation Week.

Tidigare har Anna arbetat med VM i långdistanstriathlon tillsammans med Vätternrundan, Habo kommuns besöksnäring och näringslivsutveckling samt LRF Jönköpings projekt Gröna näringarnas kluster. Hon har varit projektledare för Leaderfinansierade Destination Kräftriket där kommunerna runt Vättern tillsammans arbetade med destinationsutveckling.

Anna är en mycket uppskattad och inspirerande talare, som är bra på att ge konkreta exempel som är lätta att ta till sig. Anna har bland annat gjort trendspaning på Visitas destinationsdagar, varit med i paneldebatt om hur platser attraherar talanger, investeringar och nytänkande under Almedalsveckan samt trendspanat för besöksnäringen i Östergötland.

Kolla in Anna på SVT Forum

Kunders ord om oss

”Under våren 2017 samlade vi näringslivet och politiken i Vimmerby och Hultsfred. Den härliga inspiration som Helenas levererar i sin föreläsning och efterföljande workshop gav oss energin, engagemanget och riktningen som kännetecknar en riktigt bra utvecklingsprocess. Nu använder vi  idé-verktygslådan för att göra verkstad, eller Snickarboa som vi säger här!” Peter Göransson, ansvarig för platsutveckling i Astrid Lindgrens Vimmerby

.

”Vi anlitade Anna Österlund som föredragshållare vid Värmlands Besöksnäringsdagar 2017. Anna levererade med bravur då hon varvade framgångssagor med konkreta do’s and dont’s och lämnade publiken inspirerade och lite bättre utrustade att möte framtidens utmaningar.” Jonas Jacobsson, VD Visit Värmland

.

”Helena Nordström är en inspirerande föreläsare som förmedlar både konkreta, lärorika och användbara exempel liksom internationella utblickar som ger nya insikter.” Maria Hultberg, Norrköpings kommun

Några sammanhang där Placebrander anlitats som talare

Stockholm Archipelago, 2018
Meloy Norge, 2018
Invånarattraktionskonferens Värnamo, 2018
Platsutveckling Överkalix, 2018
Kommunkommunikatörer Helsinborg/Helsingör, 2018
Invigning Science Park Södertälje, 2018
East Sweden talang- och investerarattraktion, 2018
Region Skåne om höghastighetsbanan, 2017
Kävlinge kommun, 2017
250 möjligheter, 2017
Almedalsveckan, 2017
Roslagens besöksnäring, 2017
TEDx Östersund, 2016
Destinationsdagarna, Visita, 2016
Götalandsbanan, 2016
Platsmarknadsföringsutbildning, Teknologisk Insitut, 2016
Destinationsdag Nässjö, 2016
Destinationsdag Katrineholm, 2016
Östgötamat, 2016
Malmö Näringslivsdag, 2015
Näringslivsveckan Jönköping, 2015
Destinationsutveckling, Teknologisk Institut, 2015
Kommunkommunikatörer Norrköping, 2015
Göteborg & Co, 2014
Företagsfrukost Härnösand, 2014
Marknadsföreningen Kronoberg, 2014
Norra Skåne Turismnätverk, 2014
Norrköpings Näringslivsmässa, 2014
Landsbygdsföretagarmöte Sävsjö, 2014
Besöksnäringsdag Åre, 2014
Marknadsföreningen Skövde, 2014
Näringslivsprojekt i Umeå, 2013
Place Branding-projekt i Jakobstad Finland, 2013
Blekingedagen Olofström, 2013
Besöksnäringsdag Karlstad, 2013
Eskilstunabåten, 2013
Webbdagarna Stockholm, 2013
Stora Attraktionsdagen Stockholm, 2012
Nordic Place Branding Conference Helsingfors, 2012
Svenska Regionala Flygplatser Stockholm, 2012
Tylösandsveckan, 2012

Boka föredrag

Söker du en föredragshållare inom platsmarknadsföring och platsutveckling? Skicka en förfrågan till oss!

Kontakta oss
comment-discussion home camera files-empty envelop compass map bubbles4 stats-dots trophy cool Placebrander på facebook Placebrander på Instagram Placebrander på Twitter Placebrander på Linkedin dots-three-vertical snapchat-ghost chevron-right chevron-left