Föredrag
Placebrander erbjuder föredrag och trendspaningar inom platsutveckling, platsmarknadsföring, platsvarumärke och destinationsutveckling. Intresserad av att boka? Kontakta anna@placebrander.se, 076-238 44 40.
Exempel på föredrag
Vi skräddarsyr alltid föredraget utifrån dina behov, men nedan ser du exempel på teman för ett föredrag. Ett föredrag är normalt sett 30-60 minuter långt. Självklart går det bra att addera en workshop. Vi är vana vid att hålla föredrag både digitalt och på plats.
Trendspaning 2025
Ett frossande i de hetaste trenderna just nu kopplat till platsutveckling. Från makrotrender ner till mikrotrender och förklarande exempel som gör det enkelt för dina åhörare att översätta det till sin vardag. Trendspaning är en del av vår vardag och vi ger årligen ut en trendrapport. Vi har stor vana vid att leverera trendspaningar som inspirerar. Du väljer om vi ska fokusera på besöksnäring eller utmaningen att attrahera invånare och investeringar till en plats. Kvarter, stadsdelar, byar, kommuner eller regioner. Eller om vi ska fånga in samtliga perspektiv.
Du kan ladda ner våra trendrapporter här.
Konsten att skapa attraktion kring en plats
Allt fler platser, städer och regioner satsar allt mer på att utveckla och marknadsföra sig för att generera fler talanger, besökare och investeringar – och en del gör det riktigt bra. Lär dig mer om konsten att skapa attraktion kring en plats och inspireras av goda exempel från världens hörn. Du får ta del av de senaste trenderna, framgångsfaktorer och inspiration.
Platsutveckling
Vad är platsutveckling och hur hänger allt ihop? På Placebrander brukar vi prata om den holistiska platsutvecklingen där förmågan att vara attraktiv för invånare, besökare och företag hänger ihop. Men hur tar du dig an utmaningen att jobba framgångsrikt med platsutveckling? Vilka ska du alliera dig med och vad ska du göra? Inspireras av andra platser och få koll på hur allt hänger ihop.
Vad är platsmarknadsföring och platsvarumärke?
En grundläggande genomgång kring vad platsmarknadsföring är. Hur skiljer det sig från annan marknadsföring? Vilka är framgångsfaktorerna? Hur kan samverkan mellan offentliga, privata och ideella krafter se ut? Vi ger dig teorierna men också inspirerande exempel som tydliggör hur just ni kan jobba med platsmarknadsföring i framtiden. Om ni vill kan vi också gå igenom framgångsfaktorer för att lyckas mäta effekterna av sin platsmarknadsföring.
Attrahera talang till din plats
För att attrahera talanger till sin plats krävs att såväl arbetsgivare som platsen är attraktiv och medvetet arbetar med att skapa en relation med talangerna. Inspireras av konkreta exempel på talangmarknadsföring och få insikter som stärker såväl era arbetsgivare som er destination som helhet.
Trender i besöksnäring
Vårt resande påverkas starkt av trender runtomkring oss och olika trender skapar olika reseanledningar och beteenden. I föredraget går vi igenom vilka trender som lyser starka just nu och hur kan de komma att påverka just er.
Att skapa attraktion kring en stadsdel
Allt fler fastighetsägare går samman för att utveckla och marknadsföra stadsdelen med syfte att attrahera boende, besökare och etableringar. Lär dig mer om konsten att arbeta smart med platssamverkan och stärka stadsdelens attraktivitet. Vi ger dig trenderna, framgångsfaktorerna och inspirationen som är värdefull när du ska skapa attraktion kring en stadsdel.
Målgrupp
Att formulera en eller ett fåtal klara och tydliga målgrupper är centralt för att lyckas i platsutveckling och platskommunikation. För offentliga aktörer är det ofta ovant att arbeta mot specifika målgrupper, då huvudverksamheten vänder sig till alla medborgare. Här får du en genomgång från grunden om bland annat varför man ska formulera tydliga målgrupper, hur man kan segmentera, hur man beskriver målgrupperna på ett tydligt sätt samt hur valet av målgrupp påverkar det fortsatta arbetet med platsen.
Organisationsminimalism
I de flesta organisationer upplever medarbetarna att svårigheter att prioritera eller ens komma ihåg alla strategier, policys, verktyg, utvecklingsprojekt etc. När något nytt prioriteras upp så glömmer man ofta bort att prioritera ned något annat. Det är lätt att det känns som att man drunknar i allt man ska hålla reda på och att det är nära nog omöjligt att behålla fokus på det som verkligen är viktigt för att nå de resultat man ska. Organisationer kan lära mycket av minimalismens idéer om hur man kan förenkla och förtydliga det som inte är absolut viktigast.
Inspirationsföredrag
Förutsättningarna och behoven skiljer sig stort mellan olika platser när det kommer till hur man arbetar med platsens attraktion och varumärke. Placebrander har arbetat i olika projekt med en stor variation av platser och bevakar löpande vad som händer på platser som vi inte arbetar med. I det här föredraget ges en stor bredd av exempel på hur olika platser har tagit sig an utmaningarna och löst dem. Det fungerar som en bra inspiration till hur just din plats kan arbeta och brukar alltid leda till nya idéer om vad som är viktigt och unikt för just er plats.
Föredragshållare
Anna Österlund, föreläsare
Anna Österlund har en bakgrund som egenföretagare med fokus på besöksnäringsfrågor, events och projektledning. På Placebrander har hon förutom uppdrag inom besöksnäringen, jobbat med uppdrag inom talang- och entreprenörsattraktion.
Anna har gjort platsutvecklingsuppdrag för bland annat Åre kommun, Sollefteå kommun och Habo kommun. Hon har lett utbildningsprogram för besöksnäringen, projektlett East Sweden Innovation Week, hållit värdskapsutbildningar, föredrag för fastighetsbranschen, föredrag inom investerarattraktion bland mycket annat.
Anna är en mycket uppskattad och inspirerande talare och workshopledare, som är bra på att ge konkreta exempel som är lätta att ta till sig. Anna har bland annat gjort trendspaning på Visitas destinationsdagar, varit med i paneldebatt om hur platser attraherar talanger, investeringar och nytänkande under Almedalsveckan samt trendspanat på Visitas nationella konferens.
Anna finns med som talare hos TalarPoolen
Lyssna på Anna hos Sveriges Radio där hon talar om vikten av marknadsföring
Helena Nordström, föreläsare
Helena Nordström är en av Sveriges främsta experter inom platsers attraktionskraft. Redan 2004 åkte hon till New York för att studera bilden av Sverige. Hon har varit marknadschef på Destination Jönköping och grundat Placebrander. Helena är TEDx-talaren och författaren som har jobbat med ett 50-tal platser – allt från stadsdelar till kommuner och regioner.
Helena har lett omfattande platsattraktionsprocesser och har erfarenhet av koncept- och idéutveckling för platser. Hon har stor vana vid insatser för att attrahera invånare, talanger, entreprenörer, investeringar och besökare till en plats. Hon är en flitigt anlitad talare och van trendspanare. Helena har bland annat talat på TEDx Östersund. Hon och Placebrander har gett ut första svenska handboken om platsmarknadsföring.
Helena finns med som expert inom platsattraktion hos Kvinnliga talare, Talarforum, TalarPoolen och Athenas.
Sofie Gunnarsson, moderator och föreläsare
Platsutvecklare i projekt och destinationsbolag i mer än tolv år. Ansvarig för talangattraktionsarbete, stadskärneutveckling och fastighetsägarnätverk. Sofie är flitigt anlitad som moderator, inspiratör och projektledare inom besöksnäring och platsutveckling generellt. Som moderator kan Sofie dessuotm fungera som del i teamet i förberedelserna inför ert event.
En av hennes främsta egenskaper är att både röra sig i de strategiska förutsättningarna och samtidigt se hur det kan fungera i praktiken. Är utbildad internationell statsvetare. Har även varit med och tagit fram samt utbildat i framtidskoncept för unga entreprenörer och studenter. Styrelseledamot i LF Kalmar och delägare i Placebrander och i ett eventbolag. Baserad i Oskarshamn.
Joakim Norén, föreläsare
Med en bakgrund som trendanalytiker och varumärkesstrateg rör sig Joakim vant i olika projekt. Han har tidigare ansvarat för arbetet med platsvarumärket Sverige på Svenska Institutet och har stor vana att navigera strategiskt kring vilka målgrupper som bör prioriteras.
Baserad i Stockholm.