Centrumutveckling och platsvarumärket Lidköping
Under det gångna året har Lidköping, med hjälp av Placebrander, tagit steg mot att omdefiniera sin identitet och framtid genom en omfattande varumärkesplattform. Parallellt med detta har en process för centrumutveckling startats upp. Målet med arbetet som har genomförts har varit att stärka Lidköpings position som en attraktiv och växande destination vid Vänerns strand.
Under vintern 2022-23 fick Placebrander uppdraget att processleda arbetet med en ny varumärkesplattform för Lidköping. Arbetet har innefattat både en lokal och nationell attitydmätning, research om hur platsen mår och vilka förbättringar som skulle behövas för att stärka attraktionskraften. Därefter genomfördes två workshops för att samla in synpunkter till varumärkesplattformen samt för att förankra arbetet och för att ge inspiration kring platsvarumärke och platsmarknadsföring. I arbetet har även forskare Kristina Nilsson Lindström (från Göteborgs universitet) funnits med som inspiratör och kunskapskälla.
Ett platsvarumärke ägs av alla som bor och verkar på platsen gemensamt. Det är framförallt vad som görs på platsen och inte det som sägs om platsen som skapar ett starkt platsvarumärke. Därför är det viktigt att utveckling och marknadsföring hänger ihop. För att peka ut en riktning och önskad position med arbetet har en tydlig referensgrupp varit med i processen sedan starten, och i den fanns representanter från kultur- och föreningsliv, näringsliv samt kommunen.