Podden Lyssna på Lund
Det kommunalt helägda bolaget Visit Lund arbetar med att skapa och genomföra evenemang, utveckla och marknadsföra platsen Lund, tillhandahålla värdskap på platsen samt koordinera samverkan i staden. Under området värdskap och ambassadörskap önskades en utbildningsinsats som var enkel att ta till sig som aktör i Lund och som inspirerade till fortsatt utveckling i den egna verksamheten. Placebranders Anna Österlund fick uppdraget att projektleda hela satsningen från idé till firarträff och framtagande av värdskapslöfte för platsen Lund.
I dialog mellan Placebrander och Visit Lund föddes idén om att ta fram en podcast med tillhörande övningshäfte. Anledningen till att valet föll på en podd var att formatet ansågs vara bra för att nå ut till, och engagera, Lunds aktörer inom besöksnäring och handel. Men ”Lyssna på Lund”, som podden heter, fann även publik utanför stadens gränser – podcasten har lockat lyssnare som arbetar med att bevara interna och externa relationer från hela Sverige.