ChooseATL – Crowdsourcad platsmarknadsföring av Atlanta

Ett antal kreatörer och entreprenörer i Atlanta insåg att få människor i USA visste vilken fantastisk plats Atlanta är. De tyckte att de fått så otroligt mycket av staden och ville ge tillbaka. De bestämde sig för att samla ett gäng kreatörer och gemensamt skapa en kampanj som på ett snyggt sätt visar vad Atlanta har att erbjuda.

Kreatörer donerade sin tid

De digitala marknadsförarna Brian Easter och Joe Koufman kontaktade de mest talangfulla kreatörerna och företagsledarna. De ville skapa en gräsrotsrörelse. Det här skulle inte bli en ”Brand Atlanta” – inga stora reklambudgetar och klatschiga slogans. Bara en grupp talangfulla, passionerade invånare som donerade sin tid och energi för att de ville hjälpa till att marknadsföra sin plats.

Deras mål var att berätta om Atlantas växande digitala scen och bidra till att attrahera den kreativa klassen. Deras mål var också att påminna invånarna varför de bor i Atlanta och skapa stolthet.

Kampanjen We Choose Atlanta

Mycket ambitiöst genomförde de intervjuer med digitala företagsledare, designers och ingenjörer och drog följande slutsats. De som vill ha stora möjligheter väljer New York eller Silicon Valley. De som värdesätter naturen och livskvalitet väljer Seattle, Portland eller Austin. Få hade Atlanta med på sin radar vilket var märkligt eftersom det invånarna själva lyfte fram var just livskvaliteten. Det fanns alltså ett glapp mellan Atlantas verkliga erbjudande och omvärldens attityder, och det var just detta man ville råda bot på genom kampanjen som fick namnet ”We Choose Atlanta”.

We Choose Atlanta består av en fantastiskt inspirerande sajt och film. Kampanjen består också av en Instagrambaserad social kampanj kring taggen #chooseATL. Skaparna arrangerade ett lanseringsevent med 250 gäster samt lyckades få Clear Channel att sponsra med 50 digitala stortavlor. Bilden av Atlanta sprids runt om i USA och världen, tack vare några digitala eldsjälar som var beredda att anstränga sig lite för sin stad.

1 Comment

  1. Placebrander Unga göteborgare sprider bilden av sin stad - Placebrander
    14 april, 2015

    […] Crowdsourcad platsmarknadsföring av Atlanta […]

    Reply

Leave a Reply