Grundare Placebrander. TEDx-talare, författare till första svenska handboken om platsmarknadsföring. Älskar platser! helena@placebrander.se @helenanordstrom
En innovationsdistriktsvåg sveper över världens städer – även i Sverige. Ett Innovation District är ett tätt centrum för...
I en tid som präglas av oroligheter på flera plan, är det visionära ledarskapet viktigare än någonsin. Dina...
Trots globalisering så lever de allra flesta sitt liv lokalt. Det lokala är oftast mer angeläget, påtagligt och...
Den medelstora staden med runt 100 000 invånare ökar i attraktivitet bland unga. I takt med ökad trångboddhet och...
I januari 2024 börjar Rickard Heldemyr på Placebrander. Han brinner för varumärken, design och koncept – och gör...
Placebrander växer och förstärker teamet med Emma Bernholtz från Sankt Kors Fastighets AB i Linköping. Därmed vässar Placebrander...
Med Trendrapport 2023 som bas, ger vi dig en trenduppdatering. En timmes inspirationsboost, konkreta exempel och så lite...
Hyresbostäder sätter invånarna i förarsätet Caroline Bielkhammar är stadsdelsutvecklare på kommunala fastighetsbolaget Hyresbostäder i Norrköping. De driver ett...
Cora Karlsson och Petra Åhl har arbetat med många olika beståndsdelar av platsutveckling genom Medskapandebyrån i Gällivare. Här...
Det började med kärlek till platsen. Och med en stark längtan att få utveckla och medskapa med den...
Vi har pratat med Jesper Robinell som är Creative Director och partner på prisbelönta byrån Söderhavet. Jesper och...
Om du ska ställa en enda fråga till dina målgrupper, så är det denna: ”Skulle du rekommendera andra...
Platsutveckling är på allas läppar. Den förra regeringen antog besöksnäringsstategin som sätter ljuset på just platsutveckling, SKR:s nationella...
Regenerativ besöksnäring handlar om att lämna platsen i bättre skick än du fann den. Det handlar om att...
Hur ska man tänka när man organiserar sig kring platstuveckling och platsvarumärke? Vilka organisationer finns och ska man...
Hur mäter en platsutvecklare sitt arbete? Går det ens att se att arbetet ger effekt? Låt oss reda...
Att marknadsföra en plats har många likheter med att marknadsföra en produkt eller en tjänst. Du behöver identifiera...
Evenemang är ett av de vanligaste sätten för platser att skapa attraktionskraft. Det är konkret, lustfyllt och skapar...
Vi som på olika sätt jobbar med platsers attraktionskraft stöter på en hel del begrepp som vi behöver...
Under pandemin myntade vi begreppet empatiekonomi. Och det känns mer aktuellt än någonsin. Det innebär att eftersträva att...
Det ligger i tiden att prata både värdskap och gästskap. Att besökaren ska ta ansvar. Att besökaren behöver...
Sommar och sol. Lediga dagar. Lite mer tid för att vidga sina vyer med inspirationslyssning. Platsnördar som vi...
Kärt barn har många namn. Känner du dig emellanåt lite vilse i begreppspannkakan? Och så ska du dessutom...
Vi rör oss till vardags i besöksnäringen. Det smärtar oss att se det stålbad branschen går igenom. Folkhälsan...
Mötesindustrin tvingas vara kreativ och hitta nya lösningar. I en tid då digitala möten har blivit vardagsmat, affärsutvecklar...
Wikipedia är en av de viktigaste informationskällorna på webben. Det är den femte mest populära sajten i världen...
Corona har ställt livet och resandet på ända. Under sommaren har vi bland annat på landets destinationer i...
Coronakrisen skapar stora problem för besöksnäringen, men banar också väg för nya sätt att uppleva en plats. Visit...
I dessa Corona-tider har besöksnäringen gräsligt tuffa tider. Visst blir man då lite extra imponerad och glad över...
Det är en sak att arbeta fram ett platsvarumärke och en strategi. En helt annan sak att lyckas...
Platsmarknadsföring har utvecklats till ett allt mer känt begrepp. Jag har själv intresserat mig för området sedan 2003 då...
Under 2022 öppnar The Arctic Blue Resort i Kontiolahti i östra Finland. Besöksmålet är en hyllning till naturen och...
Tulsa i Oklahoma tar ett spännande grepp i jakten på talanger. De vänder sig till personer som har...
Beslutsfattare i Nya Zeeland, med premiärminister Jacinda Ardern i spetsen, har tröttnat på att mäta landets välmående genom...
I jakten på tekniktalang sticker Helsingfors ut med en smakfullt gjord kampanj. Man vänder sig till tekniktalanger som...
Placebrander of the year – vinnaren 2019, Eskilstuna, släppte nyligen en ny varumärkesfilm: EskilstunaEvolution. I filmen lyfts platsens DNA...
Eskilstuna vann Placebrander of the Year 2019 för sitt arbete med hållbarhet och återvinning – det stod klart...
Värmlandsregionen kraftsamlar! Under hösten påbörjar regionen kartläggningen av den strategi som ska gälla fram till 2040. Inför strategiarbetet...
Platsmarknadsföring, avkoppling och hållbart turistande går hand i hand när Scandinavian Escapes pop-up-container nu finns tillgänglig för bokning....
Den 31 oktober presenterar unga kvinnor sina innovativa resultat av hur Fittja torg i Botkyrka kan utvecklas utifrån...
I veckan släpptes årets nomineringar av Publishingpriset 2019 – en nationell tävling som lyfter redaktionell kommunikation och marknadskommunikation. Till vår...
Varför flyga till Oregon i USA för att besöka ett vattenfall, när du kan besöka en identisk plats...
Jämtland, Eskilstuna, Örebro och Höga Kusten tävlar om att koras till Sveriges bästa platsmarknadsförare. Aktörer på de här...
Femte avsnittet av Placebranderpodden är här. Den här gången fokuserar vi på konsten att attrahera investeringar och etableringar...
I fjärde avsnittet av Placebranderpodden pratar vi om konsten att attrahera invånare och talanger till en plats. Vi...
Hur gör du för att bli ett hett besöksmål? Nu släpper vi tredje avsnittet av Placebranderpodden. Den här...
Nu släpper vi andra avsnittet av Placebranderpodden. Den här gången djupdyker vi i platsvarumärken. Hur gör du för...
Promote Iceland är som en kulspruta av inspirerande kampanjer. Nu har de släppt en kampanj som dels hyllar...
Dagens resenärer ställer allt högre krav på sin destination. Behoven är många: det ska vara enkel tillgänglighet, snabba...