Gnosjöandan – här upphör Jantelagen

Gnosjöandan

Gnosjöandan – ett av Sveriges starkaste och tydligaste platsvarumärken. Företagsamhet, handlingskraft, enkelhet och sparsamhet. Visst var det ungefär de orden du hade på tungan?

Det fina är att du kan vara en del av Gnosjöandan även om du inte bor i Gnosjö. Det är så de riktigt bra platsvarumärkena byggs. Ett antal eldsjälar har nu gjort det ännu enklare att bli en del av Gnosjöandan. De har skapat sajten gnosjoandan.se och Gnosjöandan på Facebook. Här byggs stoltheten med hjälp av ambassadörer och goda exempel. Nånstans i andra änden finns uppenbart målsättningen att skapa framtida tillväxt i Gnosjö, trots de utmaningar som platsen står inför.

Invånarna stärker platsvarumärket

Gänget bakom den digitala Gnosjöandan stämmer oerhört väl in på en av trenderna från Placebranders trendrapport 2014, den digitala eldsjälen. Något som texten nedan, om vem som står bakom sidan, understryker.

gnosjöandan_facebook

Gnosjöandan i 10 punkter

1. Vi motiveras av andras framgång

2. Vi är positiva till samverkan

3. Vi är ambitiösa och vågar vara bra

4. Vi är kluriga

5. Vi är beredda att ta egna initiativ

6. Vi krånglar inte till det

7. Vi är generösa och hjälpsamma

8. Vi är sparsamma men aldrig snåla

9. Vi bygger i bygden

10. Vi är stolta över Gnosjöandan

Ja, helt enkelt en stilstudie i invånardriven platsmarknadsföring. Stolthet, kärlek och samverkan. Digitalt och modernt. Placebrander är gärna en del av Gnosjöandan!

2 Comments

  1. Stefan Falkboman
    1 mars, 2015

    Kul att läsa att fler gillar och snappar upp Gnosjöandans budskap!
    Må och nå toppen!
    Stefan, en av flera admins på Facebooksidan ”Gnosjöandan”

    Reply
    • Helena Nordström
      1 mars, 2015

      Riktigt bra det ni gör, keep up the good work! Det kan hända att ni blir omnämnda i mina föredrag framåt 🙂 /Helena, Placebrander

      Reply

Leave a Reply