Nyköping blev Placebrander of the Year 2013

Placebrander of the Year 2013 - Nyköping

Nyköpings kommun och Brandreality stod som segrare i Placebrander of the Year 2013. Juryn bestående av Olle Wästberg, Charlotta Mellander, Maria Ziv, Julian Stubbs och Lisa Lindström lyfte fram att Nyköping arbetat konsekvent, långsiktigt och kunnat visa på tydliga resultat med sin kampanj ”Bo i Nyköping”.

Den 8 april 2013 startade vårens kampanj och därmed den 17:e upplagan av kampanjen Bo i Nyköping.  Varje vår och höst sedan 2005 har Nyköping annonserat i Stockholms T-bana med syfte att inspirera barnfamiljer att flytta. Långsiktigheten och det konsekventa uttrycket har förändrat bilden av Nyköping på ett avgörande sätt. Effekten syns tydligt i statistiken; 2012 nådde nettoinflyttningen rekordsiffran 450 personer, långt över rikssnittet för en kommun av Nyköpings storlek.

Placebrander of the Year - hederspris 2013 till Luleå

Hederspris till Luleå

Därtill gick ett hederspris till Luleå kommun och Yours kommunikationsbyrå för kampanjen ”Original Luleå Story”. Det fick de för sitt moderna sätt att marknadsföra Luleå som en öppen och tolerant plats, bland annat genom att lyfta sin Pride-satsning.

Bilden av Luleå har förändrats över åren, från tung industristad till universitetsstad och regioncentrum. Konceptet ”Original Luleå Story” lyfter fram dagens berättelser, det som Luleåborna berättar för andra och varandra om platsen. Förutom word-of-mouth sprids berättelserna via annonser, sajt, app, magasin, filmer, events och sociala medier. En av berättelserna handlar om en tumme och 130.000 likes på en timme.

Om juryn

Olle Wästberg
Olle Wästberg har bland annat varit generaldirektör för Svenska Institutet och svensk generalkonsul i New York. Numera är Olle regeringens samordnare för ”Raoul Wallenberg 2012″ på UD. Han har därtill sju styrelseuppdrag och en hel del debattörs-, moderators och skribentjobb.

Maria Ziv
Maria Ziv har varit marknadschef på Visit Sweden under åtta år och drivit kampanjer som ”Curators of Sweden” som har vunnit över 25 priser världen över, varav ett Guldägg, ett Grand Prix i Cannes Lions och två 100-wattare. Maria Ziv har också jobbat på Apple som ansvarig för den europeiska annonseringen.

Julian Stubbs
Julian Stubbs är mannen bakom ”Stockholm – the Capital of Scandinavia”. Han har skrivit boken ”Wish you were here” och har nyligen fått uppdraget att utveckla Oslos varumärke. Han har även jobbat med Sigtunas och Arlandas varumärken.

Charlotta Mellander
Charlotta Mellander är professor vid Högskolan i Jönköping och medarbetare till världskända Richard Florida som grundat The Creative Class Group. Charlottas forskningsområde handlar om regional attraktivitet, urbaniseringsprocesser, stadens betydelse samt vad som skapar tillväxt.

Lisa Lindström
Lisa Lindström är VD för Doberman, en digital designbyrå som är utsedd till topp tre Sveriges bästa byrå tio år i rad i Dagens Industri. Lisa var bland annat kundansvarig för utvecklingen av SVT Play som vunnit såväl ett Titanägg som Design S. Dessutom är Lisa styrelsemedlem i Hyper Island, Avanza Bank och ytterligare fyra styrelser.

 

Leave a Reply