Street Art förändrar bilden av Borås

No Limit

Borås är i förändring. Förutom ett spännande textilkluster som attraherar talang, investeringar och besökare jobbar Borås hårt och kreativt med kultur. Borås har tagit positionen som en lekfull plats med spännande konst i offentliga miljöer. Det senaste beviset är internationella No Limit Street Art Borås som arrangeras för andra året i rad den 3-6 september 2015. Premiäråret 2014 gav fina effekter.

Google uppmärksammar Borås

stina_hallhagen_borås– Den totala spridningen av No Limit samt glädjen och stoltheten bland boråsarna tror jag aldrig vi kan mäta eller överblicka fullt ut, men de båda nya mätningarna visar på idel positiva besökare och siffror, vilket känns väldigt bra, säger projektledare Stina Hallhagen.

  • 5-7 september besöktes No Limit av 12.300 personer, varav 23% var turister
  • Besökarna övernattade i snitt 3,5 nätter
  • De turistekonomiska effekterna uppgick till 1,4 miljoner kronor
  • För 99% uppfyllde No Limit förväntningarna (5,8 på en 6-gradig skala)
  • 218 redaktionella inslag med en räckvidd på 12.340.000
  • Uppskattat annonsvärde för redaktionella inslag; 6.493.585 kr

– Att vi fick exponering i Huffington Post (med en presumtiv läsarskara på 86 miljoner människor) är stort. Det tillsammans med att vi nu, på en direkt förfrågan från Google, kommer med i deras satsning ”Google Cultural Institute” bland samlingar av världsarv, historiska ögonblick och internationellt erkända museer, är verkligen delar som ytterligare stärker stoltheten kring No Limit, fortsätter Stina Hallhagen.

Relaterade dokument

Mediegenomslag No Limit Street Art Borås

Turistekonomisk mätning No Limit Street Art Borås

Dokumentation No Limit Street Art Borås

 

Leave a Reply